پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
فولیکولیت یا عفونت ریشه مو چیست؟
فولیکولیت یا عفونت ریشه مو چیست؟
 
بهترین روش پیشگیری از فولیکولیت در گفتگو با دکتر پرویز طوسی متخصص پوست و مو

گاهی بعضی از خانم‌ها به توده کوچک گردی که در زیر بغل‌شان وجود دارد شک می‌کنند و تصور می‌کنند که یک غده سرطانی است و سراسیمه پیش پزشک می‌روند تا آنها را معاینه کند....
 پزشک در بیشتر این مواقع و به‌خصوص وقتی می‌فهمد که آنها از تیغ برای اصلاح زیر بغل استفاده کرده‌اند، خیال بیمارش را راحت می‌کند. معمولا این توده کوچک گرد صرفا عفونت ریشه موست. چنین توده‌هایی برعکس توده‌های سرطانی به راحتی در زیر انگشت شما جا‌به‌جا می‌شوند. اگر شما هم گهگاه چنین مشکلی دارید، خوب است توصیه‌ها و راهنمایی‌های دکتر پرویز طوسی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی را در همین رابطه بخوانید.


سوال: آقای دکتر! اصلا فولیکولیت یا عفونت ریشه مو یعنی چه؟
فولیکولیت یا عفونت ریشه مو، گاهی به شکل موی واضح دیده می شود و گاهی به صورت موهای کرکی. این بیماری چند عامل دارد که یکی از عوامل آن وجود میکروب استافیلوکوک است و گاهی هم میکروب‌های دیگر. معمولا ضایعه به صورت یک دانه قرمز رنگ است که سر آن چرکی است و ممکن است یکی یا چند تا در کنار هم باشند که معمولا هم دردناک است.


سوال: می‌گویند شلوار جین تنگ هم چنین عارضه‌ای را برای موهای پا ایجاد می‌کند. آیا این حرف، درست است؟ چه عواملی زمینه‌ساز فولیکولیت هستند؟
استفاده از لباس‌های تنگ در شکل‌گیری فولیکولیت، بی‌تاثیر نیست. لباس‌های تنگ به علت نرسیدن هوای کافی و لازم به پوست باعث به وجود آمدن فولیکولیت می‌شود. البته بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت هم می‌توانند زمینه‌ساز فولیکولیت ‌شوند. گاهی ممکن است عامل این بیماری، غیر از میکروب، وجود قارچ‌ها باشد؛ مثلا کاندیدا و... محل به وجود آمدن فولیکولیت نیز می‌تواند هر جای بدن باشد؛ مثلا سر، دست، پا، تنه و ... گاهی اوقات نیز فولیکولیت به دنبال کندن موها به وجود می‌آید، به‌خصوص در ناحیه زیر بغل.


سوال: راه‌های درمان فولیکولیت چیست؟
اول باید عواملی که زمینه‌ساز این بیماری هستند را پیدا کنیم؛ یعنی ابتدا باید علت به وجود آمدن مشکل را پیدا کرد. مثلا اگر رطوبت پوست در یک جایی زیاد باشد، باید آن رطوبت را کاهش دهیم و یا اگر به خاطر استفاده از لباس‌های تنگ مشکل ایجاد شده، باید فکری متناسب کرد و ... در مواردی نیز درمان‌های آنتی‌بیوتیکی به صورت موضعی یا به صورت خوراکی باید انجام شود.


سوال: برای اینکه به چنین مشکلاتی نخوریم، بهترین روش حذف موهای زاید را چه می‌دانید؟
بهترین روش اپیلاسیون، استفاده از تیغ تمیز است و تیغ باید در جهت رشد مو استفاده شود؛ نه در جهت خلاف رشد مو. هر بار هم باید از یک تیغ جدید و تمیز استفاده شود ولی در هر حال، حتی با رعایت تمام مسایل بهداشتی نیز ممکن است فولیکولیت به وجود بیاید؛ چون فولیکولیت بسیار سطحی است و یک تورم قرمز رنگ است که سر آن هم چرکی است ولی گاهی اگر تعداد اینها زیاد باشد ممکن است غده زیر بغل هم به طور واکنشی التهاب پیدا بکند. وقتی ما فولیکولیت را درمان کنیم، آن غده لنفاوی هم کوچک می‌شود. اما اصولا غده لنفاوی بزرگ نمی‌شود و اگر فردی غده در زیر بغل‌اش باشد و پس از گذشت زمان برطرف نشود و همراه با درد باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند و پیگیری کند که علت‌اش چیست و تحت درمان قرار بگیرد.


سوال: راه‌های پیشگیری از فولیکولیت چیست؟
رعایت کامل بهداشت و حمام کردن مناسب. اگر زیاد عرق می‌کنید هم باید مدام با آب شستشو داشته باشید. ذکر این نکته هم ضروری است که مالش پوست، نرسیدن هوای کافی به پوست و یا گرما فولیکولیت را تشدید می‌کند و باید این نکات هم برای پیشگیری از مشکل رعایت شود.
 
 
یک شنبه 19 شهريور 1391برچسب:, :: 1:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راهنماي استفاده از اتوي مو

اتوي مو

بر خلاف سال ها پيش كه موهاي فر مد بود، چند سالي است كه هر چقدر موهاي صاف تر و يك دست تري داشته باشيد، براي رفتن به يك مهماني زنانه مشكل كمتري داريد. ولي بسياري از محصولات جديد، كار خانم هايي را كه موهاي فر و مجعد دارند، راحت كرده است. دو نمونه از محصولاتي كه مي توان با آن ها در خانه موهايي صاف را براي خود فراهم كرد: اتوي مو و سشوار است. اگر شما هم از گروه خانم هايي هستيد كه هر روز اتوي مو دست تان است، يك لحظه صبر كنيد، دست نگه داريد و توصيه هاي ما را درباره ي استفاده ي صحيح از اتوي مو بخوانيد.

اگر موهايتان مش يا رنگ شده است

موهاي طبيعي در برابر حرارت اتوي مو مقاومت بيشتري دارند، ولي اگر شما موهايتان را رنگ، فر، مش يا هاي‌لايت كرده‌ايد، بايد در استفاده از اتوي مو دقت بيشتري به خرج دهيد.

درباره ي موهايي كه به نوعي تحت تاثير مواد شيميايي قوي كه در آرايشگاه‌ها براي تغيير رنگ مو استفاده مي‌شوند، قرار گرفته‌اند و به نوعي آسيب ديده‌اند، حرارت اتوي مو ممكن است سبب آسيب بيشتر و حتي خشك شدن و ريزش اين موها شود. بنابراين اگر موهايتان را مش، فر و دكلره كرده‌ايد، تا حد امكان از اتوي مو استفاده نكنيد.

اگر هم مجبور شديد از اتوي مو براي صاف كردن موهايتان استفاده كنيد، آن را خيلي كم استفاده كنيد. همچنين درجه اتوي مو را روي حرارت‌هاي پايين‌تر تنظيم كنيد.

استفاده از اتوي مو روي موهاي مصنوعي

اين روزها بعضي از خانم‌ها در لابه‌لاي موهايشان، موهاي اكستنشن(مصنوعي) را اضافه كرد‌ه‌اند و از كلاه گيس‌ها براي پر پشت‌تر نشان دادن موهايشان استفاده مي‌كنند.

اتو كردن اين موهاي مصنوعي دقت بسيار بيشتري نياز دارد، براي اين كه اگر شما اين موها را با همان درجه حرارت اتوي مو كه موهاي طبيعي را با آن اتو مي‌كنيد، صاف كنيد و يا با همان دفعات آن ها را صاف كنيد، امكان سوختن و آسيب ديدن اين موها وجود خواهد داشت. براي اين كه اين موها آسيب نبينند و سالم باقي بمانند، حرارت اتوي مو را هنگامي كه آن را روي اين دسته از موها مي‌كشيد، كاهش دهيد و از طرف ديگر، دفعات كمتري اين موها را لاي چنگك‌هاي سراميكي اتوي مو قرار دهيد.

مو

اين توصيه‌ها را جدي بگيريد

1- موهاي تميز را اتو كنيد:

بهتر است هنگامي كه موهايتان را به تازگي شسته‌ايد و تميز كرده‌ايد، از اتوي مو براي حالت دادن و صاف كردن موهايتان استفاده كنيد. وقتي موهايتان چرب است و چند روزي است حمام نرفته‌ايد، اگر از اتوي مو استفاده كنيد، اين چربي‌ها و آلودگي با حرارت اتو به خورد موهايتان مي‌روند و موهايتان آسيب مي‌بينند.

2- سشوار بكشيد:

پس از صاف و يك دست كردن موهايتان با اتوي مو، روي آن ها سشوار بكشيد. ولي به جاي استفاده از باد داغ سشوار، از باد سرد آن استفاده كنيد. اين كار موهاي شما را براق‌تر مي‌كند و در عين حال چون از باد گرم سشوار استفاده نكرده‌ايد، باز هم به نفع سلامت موهايتان كار كرده‌ايد.

3- پيش از‌ آن شانه كنيد:

براي اين كه حرارت اتوي مو كمتر روي موهايتان باقي بماند، پيش از اتو كردن موهايتان، آن ها را شانه كنيد. حتما قبول داريد كه اتو كردن و صاف كردن موهاي شانه شده بسيار راحت‌تر از موهاي نامرتب و درهم است. شما در اين صورت مي‌توانيد دفعات كمتري اتوي مو را روي موهايتان بكشيد.

4- شب بهتر از صبح:

بهتر است شب به حمام برويد و موهايتان را بشوييد و تميز كنيد و سپس آنها را با اتو صاف كنيد و به رختخواب برويد، چون اين كار موجب مي‌شود صبح موهاي مرتب تر و زيباتري داشته باشيد. اگر با موهاي خيس و نامرتب بخوابيد، صبح روز بعد بايد مدت بيشتري را براي صاف كردن موهايتان با اتوي مو صرف كنيد و به طور مسلم، موهايتان حرارت بيشتري خواهند ديد.

5- از ژل استفاده كنيد:

براي اين كه موهايتان بهتر حالت بگيرند، هر بخشي از آن را كه مي‌خواهيد اتو بكشيد، ژل بزنيد، اين كار موجب مي‌شود موهايتان بهتر حالت بگيرند و زيبا و براق نيز به نظر بيايند.

روش صحيح استفاده از اتوي مو

اگر شما از اين روش‌ براي اتو كردن موهايتان استفاده كنيد، علاوه بر اين كه موهايي صاف و براق خواهيد داشت، موهايتان سالم نيز مي‌مانند:

1- پس از شستن موهايتان و خارج شدن از حمام، موهايتان را با حوله‌اي خوب خشك كنيد.

3- سپس با يك شانه و با كمك دستان‌تان موهايتان را شانه كنيد و آن ها را صاف كرده و يا به صورت حلقه‌‌حلقه شكل دهيد.

3- از اتوي مو براي صاف كردن موهايتان استفاده كنيد. فراموش نكنيد شما نبايد بيش از پنج دقيقه اتوي مو را روي موهايتان نگه داريد.

دكتر گلرخ ثريا

ريزش مو

جمعه 17 شهريور 1391برچسب:, :: 21:1 :: نويسنده : مرتضی حسینی

خودكشي به خاطر جوش صورت


سلامت نيوز :افسردگي عجيب دختر انگليسي باعث خودكشي وي شد.

مليسا 18 ساله ساكن شهر گلاستر انگليس كه هنگام مرگ 18 سال بيشتر نداشت 4 سال قبل به بيمارري آكنه مبتلا شده بود.

به گزارش روزنامه ديلي ميل پدر مليسا به افسرپرونده گفت: دخترم بعد از ابتلا به اين بيماري دچار افسردگي شديد شد. ما هم وي را پيش متخصصان مختلفي برديم ولي وضع صورت وي روز به روز بدتر ووي هر روز منزوي‌تر مي‌شد.

اين مرد افزود: دخترم 3 سال پيش دست به خودكشي زد ولي نجات پيدا كرد و ما او را پيش روانپزشك برديم و وي تحت درمان دارويي قرار گرفت با اين وجود چند روز پيش كه وارد خانه شدم با جسد آويزان شده وي از سقف روبه‌رو شدم او خود را اين بار با طناب به دارآويخته و جان داده بود.

بيشتر: .::سلامت نيوز :سرويس خبري: سلامت اجتماعي:خودكشي به خاطر جوش صورت::.

جوش صورت

جمعه 17 شهريور 1391برچسب:, :: 21:0 :: نويسنده : مرتضی حسینی

زنانی که دائم دلهره و اضطراب دارند بخوانند

زنانی که دائم دلهره و اضطراب دارند بخوانند

اضطراب احساسی از وحشت است ؛ ترس بی نام و نشان و ناشناخته ای که حواس را پرت می کند و روی ذهن و دل مردم در سنین مختلف تاثیر می گذارد.


اضطراب مجموعه ای از نشانه های جسمانی احساسات و افکار ناخوشایندی است که می تواند به نسبت خفیف باشد و یا به مرز وحشت برسد. اضطراب نشانه از بین رفتن تعادل بیوشیمیایی عصبی است ، تعادلی که برای سلامتی و حال خوش افراد ضرورت دارد.

ویژگی های زنان برخوردار از سلامت روان :

1- متناسب با شان و مقام خود به عنوان زن و نیز موقعیتی که در آن قرار دارد ، رفتارهای مناسب را بر می گزیند.

2- بطور همسان در رشد عاطفی ، اجتماعی و اقتصادی تلاش و نقش خود را در استقلال و امنیت خانواده ایفا می کند.

3- به منظور ایجاد روابط عمیق و دوستانه با دیگران در فعالیت های شخصی و اجتماعی شرکت می کند.

4- در موفقیت و شکست میزان هیجان خود را کنترل کرده و از تعادل خارج نمی شود.

علل روانی اضطراب چیست ؟

از جمله نیازهای اساسی و بنیادی انسان ، رشد ادامه دار زمینه های عقلی ، روانی و جسمانی است. وقتی به هر دلیل این رشد متوقف و یا با اخلال روبرو شود ، ناراحتی جسمانی یا عاطفی ایجاد می گردد که به ناخشنودی و عدم رضایت فرد تبدیل می گردد.

داشتن رابطه با دیگران و تایید شدن از طرف آنها ، یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسانهاست.برای پیشگیری از اختلالات روانی به پیدا کردن واتصال به یک شبکه اجتماعی که شامل افرادی باشد که بتوانید با آنها رابطه برقرار کنید ، احتیاج دارید.

از آنجا که احساس صمیمیت و خوشبختی انسان بیشتر به تایید اشخاص بستگی دارد ، خانواده می تواند نقش برجسته ای در تامین این نیاز ایفا کند. در صورت نداشتن یک خانواده سالم ، امکان بروز مشکلات روحی و روانی واحساس عدم امنیت بیشتر می گردد.

داشتن محلی از آن خود فرد ، در نظم بخشیدن به زندگی از اهمیت ویژه برخوردار است.این مکان حتما نباید آپارتمان یا خانه ای شخصی و در ملکیت فرد باشد. منظور جایی است که فرد دمی در آن بیاساید ودر آنجا احساس راحتی کند و مدتی خود را از فشارها و استرس ها دور سازد.

به عنوان یک نیاز اساسی و بنیادی ، هر فعالیتی که فرد را به خود جذب کند، در ایجاد آرامش او موثر خواهد بود. آدمی در هنگام انجام هر کار و فعالیتی که دوست دارد ، سطحی از آرامش و لذت را تجربه می کند.این میتواند حتی شامل هر فعالیت غیر مخرب ، مانند تفریح ، سرگرمی و بویژه ورزش باشد.

یک کار لذت بخش و مورد علاقه ، می تواند یک کار داوطلبانه ، یک بازی و یا هر شکلی از آموزش و یادگیری یک مهارت و یا هنر ، باشد. این فعالیت ها به شما کمک می کند ، اعتماد به نفس و رضایت بیشتری بدست آورید.

عامل دیگری که به حفظ تعادل میان احساس راحتی یا ناراحتی شما کمک می کند ، قرار گرفتن در موقعیت ها و شرایط آشنا و فابل پیش بینی بودن است. هر نوع وضعیت نامعلوم و ناشناس و غیر قابل پیش بینی ، معمولا ایجاد دلهره و اضطراب می کند.

گرچه بخشی از این امر خارج از توانایی فرد و اجتناب ناپذیر است. طبیعی است که هیچکس نمی تواند همه برنامه ها و شرایط زندگی خود را کاملا کنترل شده و با پیش بینی جلو ببرد. بنابراین همه یک مقداری از دلهره و اضطراب را در موقعیت های گوناگون ، تجربه می کنند.


در میان عناصری که به شما کمک می کند تا در موقعیت آرامی قرار بگیرید ، می توان به عوامل تداوم ، تکرار ، نظم و آشنایی اشاره کرد.

تداوم و استمرار یک رابطه و یا شرایط ، یک نیاز اساسی و پایه ای است . تکرار هم می تواند شما را در محدوده امن و راحت قرار دهد و احساس آشنایی با موقعیت ها و یا افراد پیش رو ، آرامش و آسودگی خاطر به همراه دارد.

علائم جسمانی اضطراب:

1- افزایش ضربان قلب

2- بی قراری

3- تحریک پذیری و انفعال

4- تهوع ، اسهال

5- ضعف حافظه و فراموشی

6- بد خوابی

7- کاهش قدرت تمرکز فکر

8- تکرر ادرار و احساس دفع

9- تنفس نامنظم و سریع

10- ترس و نگرانی

11- تعریق

ریزش مو

راه های غلبه بر اضطراب :

1- مشکلات و مسائل خود را تک تک و جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

2- موضوع و مسئله ای را که به شما احساس ترس و اضطراب یا گناه می دهد ، در لحظاتی که آرام و به خود مسلط هستید ، انتخاب کنید .

3- برای خود مشخص کنید که این موضوع چگونه شما و یا دیگران را ناراحت و مضطرب می سازد.

4- فکر کنید که آیا سعی کرده اید که این مسئله را نادیده و کم اهمیت بگیرید.

5- مشخص کنید که آیا سعی کرده اید با این موضوع رودر رو بشوید ، یا همیشه از آن فرار کرده اید.

6- مشخص کنید که آیا واقعا می خواهید از ناراحتی شما در ارتباط با این موضوع کاسته شود.

7- به خودتان توضیح دهید که برای روبرو شدن با این موضوع چه کرده اید.

8- توضیح دهید چرا کارو تلاش شما برای رفع این مشکل بی نتیجه بوده است.

9- ببینید در ارتباط با این موضوع حاضر هستید چه تغییراتی بکنید.و برای حل آن چه خطر هایی را بپذیرید.

10- فهرستی از نتایج مثبت و منفی اقدامات احتمالی خود را تهیه کنید.

11- برای حل مشکل ، یک برنامه ریزی کنید.

12- راه حل خود را عملی کنید.

13- از دیگران در باره کارهایی که کرده اید ، راهنمایی و نظرخواهی بکنید.

14- برنامه و اقدامات خود را با توجه به نتایج حاصله ، ارزیابی کنید.

15- اگر درصد موفقیت پایین بود ، راه های دیگری را امتحان کنید.

16- ببینید که برای حل این مشکل خود ، نهایت سعی و تلاش را بکار برده اید.

17- برای حل تک تک مسائل و مشکلات دلهره آور خود این روش را بکار ببرید.

توجه داشته باشید که گاهی به دلیل تنوع و پیچیدگی مشکلات ، رابطه منطقی آنها با احساس اضطراب و نگرانی در هنگام بروز ، قطع می شود ، و همین امر باعث ناشناخته ماندن علت نگرانی فرد و اضطراب مضاعف وی می گردد.

راه های پیشگیری از اضطراب :

1- رژیم غذایی: استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارند، کاهش و حذف مواد محرک مثل کافئین و ... ازغذای روزانه (قهوه و چای و ...)

2- فعالیت بدنی بطور منظم: ورزش منظم ، یکی از مفیدترین و موثرترین راه برای پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه در روز ، میزان اضطراب را به میزان زیادی کاهش می دهد. انجام یوگا و تمرکز فکر نیز از بروز اضطراب ، جلوگیری می کند.

3- افزایش اعتماد به نفس

4- اجتماعی بودن و عدم انزوا و گوشه گیری

5- داشتن حمایت اجتماعی و خانوادگی

6- اندیشیدن به زمان حال و زیاد در قید بند گذشته و آینده نبودن.

7- افزایش آگاهی و کسب اطلاعات در مورد شرایط بروز تنش و استرس

8- خندیدن و شاد زیستن

9- در صورت لزوم ، هیجانات و نگرانی های خود را حتما بنویسید و اظهار کنید.

منبع: مجله پزشکی مادر

 

پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, :: 23:10 :: نويسنده : مرتضی حسینی
پيري زودرس پوست در لاغري‌هاي شتاب‌زده

صدف نیوز: تنظيم وزن بدن و كاهش سايز اگرچه از جنبه سلامت جسماني و حتي از لحاظ تقويت اعتمادبه‌نفس فرآيندي شگفت‌آور شمرده مي‌شود ولي زياده‌روي در اين مسئله همواره از بحث‌هايي است كه هشدارهاي زيادي از سوي متخصصان نسبت به آن داده شده است.

 دستيابي به وزن مطلوب در كوتاه‌ترين زمان از برنامه‌هاي رژيمي است كه شايد مورد استقبال افراد زيادي باشد ولي عوارض جدي آن از جمله مشكلات پوستي، از ارزش چنين رژيم‌هاي غذايي كاسته است.
مطالعات گوناگون حاكي از آن است، هنگامي كه بدن به سرعت در حال از دست دادن وزن است، پوست فرصت كافي براي جمع‌ شدن و رسيدن به سايز جديد را ندارد و در نتيجه دچار تغييرات نامطلوبي مي‌شود. محدوديت شديد ميزان كالري دريافتي، سلول‌هاي پوست را در معرض كمبود كالري قرار داده و در نتيجه توليد و تكثير آنها را دچار اختلال مي‌كند بنابراين فرايند نوسازي پوست و ترميم زخم ممكن است تحت تأثير قرار گيرد. اين در حالي است كه كاهش وزن سريع موجب كاهش ميزان آب سلول‌هاي پوست شده و تغييرات پوستي از جمله شل‌شدن، خشكي و زبري پوست را منجر مي‌شود.
علاوه بر اين آويزان شدن پوست بازوها، ران و شكم نيز از عوارضي است كه به دنبال كاهش مايع درون سلولي و از دست دادن آب بدن به‌وجود مي‌آيد و احتمال استفاده از جراحي‌هاي زيبايي براي حذف پوست‌هاي بدفرم را افزايش مي‌دهد. خاصيت كشساني پوست عاملي مهم در شاداب و شفاف به نظر رسيدن پوست بوده كه پس از افت شديد كالري بدن و از دست دادن آب، بشدت تحت‌تأثير قرار گرفته و بخصوص پوست صورت را دچار چين و چروك مي‌كند

پوست

چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, :: 11:2 :: نويسنده : مرتضی حسینی

علل ریزش مو

ریزش مو علل متعددی دارد . وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می شود . علت ممکن است بیماری ، رژیم ، داروها ، یا تولد بچه باشد . اگر ریزش مو به صورت تدریجی است ، و سال به سال بدتر از سال قبل می شود ، فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد . برخی روش های آرایش مو هم می توانند باعث ریزش موی قابل توجه شوند . در ادامه به طور خلاصه دلایل مختلف ریزش مو بیان می شود

اختلالات مو
- ریزش موی ارثی ( نازک شدن تدریجی مو ها ): همچنین به آن ریزش موی آندروژنتیک هم می گویند . این در واقع شایع ترین علت ریزش مو است. وقتی یک مرد مبتلا به ریزش موی ارثی است خط جلویی موها به سمت عقت پس روی می کند ، همچنین موها از وسط سر نیز کاهش می یابند .
- از طرف دیگر در این نوع ریزش مو در خانمها خط رویش موها در بالای پیشانی حفظ می شود، اما تراکم موها در بالای سر به تدریج کاهش می یابد . موهای جلوی سر نسبت به موهای پشت سر خیلی کم تراکم تر می باشند .
- به ندرت ممکن است ریزش موی الگوی مردانه در خانم ها و یا بالعکس ریزش موی الگوی زنانه در آقایان دیده شود .
- در آمریکا بیش از 80 میلیون نفر زن و مرد مبتلا به ریزش موی ارثی هستند . در واقع در این نوع ریزش مو ریزش روزانه موها طبیعی است اما موها به تدریج، به خصوص در جلوی سر نازک شده و از بین می روند .
- کچلی منطقه ای : این یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش مو در سر، صورت و یا در دیگر نقاط بدن می شود . در هر سنی می تواند ایجاد شود . ریزش موها به صورت سکه ای یا منطقه ای است . در نوع پیش رفته آن تمامی موهای سر و صورت از بین می روند .

بیماری ها
- بیماری داخلی زمینه ای : در حدود سی بیماری داخلی مختلف، ریزش مو یک علامت هشدار دهنده است . وقتی بیماری زمینه ای نباشد ریزش مو نیز کنترل می شود . دو بیماری شایعی که بیشتر از همه باعث ریزش مو می شود : 1- کم کاری تیروئید و 2- کم خونی می باشد . این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود بخود محدود شونده است . چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به طورناگهانی آغاز شده و موها به ویژه در ناحیه گیج گاه کاهش می یابد .
- درمان برخی سرطان ها : به دنبال درمان برخی سرطان ها ریزش مو ایجاد می شود . رادیو تراپی و شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند . اغلب موارد به دنبال اتمام درمان سرطان موها به حالت نرمال بر می گردند .
- عفونت های قارچی سر : در بچه ها شایع است . ریزش مو توأم با پوسته ریزی و خارش سر به صورت موضعی می باشد . مسری است ، به راحتی قابل درمان است .
- کندن موها : یک نوع وسواس اجباری است . برخی از افراد با اراده موهای خود را می کنند . با اینکه فرد نسبت به این موضوع آگاهی دارد اما یک حالت وسواس و اجبار گونه در وی وجود داشته و منجر به ادامه کار می شود . این افراد ممکن است موهای سر ، ابرو و یا مژه های خود را بکنند . این بیماری از نوزادان 18 ماهه تا افراد مسن مشاهده شده است .

استرس و هورمون ها
- استرس های فیزیکی : ریزش موی قابل توجه به دنبال جراحی ، تب بالا ، عفونت شدید ، و حتی یک آنفولانزای شدید می تواند باشد .
- تغییرات هورمونی : تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو شود . ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است . وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجدداً به حالت اول برخواهند گشت . یک خانم در سن 40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کنند .

رژیم غذایی
- کم کردن وزن : حتی اگر کم کردن وزن زیر نظر پزشک باشد سه تا 6 ماه بعد از کم کردن 6 کیلو وزن ریزش مو اتفاق می افتد . ریزش مو به دنیال کاهش وزن شایع است والبته دوباره به حالت نرمال برمی گردد .
- مصرف بیش از اندازه ویتامین ها : مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولاً در مکمل های ویتامینی یافت می شود منجر به ریزش مو می شود . بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو ها به حالت نرمال بر می گردند .
- کم مصرف کردن پروتئین : وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه جویی کرده و سهمیه موها را قطع می کند . دو تا سه ماه بعد از کم شدن پروتئین بدن موها ریزش می کنند . با مصرف کافی پروتئین می توان جلوی این مشکل را گرفت . گوشت ،تخم مرغ و ماهیها منابع خوب پروتئین هستند . گیاهخواران می توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند .
- کم مصرف کردن آهن : مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می شود . این مسئله به خصوص در مورد خانم ها صادق است . منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از : دانه سویا ، تخم کدو ، عدس ، اسفناج . منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از گوشت ، حلزون و صدف خوراکی .
- اختلالات خوردن : برخی از بیماری ها که خود را با اختلال خوردن غذا نشان می دهند مثل بی اشتهایی عصبی منجر به ریزش مو می شوند .

داروها
- داروهایی که بیشتر از همه منجر به ریزش موئ می شوند عبارتند از : رقیق کننده های خون مثل آسپرین ، دوز بالای ویتامین A داروهایی که برای درمان آرتریت ، افسردگی ، نقرس ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مصرف می شوند .
- قرص های جلوگیری از بارداری : در برخی از زنان قطع و یا مصرف قرص های جلوگیری از بارداری منجر به ریزش مو می شود. این به خصوص در زنانی که زمینه ارثی ریزش مو دارند اتفاق می افتد .

آرایش مو ها
- مواد آرایشی موها : استفاده مکرر از مواد دکلره و مواد فر دائمی منجر به ریزش مو می شود . استفاده بیش از اندازه و نامناسب از رنگ مو ، ژل ، و اسپری های نگهدارنده مو منجر به ریزش مو می شوند . در واقع اینها منجر به شکستن و ریختن موها می شوند . متخصصین مو توصیه می کنند که مصرف مواد آرایشی مو محدود شود .
- سشوار ، اتوی مو و وسایل مشابه : استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو منجر به ریزش مو می شود . گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو آب درون ساقه مو را تخلیه کرده و موها را مستعد شکستن و آسیب دیدن می کند . اگر اجازه بدهیم که موها در معرض هوا خشک شده و سپس آنها را مدل داده و آرایش کنیم این ریسک کاهش می یابد . استفاده از اتوی مو نیز باید بسیار کم باشد .
- کلیپس ، کش مو و سنجاق مو : اگر از این وسایل به صورت سفت و محکم برای نگهداشتن موها استفاده شوند ، موها آسیب می بیند . اگر سنجاق مو انتخاب می کنید بهتر است انواعی که نرم تر بوده و نوک آنها تیز نباشد انتخاب کنید . کلیپس مو نیز باید یک بالشتک از جنس لاستیک در تماس با موها داشته باشد . بهتر است از این وسایل به صورت سفت و محکم برای بستن موها استفاده نشود .
- بافت موی آفریقایی : در این نوع آرایش موها در اثر فشار بیش از حدی که به ریشه های مو وارد می شود موها دچار ریزش می شوند و حتی این ریزش ممکن است دائمی باشد .
- شامپو زدن و برس زدن بیش از اندازه موها : شامپو زدن بیش از اندازه و یا برس زدن بیش از اندازه منجر به آسیب دیدن موها می شود . به خصوص اگر این کارها را با وسواس و محکم انجام دهیم مو ها بیشتر آسیب می بینند . در این افراد موها نازک و تیره و شکننده هستند . بهتر است موهای خیس شانه نشوند. حوله را بر روی موها نکشید . حوله را به دور سر خود بپیچید تا موها به آرامی خشک شوند . موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند .

متخصص پوست و مو می تواند به شما در یافتن علل ریزش مو کمک کند
متخصص پوست با پرسش هایی و همچنین با معاینه موها علل ریزش موی شما را ریشه یابی می کند . متخصص پوست درباره سابقه بیماری های قبلی ، داروهای مصرف شده قبلی ، رژیم غذایی و سابقه فامیلی سؤال می کند . متخصص پوست همچنین موهای شما را معاینه می کند . هنگام معاینه ممکن است لازم باشد چند عدد از موهای شما کشیده شود . گاهی یک آزمایش خون هم لازم می شود . همچنین متخصص پوست به میزان چربی سر ، شوره و خارش سر توجه می کند . وقتی به علت ریزش مو به مطب متخصص پوست مراجعه نموده اید یادتان باشد یک راه حل سریع و فوری وجود ندارد . با صبرو حوصله مشکل شما حل می شود

ریزش مو

چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:علل ریزش مو, :: 11:2 :: نويسنده : مرتضی حسینی

اطلاعاتتان را درباره ریزش مو محک بزنید


سلامت نیوز: حرف و حدیث های زیادی درمورد ریزش مو وجود دارد که حتما شنیده اید: ریزش مو ارثی است، به دلیل اختلال های هورمونی است، در مردان بیش از زنان شیوع دارد و... به سوالات زیر پاسخ دهید تا اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل و اصلاح کنید.

حرف و حدیث های زیادی درمورد ریزش مو وجود دارد که حتما شنیده اید: ریزش مو ارثی است، به دلیل اختلال های هورمونی است، در مردان بیش از زنان شیوع دارد و... به سوالات زیر پاسخ دهید تا اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل و اصلاح کنید.

پرسش ها

1. ریزش مو ارثی است؟

الف. درست        ب. غلط

2. مصرف برخی داروها باعث ریزش مو می شود؟

الف. درست        ب. غلط

3. ریزش مو به معنی افزایش فشارخون است؟

الف. درست        ب. غلط

4. سوءتغذیه، عامل ریزش مو است؟

الف. درست        ب. غلط

5. کاشت مو، مخصوص مردان است؟

الف. درست        ب. غلط

6. کوتاه کردن مو، رشد آن را سریع تر می کند؟

الف. درست        ب. غلط

7. استعمال دخانیات باعث ریزش مو می شود؟

الف. درست        ب. غلط

8. ریزش مو نشانه اختلال های هورمونی است؟

الف. درست        ب. غلط

9. موی پیوندی ریزش ندارد؟

الف. درست        ب. غلط

10. استرس، ریزش مو را تشدید می کند؟

الف. درست        ب. غلط

11. احتمال ریزش مو در هر سنی وجود دارد؟

الف. درست        ب. غلط

12. ریزش مو در مردان و زنان یکسان است؟

الف. درست        ب. غلط

13. ریزش مو غیرقابل برگشت است؟

الف. درست        ب. غلط

14. برخی از داروهای ضدبارداری باعث ریزش مو می شوند؟

الف. درست        ب. غلط

پاسخ ها

1. درست است. ریزش مو هم در زنان هم در مردان می تواند ارثی باشد. در موارد بسیار نادر، بیماری های مادرزادی یا نقص در شکل گیری مو از دوران کودکی عامل بروز آن است. شایع ترین دلیل ریزش مو، ریزش موی آندروژنیک یا AAG است که در آن ارث و هورمون همراه با هم هستند. AAG عامل دوسوم ریزش های مو در مردان است و می تواند از 18 سالگی فرد را درگیر و به مرور پیشرفت کند. در زنان، ریزش مو معمولا در زمان هایی بیشتر دیده می شود که دچار اختلال های شدید هورمونی می شوند مانند بارداری یا یائسگی. البته خانم ها هرگز دچار طاسی نخواهند شد زیرا هورمون های زنانه در مقابل هورمون های مردانه قرار می گیرند. نباید ریزش مو را فقط به ارث نسبت داد و به آن بی توجهی کرد. گاهی عفونت های پوستی، شوک های روانی یا درمان یها دارویی عامل ریزش مو هستند. دلایل و اشکال ریزش مو بسیار متفاوت است. ریزش 100-50 عدد تار مو در روز طبیعی است اما اگر دچار یزش بیش از این مقدار شدید لازم است حتما با پزشک مشورت کنید.

2. درست است. داروهای ضدانعقاد خون، ضدالتهاب ها، داروهایی که برای درمان های هورمونی تجویز می شود و... گاهی عامل ریزش مو هستند. البته عوارض دارو در هر شخص متفاوت است و به میزان حساسیت بدنی فرد بستگی دارد. در شرایطی که ریزش مو به دلیل مصرف دارو باشد، پزشک مکمل تجویز می کند تا جلوی ریزش را بگیرد.

3. هم درست است هم اشتباه. سلامت مو نشانه سلامت جسم و ارگانیسم است. وقتی جسم دچار بیماری می شود، آثار آن بر مو نمایان خواهد شد. با این حال تاکنون مشخص نشده که رابطه ای میان بالابردن فشارخون و ریزش مو وجود دارد. براساس نتایج تحقیقی که در سال 2007 انجام شد. ریزش مو و افزایش فشار خون معمولا با هم همراهند اما دلیل ارتباط آنها مشخص نیست.



4. درست است. کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، سلامت مو را به خطر می اندازد. تغذیه نامناسب می تواند باعث نازک و سست شدن موها شود و ریزش آنها را به دنبال داشته باش، البته این نوع ریزش معمولا موقتی و فقط هشداری است که نشان می دهد بدن دچار کمبود شده است. آهن، منیزیم، ویتامین های گروه B، ویتامین E و کلسیم نقش مهمی در این میان دارند. البته در صورتی که دچار ریزش مو شدید، قبل از مصرف هر نوع مکملی ابتدا با پزشکان مشورت کنید. بعد از آزمایش خون، پزشک به شما خواهد گفت چه نوع مواد غذایی ای را بیشتر مصرفکنید و در صورت لزوم مکمل دارویی برایتان تجویز خواهد کرد.

5. اشتباه است. ریزش مو در مردان شایع تر است. به همین دلیل در سرانه ها بیشتر کاشت مو برای مردان تبلیغ می شود ولی خانم ها هم می توانند این کار را انجام دهند.

6. اشتباه است. در گذشته چنین اعتقادی وجود داشت اما این موضوع صحت ندارد زیرا از نظر علمی به اثبات نرسیده است. کوتاه کردن مو خوب است و باعث می شود بخش های آسیب دیده مو جدا شود ولی کوتاه کردن اثری در رشد نمی گذارد زیرا ساقه، کاملا مرده است.

7. درست است. پوست سر از عروق ریز خونی تشکیل شده است و استعمال دخانیات می تواند این عروق را تخریب کند. در افراد سیگاری، خون به اندازه کافی در عروق جریان ندارد در نتیجه فولیکول های مو به خوبی تغذیه نمی شوند و می ریزند. این موضوع به خصوص اگر فرد سیگاری ذاتا موهای نازکی داشته باشد یا دچار مشکل های عروقی باشد، بیشتر خواهد بود. در سال 2007 تحقیقی که در آسیا انجام شد، رابطه بین ریزش مو و سیگار را نشان داد. بهترین راه برای پیشگیری از ریزش مو در این حالت، ترک سیگار است.

8. تا حدی درست است. اختلال های هورمونی همیشه باعث ریزش مو نمی شوند ولی شایع ترین دلیل آن هستند. برخی مبتلایان به بیماری های تیروییدی نیز دچار اختلال هورمونی نو به دنبال آن ریزش شدید مو می شوند. مصرف قرص های ضدبارداری کنترل نشده ودرمان های هورمونی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. اختلال های هورمونی در دوران بارداری و یائسگی نیز از دلایل ریزش موی شدید است.

9. درست است. قبل از آنکه فردی تصمیم بگیرد عمل کاشت مو انجام دهد، بهتر است به کمک انواع لوسیون یا درمان های پیشنهادی از ریزش مو جلوگیری کند اما درصورتی که دلیل ریزش آندروژنتیک باشد، گاهی جراحی تنها راه موجود است بعد از جراحی کاشت مو، موها نمی ریزند.



10. درست است. وقتی استرس داریم، میزان تولید آندروژن افزایش می یابد. در نتیجه عمر موها کوتاه و ریزش شدید می شود. گاهی 2 تا 4 ماه بعد از مسایل استرس زا مانند مرگ نزدیکان، تصادف های شدید، شوک روحی، دوری از عزیزان، سقط جنین و بیماری هایی با تب بالای 5/39 درجه سانتی گراد، ریزش مو بیشتر می شود. در این شرایط درمان اصلی برطرف کردن استرس و عامل آن است.

11. درست است. احتمال ریزش مو از کودکی تا 120 سالگی وجود دارد. ریزش مو دلیل شرایط فیزیکی، ژنتیکی یا مسایلی است که در طول زندگی پیش می آید. در زنان ریزش مو معمولا بعد از زایمان یا در دوران یائسگی بیشتر اتفاق می افتد و 2 تا 3 سال بعد از آن از شدت آن کم می شود. در مردان، سرعت ریزش مو بالاست و ممکن است طی 3 سال، فرد کاملا طاس شود، گاهی نیز ده ها سال طول می کشد تا موها بریزند اما در بیشتر مردان ریزش مو از 40-35 سالگی شروع می شود و به ندرت از 20 سالگی نیز دیده می شود.

12. اشتباه است. گرچه هم زنان و هم مردان ممکن است دچار ریزش شوند اما شکل ریزش در آنها یکسان نیست. ریزش مو در مردان مختص جلوی سر و کناره هاست درحالی که در زنان پراکنده است. البته برخی از انواع ریزش مو نیز به جنسیت ربطی ندارد. مثلا ریزش مو در اثر التهاب، عفونت یا ضعیف شدن سیستم ایمنی یا شوک های روانی، ربطی به جنسیت ندارد.

13. اشتباه است. تمام ریزش ها غیرقابل برگشت نیست. ریزش موها می توانند برگشت پذیر و برگشت ناپذیر باشند. در موارد برگشت ناپذیر، ریشه مو تخریب می شود. در این موارد شاید به کمک دارو درمانی بتوان میزان و شدت ریزش را کند کرد ولی امکان قطع ریزش و رشد مجدد آن وجود ندارد. در موارد برگشت پذیر، فولیکول مو آسیب دیده ولی تخریب نشده است پس امکان رشد مجدد موها وجود دارد. ریزش موی آندروژنتیک از این قاعده پیروی نمی کند و یک استثناست.

14. درست است. اگر خانمی قرص ضدبارداری را به درستی مصرف نکند، در سیکل هورمونی او اختلال به وجود می آید و باعث ریزش مو می شود. ریشه موها در برابر اختلال های هورمونی بسیار حساس هستند. البته این موضوع گذراست و با تنظیم مجدد ترشح هورمون ها، ریزش مو قطع خواهد شد.

منبع: هفته نامه سلامت

 
یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, :: 15:15 :: نويسنده : مرتضی حسینی

تاثير چشمگير آب، سبزي و ميوه‌هاي تازه در درمان عوارض پوستي


سلامت نيوز: تاثير چشمگير آب، سبزي و ميوه‌هاي تازه در درمان عوارض پوستي استفاده از آب، سبزي و ميوه‌هاي تازه در درمان انواع عوارض پوستي و اقسام جوش تاثير چشمگيري دارد.

دكتر داوود دستي، متخصص پوست در گفت‌وگو با ايسكانيوز در خصوص انواع جوش و راه‌هاي درمان آن مي‌گويد: براي مداواي هر نوع جوش راهي متناوب وجود دارد.
پيش از درمان بايد نوع جوش و انگيزه بروز آن را بررسي كرد و بعد در پي از بين بردنش اقدام كرد.

وي مي‌گويد: جوش‌هاي سرسياه، دانه‌هاي سرسياه و سرسفيد، كورك و ديگر انواع جوش، هر يك به دليلي خاص بروز مي‌كند و نوع درمانش با يكديگر تفاوت دارد.
وي افزود: پوست، حساس و آسيب‌پذير است و عوامل دروني و بيروني، بسيار زود بر روي آن اثر مي‌گذارد به همين دليل است كه به محض احساس بيماري، پوست حال بيمار گونه‌اي مي‌يابد و كدر و پريده رنگ مي‌شود.

وي در خصوص آكنه افزود: اين قبيل جوش‌ها بيشتر در دوران بلوغ ظاهر مي‌شوند و ممكن است در سراسر دوران جواني وجود داشته باشد اما تا سن ۲۵ و حداكثر ۳۰ سالگي خود به خود از بين مي‌رود.

اين نوع جوش‌ها در پيشاني، بيني، چانه، سينه، پشت و گاهي قسمت فوقاني بازو ديده مي‌شود.

دستي در خصوص درمان جوش مي‌گويد: كساني كه پوست جوش زايي دارند بايد از مصرف زياد مواد قندي و چرب خودداري كنند.

ويتامين‌هاي E و C و B و A در درمان جوش تاثير فراواني دارد.

● وي معتقد است براي كاهش جوش بايد به نكات زير توجه كرد:

۱- هرگز جوش صورت را با ناخن تحريك نكنيد، قشري كه روي جوش را پوشانده، محافظ پوست است و از نفوذ آلودگي‌ها جلوگيري مي‌كند اما اگر از بين برود آلودگي به درون آن نفوذ مي‌كند و جوش عفوني مي‌شود و حتي پس از بهبودي نيز جاي جوش روي پوست باقي مي‌ماند.

۲- براي مبارزه با جوش بايد چربي پوست را از بين برد، زيرا چربي زياد پوست، جوش را به وجود مي‌آورد. اگر پوست چرب و جوش زايي داريد، بيش از روزي يكبار پوستتان را بشوييد.

وي معتقد است اگر مي‌خواهيد جوش نداشته باشيد از آجيل، انواع سس‌ها، ادويه‌ها، غذاهاي سرخ شده، چربي‌هاي حيواني، شكلات، بستني، نوشابه‌هاي گازدار، پنيرهاي چرب، قهوه و و غيره تا آن جايي كه امكان دارد دوري كنيد.

منبع: ايسكانيوز

 
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : مرتضی حسینی

معجزه جوش‌شيرين براي پوست


سلامت نيوز: نخستين چيزي كه با شنيدن كلمه جوش شيرين به ذهن شما مي‌آيد ماده‌اي است كه در شيريني‌پزي از آن استفاده مي‌كنند اما اين ماده مي‌تواند يك ماده زيبا‌كننده فوق‌العاده نيز باشد.

جوش‌شيرين از آن دسته موادي است كه از روزگارهاي‌ گذشته كاربرد‌هاي فراواني هم در آشپزي، هم به‌عنوان يك ماده درماني و حتي به‌عنوان يك ماده تميز‌كننده داشته‌ و جالب است بدانيد جوش شيرين مي‌تواند يك زيبا‌كننده پوست و مو نيز باشد. در واقع جوش شيرين اين ماده همه‌كاره و طبيعي كه از كربنات سديم ساخته شده است و استفاده‌هاي فراواني دارد، از پخت نان و كيك گرفته تا خوشبوكردن فضا، تميزكردن خانه و حتي زيبايي!

فقط كافي است كمي جوش‌شيرين در منزل داشته باشيد تا بتوانيد خيلي از محصولات زيبايي را به راحتي در منزل تهيه كنيد.

 يك حمام آرام‌بخش زيبا كننده

براي داشتن اين حمام لطيف و آرام‌بخش، احتياج به 4 قاشق سوپ‌خوري جوش شيرين، حدود 6 قاشق غذاخوري عسل روان، 2 ليوان شير، 16 قاشق سوپ‌خوري نمك و 3 قاشق غذاخوري روغن بچه داريد.در يك ظرف بزرگ جوش شيرين، عسل، شير و نمك را مخلوط كنيد و به‌خوبي هم بزنيد. مخلوط را در وان آب گرم بريزيد و سپس روغن بچه را اضافه كنيد. براي هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌هاي‌تان كمك بگيريد و بعد قدم در اين حمام تسكين‌دهنده و آرام‌بخش بگذاريد. اين حمام براي نرم و صاف كردن پوست مفيد است.

 پاهاي‌تان را زيبا كنيد

اگر روي پاشنه‌پاهاي‌تان پينه بسته يا خيلي زبر و خشن شده است و اين وضعيت آزارتان مي‌دهد، جوش شيرين را با آب مخلوط كنيد و سپس با اين مخلوط چسبي شكل زبري‌هاي پاشنه را نرم و صاف كنيد.

اگر هم پاهاي‌تان خارش دارد 4 قاشق غذاخوري جوش‌شيرين را با يك ليتر آب گرم مخلوط كنيد و سپس پاها را حدود 10دقيقه در آن بگذاريد،  با اين كار خارش پاها آرام مي‌گيرد.

علاوه بر اين‌ها شما مي‌توانيد با جوش‌شيرين خستگي ‌پاها را نيز از بين ببريد، كافي‌است 3‌قاشق غذاخوري جوش‌شيرين را در يك لگن آب گرم حل كنيد و سپس پاهاي خسته‌تان را درون آن بگذاريد تا حسابي خستگي از پاهاي‌تان بيرون رود.

خمير دندان سفيدكننده بسازيد

شما مي‌توانيد با جوش‌شيرين يك خميردندان خانگي بسازيد. اول بايد 3 قسمت جوش‌شيرين را با يك قسمت نمك مخلوط كنيد بعد به آن 3 قاشق چاي‌خوري گليسيرين اضافه كنيد و براي خوشبو شدن نيز 10 تا 20 قطره از يك اسانس مورد علاقه‌تان (نعنا، دارچين يا...) به آن بيفزاييد. سپس به مقدار كافي آب به آن اضافه كنيد تا كاملا حالت خميري شكل پيدا كند. شما مي‌توانيد اين خمير دندان را در بطري كوچك نگهداري كنيد. از آن جا كه جوش شيرين يك سفيد‌كننده دندان طبيعي است اين خمير دندان حسابي دندان‌ها را سفيد مي‌كند و از پوسيدگي آن‌ها نيز جلوگيري مي‌كند، اگر هم فرصت نداريد مي‌توانيد براي سفيد‌تر شدن دندان‌هاي‌تان، مسواك‌تر خود را درون جوش شيرين فرو بريد سپس با آن دندان‌هاي‌تان را مسواك بزيند. همچنين مي‌توانيد روي خميردندان اندكي جوش شيرين بپاشيد و سپس دندان‌ها را مسواك بزنيد. براي خوشبو كردن دهان نيز مي‌توانيد يك قاشق چاي‌خوري جوش‌شيرين را در نصف ليوان جوش‌شيرين حل كنيد و در دهان غرغره كنيد، راه ديگر نيز اين است كه آدامس را مرطوب كرده و در جوش شيرين فرو بريد و سپس آن را بجويد.

 براي نرم كردن آرنج

بعضي اوقات پوست آرنج يا زانو به دلايل مختلف زمخت و زبر مي‌شود و اين حالت به‌خصوص براي خانم‌ها بسيار آزاردهنده است اما يك راه‌حل آسان و كم خرج براي اين حالت وجود دارد. شما بايد اول مقداري جوش‌شيرين را با مقدار خيلي كمي آب مخلوط كنيد تا مخلوط حالت چسبي شكل پيدا كند، حالا اين مخلوط چسبي را به زانو يا آرنج بماليد تا پوست زبر و خشن نرم شود.

 براي درمان آكنه

براي درمان بيماري‌هاي شايع پوستي مثل آكنه، مصرف موضعي جوش‌شيرين مي‌تواند موثر باشد. جوش شيرين سلول‌هاي مرده پوست را از بين مي‌برد و اسيدمازاد در بدن را خنثي مي‌كند و به‌ويژه براي درمان آكنه كه اغلب به‌علت مسدود شدن منافذ پوستي به‌وجود مي‌آيد مفيد است.

 كمي جوش شيرين مخلوط شده با آب را روي آكنه بماليد تا پوست مرده از بين برود و منافذ مسدود شده آن را باز كند. جوش شيرين با خنثي كردن اسيد در بدن مانع عفونت‌هاي باكتريايي در پياز مو مي‌شود و در نتيجه از بروز آكنه پيش‌گيري مي‌كند.

ژل اصلاح براي آقايان

بعضي از آقايان به دليل پوست حساسي كه دارند معمولا هنگام اصلاح دچار التهاب و سوزش‌هاي پوستي مي‌شوند اما يك راه‌حل خوب براي اين افراد اين است، يك قاشق غذاخوري جوش‌شيرين را در يك فنجان آب حل كنند و از اين محلول براي التيام پوست بعد از اصلاح يا حتي قبل از اصلاح استفاده كنند. اگر هم بعد از اصلاح دچار سوزش مي‌شويد، مي‌توانيد يك پارچه مرطوب نخي را به كمي جوش‌شيرين آغشته كنيد و روي محل سوزش بگذاريد.

 معجزه جوش‌شيرين براي موها

اگر در تميزي موهاي‌تان وسواس داريد: يك قاشق چاي‌خوري جوش شيرين را به بطري شامپوي‌تان اضافه كنيد و طبق معمول موهاي‌تان را شامپو كنيد و سپس با آب، اين تركيب جوش شيرين و شامپو را بشوييد. اين كار تمام آلودگي‌ها و مواد حالت‌دهنده‌اي را كه روي موهاي شما وجود دارد به‌خوبي پاك مي‌كند و حالت‌پذيري موها را بهبود مي‌بخشد.

اگر خيلي عجله داريد: اگر موهاي خيلي چربي داريد و به‌دليلي فرصت شست‌وشوي آن‌ها را نداريد و خيلي عجله داريد، مي‌توانيد از جوش شيرين به‌عنوان شامپوي خشك استفاده كنيد به اين طريق كه مقداري از آن را روي موها بپاشيد و سپس موها را شانه كنيد و سپس با يك سشوار موها را پف دهيد.

اگر عادت داريد مرتب به استخر برويد: كلر موجود در استخرها معمولا رنگ موها را كدر ، مات و بدرنگ مي‌كند. براي شست‌وشوي كلر از روي موها، نصف قاشق غذاخوري جوش‌شيرين را در كمتر از نصف ليتر آب حل كنيد و موهاي‌تان را با آن آبكشي كنيد.

براي تميزي شانه و برس‌ها: معمولا اسپري‌ها يا روغن‌هاي مو روي شانه و برس‌ها مي‌نشينند و به مرور آن‌ها را آلوده مي‌كنند، براي پاك‌كردن اين مواد از روي شانه و برس‌ها در يك لگن آب گرم كه به آن 3 قاشق غذاخوري جوش شيرين و 3 قاشق غذاخوري ماده ضدعفوني‌كننده اضافه شده خيس كنيد.

منبع: برترينها

 
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : مرتضی حسینی

جوش‌هاي سر سياه


سلامت نيوز : جوش‌هاي سرسياه، جوش‌هاي معمولي سربسته‌اي هستند كه به علت تنگي منافذ پوست به بيرون تخليه نمي‌شوند. اين جوش‌ها به دليل تجمع چربي به وجود آمده و در مردان شايع‌تر هستند.

با شروع بلوغ علاوه بر تغييرات جسمي، تغييرات زيادي در پوست نوجوانان ايجاد مي‌شود. يكي از اين تغييرات پوستي، وجود منافذ پوستي بيش از حد باز است. اين منافذ آزاردهنده، قبل از رسيدن به سن بلوغ، در دختران و پسران به يك اندازه است. اگر اين منافذ با هم اختلافي داشته باشند به دلايل ژنتيكي است.
 
اما بعد از بلوغ و بعد از ترشح هورمون‌ها، مخصوصا هورمون آندروژن فعاليت بيشتري پيدا كرده و روي غدد چربي تاثير مستقيم گذاشته و اين غدد بزرگ و ترشح آنها بيشتر مي‌شود. در مردان بعد از بلوغ، ترشح اين هورمون بيشتر از زنان است. به همين دليل مردان پوست چرب‌تري دارند.
 
غير از هورمون آندروژن كه مهم‌ترين عامل موثر در غدد چربي است، عوامل ژنتيكي موثرند. بعد از 30 تا 35 سالگي به طور طبيعي با كاهش فعاليت هورمون‌ها، از شدت تعريق و توليد چربي كاسته شده و اين منافذ خود به خود كوچك‌تر مي‌شوند.
 
بسته شدن منافذ:
منافذ پوستي حالتي طبيعي براي پوست است، اما بزرگ يا كوچك بودن آنها بسته به عوامل هورموني و استعداد ژنتيكي است.
انسداد اين منافذ پوستي باعث مي‌شود تا چربي بيش از حد خارج نشده و ترشحات در زير پوست باقي بمانند و ايجاد عفونت كرده يا جوش‌هاي چركي را به وجود آورند.
استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي و كرم‌ها بدون مشورت با پزشك براي پنهان كردن اين منافذ نه تنها كار درستي نيست، بلكه عاملي براي تشديد مشكلات پوستي است.
افزايش بيش از حد چربي پوست، به مسدود شدن روزنه‌هاي پوستي منجر شده كه متعاقبا به ايجاد توده‌اي از چربي منجر مي‌شود كه وقتي در معرض هوا قرار مي‌گيرد به رنگ سياه تبديل مي‌شود

درمان:
- كاهش چربي‌سازي بدن : با كاهش مصرف غذاهاي چرب و سرخ‌كردني، چربي سازي بدن را كم كنيد.
- كاهش تعريق : راه ديگري براي كنترل اندازه اين منافذ است. اما بخشي كه مربوط به هورمون‌ها و ژنتيك باشد، قابل تغيير نيست.
- كنترل چربي پوست : چرب بودن پوست را به طور موقت مي‌توان كنترل كرد. شستشوي زياد پوست، سبب خشك شدن و فعاليت بيشتر غدد چربي و در نتيجه توليد چربي بيشتر مي‌شود.
- استفاده از لوسيون هاي چربي زدا : پس از شستشو و در فواصل صابون زدن مي‌توانيد از اين لوسيون‌ها استفاده كنيد.
 
جوش‌هاي سرسياه:
اين جوش‌ها در صورت، بدن و حتي لاله گوش ديده مي‌شوند. جوش‌هاي سرسياه، جوش‌هاي معمولي سربسته‌اي هستند كه به علت تنگي منافذ پوست به بيرون تخليه نمي‌شوند. اين جوش‌ها به دليل تجمع چربي به وجود آمده و در مردان شايع‌تر هستند.
جوش‌هاي سرسياه، اولين گام براي ايجاد جوش بوده و قبل از اينكه باكتري‌ها خلل و فرج و روزنه‌‌هاي پوست را مورد حمله قرار دهند، تشكيل مي‌شوند. بعد از آن ممكن است جوش قرمز و جوش چركي ايجاد شده و حتي به شكل كيست نمايان شود.
افزايش بيش از حد چربي، به مسدود شدن روزنه‌هاي پوستي منجر شده كه متعاقبا به ايجاد توده‌اي از چربي منجر مي‌شود كه وقتي در معرض هوا قرار مي‌گيرد به رنگ سياه تبديل مي‌شود.
در اثر افزايش هورمون‌ها و عدم پاكسازي مناسب پوست، سلول‌هاي مرده در روزنه‌هاي پوست تجمع مي‌يابند و باعث مسدود شدن روزنه و عدم خروج چربي مي‌شوند.
آرايش كردن زياد و استفاده بيش از اندازه از كرم‌ها و ضدآفتاب‌ها هم تاثير زيادي در بروز انسداد منافذ و جوش‌هاي سرسياه دارند.
 
پيشگيري از جوش‌هاي سرسياه:
- شست‌وشوي مداوم صورت
- عدم مصرف غذاي مانده
- عدم مصرف تنقلات
- از مصرف كردن موادقندي و چرب خودداري كنيد.
- از خوردن آجيل، سس، ادويه، غذاهاي سرخ شده، شكلات، كاكائو، بستني، شيريني،نوشابه هاي گازدار، پنيرهاي چرب، قهوه و چاي داغ پرهيز كنيد، زيرا اين مواد باعث افزايش جوش در صورت خواهند شد.
- در رژيم غذايي روزانه از آب، سبزي و ميوه هاي تازه به جاي شيريني، شكلات و غذاهاي سرخ شده استفاده كنيد.
- داشتن آرامش عصبي.
- ورزش كنيد.
- جوش صورت را با نوك ناخن تحريك نكرده و آن را جدا نكنيد. قشري كه روي جوش را پوشانده محافظ پوست است و نمي گذارد آلودگي ها وارد پوست شود.
اين قشر اگر از بين برود، جوش عفوني مي شود و حتي پس از بهبود جوش، جاي آن در صورت مي ماند.
با صابون هاي ضدعفوني كننده، پوست تان را تميز كنيد و روي جوش ها را پاك كنيد تا از گسترش آن جلوگيري شود.
 
عوامل ايجاد جوش:
- يبوست
- كم خوني
- تغذيه نادرست
- استرس
 
توصيه‌هايي ضدجوش سرسياه:
- پاكسازي منظم پوست، اولين شرط براي عدم به وجود آمدن اين جوش‌ها است. اگر پوست به خوبي تميز نشود، آلودگي‌هاي بيشتري جذب مي‌كند و ابتدا جوش‌هايي به رنگ زرد و سپس سياه ايجاد مي‌شود. هر روز صبح و آخر شب پوست صورتتان را شسته و پاك كنيد.
- براي آرايش از فرآورده‌هاي مخصوص پوست چرب استفاده كنيد. پودرهاي صورت براي پوست چرب به ويژه آنهايي كه جوش مي‌زنند، مناسب‌ترند. پودرهاي نرم و فشرده در اين مورد بهترند. اين پودرها چربي پوست را به خود جذب مي‌كنند. مي‌توان در زير آنها از لوسيون‌هاي آرايشي بدون چربي استفاده كرد. پودرهاي آرايشي نبايد روي كرم‌ها و پمادهاي چرب استفاده شود.
- براي پاك كردن مواد آرايشي از صورت، بهترين راه شستشو با آب و صابون است. همچنين مي‌توان از شيرپاك‌كن و لوسيون‌هاي مخصوص پاك كردن مواد آرايشي هم استفاده كرد.
 
درمان هاي طبيعي:
1- يك ليوان شير را با آب دو عدد ليموترش تازه مخلوط كرده و محلول حاصل را به وسيله ابر بر روي همه قسمت هاي پوست بدنتان بماليد. مدت 15 دقيقه صبر كنيد تا بر روي پوست خشك شود.
همزمان با اينكه شير، پوست شما را نرم كرده و تغذيه مي كند، آب ليموترش به عنوان قابض عمل كرده و تمام خلل و فرج هاي موجود در پوست را پاك مي كند.
2- سه تا چهار فنجان پودر نرم جوي دوسر را در مقدار لازم آب و يا شير پرچرب براي درست كردن خمير، مخلوط كرده و خميري نرم را درست كنيد. پوست تان را خشك كنيد، سپس خمير را بر روي تمام قسمت هاي پوست بدن ماليده و مدت 15 دقيقه صبر كنيد. حال با آب ولرم دوش بگيريد.
اين خمير، ناخالصي ها را از روي پوست برداشته و بافت آن را نرم مي كند.

منبع : تبيان

 
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : مرتضی حسینی

جوش‌هاي ديررس مي‌تواند نشانه بيماري باشد


سلامت نيوز: دانشيار گروه پوست دانشگاه علوم‌پزشكي تهران گفت: ازدواج تاثيري از نظر كاهش جوش‌هاي پوستي ندارد و جوش ها به مرور زمان كاهش مي‌يابند.

كامران بليغي در گفت‌وگو با فارس در مورد دلايل افزايش جوش روي سطح پوست در سنين مختلف توضيح داد: برخي بيماري‌هاي غدد منجر به افزايش ميزان جوش مي‌شود مثلاً خانم‌هايي كه اختلالات هورموني، كيست تخمدان يا بيماري پلي‌كيستيك pco دارند هم جوش بيشتري دارند.

بليغي در پاسخ به اينكه آيا ازدواج تاثيري در تنظيم اختلالات هورموني و كاهش ميزان جوش دارد گفت: جوش زدن ربطي به ازدواج كردن يا مجرد بودن ندارد و فرد در يك برهه زماني با اين مسئله مواجه مي‌شود كه به مرور زمان حل خواهد شد اما اين روايتي است كه در مردم جا افتاده است و با گذر از سن خاص كه جوش ايجاد مي‌شود اين مشكل هم حل مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران جوش ديررس را علامتي براي وجود برخي بيماري‌هاي غدد يا بيماري‌هاي روماتولوژي در بدن عنوان كرد و گفت: اين جوش‌ها معمولاً تا چند سال پايدارند و در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود.

وي در مورد راهكار درمان جوش گفت: جوش‌هاي خفيف را مي‌‌توان به صورت موضعي درمان كرد ولي براي جوش متوسط تا شديد از درمان‌هاي عمومي استفاده مي‌كنيم چون در صورت درمان شدن جاي جوش باقي مي‌ماند.

دانشيار گروه پوست علوم پزشكي تهران افزود: در قديم شايد مردم به اين مسائل فكر نمي‌كردند ولي با تغييرات اجتماعي، دانش مردم و روابط اجتماعي داشتن به صورت مقبول پذيرش اجتماعي را بالا مي‌برد.

اين متخصص پوست و مو تاكيد كرد: بايد جوش را درمان كرد كه اولين درمان هم روي ميكروب‌هاي سطح پوست اثر مي‌گذارند، برخي درمان‌ها هم ضدالتهاب هستند، هورمون درماني، استفاده از داروي آكوتان نيز با تجويز پزشك مي‌تواند موثر باشد.

 
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:16 :: نويسنده : مرتضی حسینی

ازدواج تاثيري در كاهش ميزان جوش‌ ندارد


سلامت نيوز: دانشيار گروه پوست علوم پزشكي تهران گفت: ازدواج تاثيري از نظر تنظيم هورمون بدن و كاهش جوش ندارد بلكه جوش‌ها به مرور زمان كاهش مي‌يابد و ممكن است دوره‌شان طي شده باشد و اين باوري است كه در مردم جا افتاده است.

كامران بليغي در گفت‌وگو با فارس در مورد دلايل ميزن شدت جوش توضيح داد: برخي بيماري‌هاي غددي منجر به افزايش ميزان جوش مي‌شود همچون خانم‌هاي كه اختلالات هورموني، كيست تخمدان و يا بيماري پلي‌كستيك pcos دارند كه هم جوش زياد و هم موهاي زائدي دارند.

وي در پاسخ به اينكه آيا ازدواج تاثيري بر اختلافات هورموني و كاهش ميزن جوش دارد گفت: جوش زدن ربطي به ازدواج كردن يا مجرد بودن ندارد و فرد در يك برهه زماني با اين مسئله مواجه است كه به مرور زمان حل خواهد شد و اين روايتي است كه در مردم جاافتاده است و گذر از آن سن كه جوش ايجاد مي‌شود عامل اصلي است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران جوش ديررس را علامتي براي وجود برخي بيمار‌هاي غددي يا بيماري‌هاي روماتولوژي در بدن عنوان كرد و گفت: اين جوش‌‌ها معمولا تا چند سال پايدارند و در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو در مورد راهكار درمان جوش گفت: جوش‌هاي خفيف را مي‌توان به صورت موضعي درمان كرد. ولي از جوش متوسط تا شديد را از درمان‌هاي عمومي استفاده كرد چون در صورت درمان نشدن جاي جوش باقي مي‌ماند.

بليغي خاطرنشان كرد: بايد جوش را قوي درمان كرد كه اولين درمان با مصرب آنتي بيوتيك روي ميكروب‌هاي سطح پوست اثر مي‌گذارند و هم اينكه آنتي بيوتيك‌ها ضدالتهابند. هورمون درماني و استفاده از داروي آكوتان در موارد خاص با تجويز دقيق هم مي‌تواند موثر باشد.

 
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 15:16 :: نويسنده : مرتضی حسینی

در اولين ملاقات با همسرمان چگونه لباس بپوشيم؟

در اولين ملاقات با همسرمان چگونه لباس بپوشيم؟

اولين ديدار با كسي كه قرار است شريك شما در زندگي آينده تان شود شايد مهم ترين قرار باشد. پس بايد براي آن آماده باشيد، اما چگونه؟ ما توصيه هايي براي شما داريم كه مي تواند تمام اضطراب هاي شما را از بين ببرد.

به هر حال ازدواج مهم ترين اتفاق زندگي شماست، معلوم است كه نقطه شروع چنين اتفاقي چقدر اهميت دارد. قرار اول شما با خواستگار يا همسر آينده تان اتفاقي شيرين و در عين حال بسيار دلهره آور و اضطراب آور است. قطعا اينكه چه لباس هايي در چنين قراري بپوشيد خيلي مهم است. ما نكته هاي بسيار مهمي را در اين زمينه در اختيار شما قرار دهيم.

براي خانمها
لباس هاي شما مهم است، چون ...

بايد به لباس پوشيدن خود اهميت بدهيد، مردان تنها به چهره همسران آينده خود اكتفا نمي كنند، حتي در بسياري موارد نوع و شيوه لباس پوشيدن شما از چهره تان مهم تر است. خوش پوشي به معناي اين نيست كه گران ترين لباس هاي ممكن را تهيه كنيد و بپوشيد بلكه به اين معناست كه در انتخاب لباس ها و هماهنگي بين آنها سليقه به خرج دهيد. شما بايد به اين نكته توجه كنيد كه وقار، منظم بودن و حتي نوع شخصيت انسان ها را مي توان از روي لباس پوشيدن آنها حدس زد و براي همين شما بايد بتوانيد با لباس پوشيدن خودتان تاثير مثبتي روي طرف مقابل بگذاريد.

خوش پوشي يعني ...
اطلاع داشتن از آخرين اخبار دنياي مد و پوشاك اصلا بد نيست، اما مهم ترين نكته اين است كه خودتان را به مد روز نسپاريد. هيچ تضميني وجود ندارد كه لباس هاي مد روز حتما شما را خوش پوش كند. واقعيت اين است كه داشتن استيل در لباس پوشيدن و خوش استيل بودن و خوش لباس بودن يعني اينكه بدانيد چه چيزهايي به شما مي آيد و چه چيزهايي نه. شما قطعا در گذر زمان با نگاه كردن به آينه و شنيدن صحبت هاي ديگران تا حدود زيادي متوجه اين موضوع شده ايد كه چه رنگ و چه مدل لباس هايي به شما مي آيد. قطعا در نگاه اول تناسب لباس پوشيدن شما و هماهنگي لباس هايي كه انتخاب كرده ايد مهم تر از مارك لباس هاي شماست، حتي لازم نيست براي قرار اول حتما لباس هاي تازه بخريد، قطعا در كمد لباس هايتان بهترين ها در انتظار شما هستند، فقط كافي است بدانيد چه چيزهايي متناسب با شما هستند و به هم و كنار هم مي آيند.

مهم ترين چيز اين است كه تميز باشيد
اولين نكته در لباس پوشيدن انتخاب لباس هاي تميز است. يك انسان با لباس هاي ارزان قيمت و قديمي اما تميز بسيار بهتر از انساني با لباس هاي گران قيمت و نو اما كثيف، روي طرف مقابل تاثير مي گذارد. در مورد خانم ها حتي لكه هاي كوچك روي لباس ها (مثلا لكه هاي ناشي از زدن عطر به لباس ) اهميت زيادي دارد زيرا مي تواند نشان دهنده بي توجهي يا شلخته بودن آنان باشد. در اين روزهاي گرم بايد دقت كنيد لباس هايي بپوشيد كه عرق كردن شما را نشان ندهد.
لك يا خط عرق به خصوص در قسمت زير بغل لباس ها مي تواند تاثير نامناسبي روي فرد مقابل شما بگذارد. فكر نكنيد كه هر لباس تيره اي در چنين شرايطي انتخاب مناسبي است زيرا بسياري از لباس هاي تيره هم اثر تعريق را به وضوح نشان مي دهد. پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان در اين روزهاي گرم را هم فراموش كنيد.

كفش هاي مورد اطمينان تان را بپوشيد
كفش يكي از مهم ترين بخش هاي «خوش پوشي» چه در زنان و چه در مردان است. اهميت كفش ها در قرار اول حتي مهم تر از ساير موارد است، مي دانيد چرا؟ چون در قرار اول بيشترين نگاه به سمت زمين است و طبيعي است كساني كه بيشتر به پايين نگاه مي كنند بيشتر از هر بخش ديگري به كفش هاي طرف مقابل دقت مي كنند. براي مردان كفش زنان يكي از مهم ترين نشانه هاي خوش پوشي به شمار مي رود، اما فكر نكنيد كه به اين دليل بايد كفش هايي تنگ با پاشنه بسيار بلند بپوشيد، اولين اصل در انتخاب كفش راحتي شماست. شايد شما چند ساعت در يك محل باشيد و براي همين اگر كفش تان اذيت تان كند ناراحتي تان مي تواند تمام آنچه را كه مي خواهيد به آن برسيد را از بين ببرد. حتما كفشي بپوشيد كه قبل از آن به پا كرده ايد، زيرا يك كفش نو ممكن است در ابتدا قالب پاي شما به نظر برسد اما پس از چند دقيقه به كابوس شما بدل مي شود. البته يادتان باشد كه يك كفش كثيف يا مستعمل مي تواند تاثير بسيار منفي اي روي ذهن طرف مقابل بگذارد.

مهم، احساس شماست
احتمالا متوجه شده ايد كه در روزهايي كه از لباس خودتان راضي هستيد تصور بهتري از خودتان داريد و اعتمادبه نفس تان هم بالاتر است. شايد ساعت ها مقابل آينه بايستيد و لباس هاي مختلف را امتحان كنيد و در نهايت هم دچار سردرگمي و تشويش شويد، اما بهترين كار اين است كه به حس خودتان اعتماد كنيد، هر زمان لباسي را پوشيديد كه حس خوبي به شما داد، بدانيد انتخاب خوبي داشته ايد. شايد شما نگران اين باشيد كه چند كيلو اضافه وزن شما را نامناسب جلوه مي دهد اما بدانيد كه لباس تنگ كه به شما احساس بدي بدهد، نمي تواند مشكل را حل كند. با پوشيدن چنين لباسي نه اعتماد به نفس خواهيد داشت نه احساس خوب.
طبيعي است كه در چنين قرار مهمي احساس كنيد لوازم آرايشي بهترين دوست شماست، اما باور كنيد كه افراط در اين زمينه شما را از خودتان دور مي كند. شما مي خواهيد فردي را براي يك عمر زندگي انتخاب كنيد و او هم همين طور، اگر شما با استفاده از لوازم آرايشي، بسيار متفاوت تر از ظاهر معمول خود شويد آيا قول مي دهيد كه هميشه در همين حالت بمانيد؟ در ضمن به احتمال بسيار زياد فردي كه قصد دارد زندگي آينده خود را بسازد، نمي تواند چندان به كسي كه مهم ترين ويژگي اش افراط در استفاده از اين لوازم است، اعتماد كند. بهترين كار اين است كه چهره واقعي خودتان را به طرف مقابل نشان دهيد نه آنكه پشت يك نقاب، خود واقعي تان را پنهان كنيد.

چگونه بايستيد، چگونه بنشينيد
شايد مهم تر از آنچه مي پوشيد اين است كه چگونه باشيد، در واقع حالت بدن شما و زبان بدن شما حتي مهم تر از لباسي است كه پوشيده ايد. سعي كنيد در حالت كاملا صاف و شق و رق و بدون قوز بايستيد و در حالت نشسته هم در حالت رسمي باشيد نه در حالت لم دادن. شايد حفظ اين حالت براي مدت طولاني سخت باشد اما بايد سعي كنيد در تمام لحظات احساس اعتماد به نفس در قالب زبان بدن شما باشد. مي توانيد شانه هايتان را رها كنيد و در يك حالت نسبتا آرام قرار بگيريد اما سرتان را هميشه بالا بگيريد و دست هايتان را هم پنهان نكنيد. بدترين كار اين است كه در حالت قوز كرده بنشينيد، خودتان را پشت كيف تان و دست هايتان را هم در زيرميز پنهان كنيد، چنين حالتي به جاي خجالتي بودن، ضعف و منفعل بودن شما را مي رساند.

براي آقايان
باز هم اهميت تميز بودن

طبيعي است كه تميز بودن مهم باشد، اما اين را مي دانيد كه در تحقيقات گسترده اي كه در اروپا انجام گرفته مشخص شده كه براي خانم ها تميز بودن و رعايت پاكيزگي در ظاهر مهم تر از ثروتمند بودن همسر آينده شان است؟ شايد در مقاطع فراواني ظاهر آقايان دچار تغييراتي مطابق روز شده باشد اما هيچگاه نمي توان تاثير پاكيزگي را ناديده گرفت. داشتن صورت و موهاي تميز و اصلاح شده و لباس هايي تميز و پاكيزه اولين اصل براي آن است كه يك مرد واقعي به نظر برسيد. اگر با همان ظاهر هر روزه خود در قرار اول حاضر شويد يعني اين قرار براي شما با زندگي عادي تان هيچ فرقي ندارد و در واقع به طرف خود اين پيام را مي دهيد كه او را جدي نگرفته ايد.
البته اين را هم بدانيد كه لازم نيست ساعت ها وقت بگذاريد، طبيعي است كه آقايان به اندازه خانم ها به چهره خود توجه ندارند اما رعايت برخي نكات و به خصوص پاكيزه بودن و انتخاب لباس هاي هماهنگ، بسيار اهميت دارد.

اين كت شايد آينده شما را تضمين كند
برخي لباس ها مخصوص جوان ها ارزيابي مي شوند و برخي لباس ها مخصوص افراد ميانسال. شما لازم نيست لباس هايي بپوشيد كه سن شما را بالاتر نشان دهد اما بايد لباس هايي بپوشيد كه نشان دهد قرار براي شما قراري مهم است. انتخاب لباس هاي نسبتا رسمي مي تواند اين پيام را به طرف مقابل بدهد كه شما به او و اين قرار اهميت داده ايد. البته اين را هم يادتان باشد كه اهميت راحت بودن شما در لباس بيشتر از رسمي بودن يا اسپرت بودن آن است. يك كت اسپرت، حتي در روزهاي گرم، به همراه يك پيراهن و شلوار هماهنگ مي تواند يك انتخاب خوب باشد.

افراط در بوي خوش ممنوع
خوشبويي، به خصوص با انتخاب عطري مناسب روز يا شب كه سنگيني و وقار را القا كند، قطعا در طرف مقابل شما تاثير مثبت دارد. اما يادتان باشد كه مثل هر چيز ديگري افراط در اين زمينه هم به ضرر شما خواهد بود. تحقيقات نشان داده شامه خانم ها درمورد بوهاي خوب، تيزتر از آقايان است و تاثير بوي خوب و مطابق سليقه آنها در انتخاب هايشان بيشتر است اما اين به آن معنا نيست كه استفاده بيشتر از عطرها و اسپري ها تاثير بيشتري ايجاد كند. قطعا كسي كه در نزديكي شما باشد دلش نمي خواهد افراط شما باعث شود كه او براي دورتر شدن از شما لحظه شماري كند.
 
كلاسيك باشيد
سبك موسوم به كلاسيك بهترين سبك براي پيروي از قواعد در قرارهاي مهم زندگي است. اگر حالت موها، چهره و لباس پوشيدن شما مطابق سبك هاي مقطعي و روز گذر است بهتر است در قرار مهم زندگي تان تغييري در آن ايجاد كنيد، زيرا شما قرار است ثبات قدم، با اراده بودن و دائمي بودن تصميم خودتان را نشان دهيد. وقار در پوشش تا حدودي وقار در رفتار را هم ايجاد خواهد كرد و اين مي تواند يك امتياز بسيار مثبت براي شما باشد.

چشم ها را پنهان نكنيد
هرگز با عينك آفتابي ر وبه روي طرف مقابل ننشينيد. شما مي خواهيد او را همان گونه كه هست، بشناسيد و طبيعي است كه او هم همين هدف را داشته باشد، پس بگذاريد چشم هايتان را ببيند زيرا چشم ها نقش مهمي در انتقال احساسات و تفكرات انسان دارند، همچنين بهتر است دست هايتان را هم پنهان نكنيد، زيرا دست ها هم در انتقال پيام باطني شما نقش بسيار مهمي دارند.

آفتاب

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:46 :: نويسنده : مرتضی حسینی

آقايان، درخانه چه مي پوشيد

در اين مقاله مي خواهيم به لباس هايي اشاره كنيم كه يك مرد خوش پوش در خانه به آنها نياز دارد.

براي آنهايي كه معتقدند « لباس شما نشانه شخصيت شماست »، اين جمله فقط در مورد پوشش شما بيرون از خانه صدق نمي كند بلكه نوع پوشش در خانه هم مي تواند نشانه فرهنگ خانوادگي و سليقه شخصي افراد باشد...
كساني كه درباره پوششان در خانه بي تفاوت و درباره آن بي ملاحظه و بي حوصله هستند، احتمالا همين خصيصه ها را در نوع روابطشان با افراد خانواده هم دارند. بارها درباره نوع پوشش خانم ها مطلب نوشته شده اما كمتر پيش آمده درباره لباس آقايان هم در خانه حرفي به ميان بيايد در حالي كه آقايان هم بايد به پوششان در خانه توجه داشته باشند و سرسري از كنار آن نگذرند. در اين مقاله مي خواهيم به لباس هايي اشاره كنيم كه يك مرد خوش پوش در خانه به آنها نياز دارد.

لباس ورزشي از جنس نخي
در اين فصل گرم، اولين انتخاب شما بايد با توجه به جنس لباس انجام شود پس وقتي براي خريد يك لباس ورزشي مي رويد، به درصد نخ آن دقت كنيد. شايد بپرسيد چرا بايد لباس ورزشي را به عنوان لباس خانگي استفاده كنيد؛ به دو دليل:اول شيك بودن و دوم راحت بودن، اما نبايد لباس ورزشي تان را با لباس خانگي و بر عكس، لباس خانگي را با لباس ورزشي در باشگاه يكي كنيد.
براي حل اين معضل هم دو پيشنهاد داريم :
اول اينكه لباسي ارزان قيمت بخريد كه مارك خاصي نداشته باشد.
دوم اينكه لباس ورزشي اي كه ديگر نمي خواهيد در باشگاه استفاده كنيد، بشوييد و آن را در خانه بپوشيد.

لباس هاي خواب براي بيداري
چرا در كمد لباس هايتان يك لباس خواب نداريد؟ داشتن يك لباس خواب راحت مي تواند به شما آرامش بدهد زيرا لباس هاي خواب گشاد هستند، جنس نرمي دارند و مدل هاي بسيار زيادي از آنها در دسترس است. شايد بپرسيد با لباس خواب در خانه بگرديم؟ جوابمان منفي است و پيشنهادمان شامل لباس خوابي مي شود كه شما را فقط تا تخت همراهي مي كند. بسياري از آقايان تحمل اين نوع لباس را موقع خواب ندارند و براي همين وقتي براي خريد مي روند، از رديف اين لباس ها به راحتي مي گذرند در حالي كه مي توانند انتخاب مناسبي از ميان آنها داشته باشند.

زيرپوش آستين دار رنگي و شلوار هم رنگ
لازم نيست خيلي پول خرج كنيد تا در خانه مرد خوش تيپي باشيد بلكه مي توانيد با خريد يك زيرپوش رنگي نخي و شلوار هم رنگ با آن، از خود يك مرد مرتب و تميز بسازيد. رنگ هاي آبي، طوسي تيره و فيلي مي توانند انتخاب مناسبي باشند كه براي آنها هم مي توانيد به راحتي شلوار هماهنگ پيدا كنيد.

شلوار راه راه، بلوز ساده
در فروشگاه ها شلوارهاي راه راهي وجود دارد كه جنس آنها تركيبي از نخ و پلاستيك است. اين شلوارها به اندازه كافي براي فصل تابستان خنك اند. اگر جنس مناسبي از آنها را انتخاب كنيد، ديرتر رنگ عوض مي كنند و مي توانيد آنها را با بلوزهاي ساده هم جنس خودشان هماهنگ كنيد.

تي شرت ها و شلوارك ها
پوشيدن شلوارك براي جوان ها كار ساده اي به نظر مي رسد اما براي كساني كه سن و سالي از آنها گذشته و به اين پوشش عادت ندارند، سخت است اما شلوارك هايي كه تا زير زانو هستند، مي توانند انتخاب مناسبي براي كساني كه هم مي خواهند لباس راحتي در خانه داشته باشند و هم بيش ازحد تيپ جوانانه نزنند، باشد. اين شلوارها در رنگ ها و مدل هاي بسيار مختلفي عرضه مي شوند و تنوع آنها دست شما را باز مي گذارد تا انتخابي مطابق بودجه و خواسته تان داشته باشيد. با اين شلوارك ها هم مي توانيد زيرپوش آستين دار بپوشيد و هم تي شرت هاي گشاد رنگي.

منبع : aftabir.com

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:46 :: نويسنده : مرتضی حسینی

رنگ لباس و روحيه

ارتباط رنگ لباس و روحيه

رنگ‌هاي روشن شادي‌آورند

به‌طوركلي رنگ‌هاي روشني كه نوعي شادي و سرزندگي را با خود به همراه دارند، باعث شادابي و نشاط افراد مي‌شوند. وقتي شما لباس‌هايي با رنگ‌هاي روشن و نزديك به رنگ‌هاي طبيعت به تن مي‌كنيد، هم براي خودتان نشاط روحي به همراه مي‌آوريد و هم براي اطرافيانتان. از سوي ديگر، پوشيدن لباس‌هايي با رنگ‌هاي تيره و خنثي مانند مشكي يا خاكستري مشكلاتي مانند حس اندوه، غم و كرختي را در خود فرد و نزديكان او ايجاد مي‌كند. نگاه كردن به رنگ‌هاي شاد، باعث افزايش سلامت رواني جامعه مي‌شود. مكانيسم شاد شدن در اثر مشاهده رنگ‌هاي زيبا و روشن در بدن هم به اين صورت است كه ذهن افراد به محض ديدن اين رنگ‌ها، زيبايي خاصي از محيط برداشت مي‌كند و به نشاط مي‌رسد. رنگ‌هاي شاد و روشن پيام‌هاي خوشي را از خود متصاعد مي‌كنند و باعث رضايت‌خاطر افراد مي‌شوند. در حديث معروفي از پيامبر بزرگ اسلام(ص) آمده: «نگاه كردن به سبزه باعث افزايش نور چشم مي‌شود.» اين افزايش نور چشم به واسطه طراوت و شادابي پنهان در رنگ سبز طبيعت است كه به روان ما انسان‌ها انتقال پيدا مي‌كند.


آدم‌هاي افسرده، رنگ‌هاي تيره

حتما مي‌دانيد كه همه ما انسان‌ها به‌طور ذاتي به دنبال شادي، خوشحالي، زيبايي و زيباگرا هستيم و به همين دليل علاقه فراواني به رنگ‌هاي شاد و زيبا داريم. شايد با استناد به همين دلايل بتوان گفت گاهي آنهايي كه به رنگ‌هاي تيره و خنثي مانند مشكي يا خاكستري علاقه دارند، به نوعي از برخي ناراحتي‌هاي رواني مانند افسردگي يا انزوا رنج مي‌برند.

البته گاهي استفاده از رنگ‌هاي تيره نوعي قرارداد اجتماعي است و نمي‌توان آن را نتيجه افسردگي يا حزن و اندوه يك جامعه دانست؛ مثلا ممكن است پوشيدن لباس‌هاي خاكستري، قهوه‌اي يا سرمه‌اي از قوانين شركتي باشد و پيروي از چنين قانوني به‌هيچ‌وجه به معناي افسرده بودن كارمندان آن شركت نيست. استفاده از رنگ‌هاي روشن و شاد در جامعه باعث بروز شادي عمومي، نشاط، تمدد اعصاب، بالا رفتن قدرت تصميم‌گيري، دوري از پرخاشگري و استرس و اضطراب و رسيدن به آرامش مي‌شود به اين ترتيب سلامت رواني افراد جامعه تامين خواهد شد، حتي ممكن است اعتماد به نفس در چنين جوامعي بالاتر هم برود.


رنگ لباس، حال روان

رنگ لباس‌‌هايي كه مي‌پوشيم، به همان اندازه كه بر روان ديگران تاثير مي‌گذارد، مي‌تواند بر روان خودمان هم تاثيرگذار باشد. يعني نوعي تطابق رواني بين فرد و لباسي كه مي‌پوشد ايجاد مي‌شود و رنگ لباس شادي يا اندوه دروني را در فرد ايجاد يا به او القا مي‌كند. به عبارت ساده‌تر، مي‌توانيم با رنگ‌هايي كه در طول روز از آنها استفاده مي‌كنيم، با دنياي درونمان ارتباط برقرار كنيم در صورتي كه با ديدن رنگ لباس ديگران با روحيه آنها آشنا مي‌شويم. البته تفاوت چنداني در اين دو نوع ارتباط رواني با رنگ‌ها وجود ندارد و نقطه مشترك هر دوي آنها اين است كه بر سلامت رواني تاثيرگذار هستند. به همين دليل به تمام اعضاي خانواده توصيه مي‌شود براي حفظ نشاط و شادابي خود و خانواده‌شان در خانه لباس‌هاي مرتب و با رنگ‌هاي شاد و روشن بپوشند.


معلم‌ها و مربي‌ها رنگ روشن بپوشند

توصيه ما كه آموزش و پرورش هم آن را به معلم‌ها، به‌خصوص معلم‌ها و مربي‌هاي دبستان و پيش‌دبستان، ابلاغ كرده، اين است كه حتما هنگام حضور در كلاس، لباس‌هايي با رنگ‌هاي شاد و روشن بپوشند. منظور ما از رنگ شاد حتما استفاده از مقنعه، مانتو يا پيراهن‌هايي با رنگ سرخابي و نارنجي نيست؛ منظور رنگ‌هايي مانند كرم، ليمويي، آبي آسماني، سفيد يا سبز است. از آنجا كه روحيه كودكان ازما بزرگ‌ترها لطيف‌تر است، دنياي آنها با شادي، نشاط و بازي همراه است و سلامت رواني‌شان به آن بستگي دارد و شخصيت آنها هنوز در حال رشد و شكل‌گيري است، ارتباط‌هاي آنها بيشتر به صورت لمسي است. يعني بچه‌ها از قدرت ذهن و تجزيه و تحليل‌هاي منطقي، كمتر استفاده مي‌كنند و به همين دليل ارتباط آنها با محيط اطرافشان بيشتر به صورت كلامي و ديداري است. به همين دليل هم از مربيان مهد يا والدين كودكان خواسته مي‌شود در ارتباط كلامي از صداهاي ظريف و لفظ‌هاي زيبا (مانند عزيزم، قربونت برم، خاله‌جون يا...) براي ارتباط برقرار كردن با كودك استفاده و در حوزه ديداري هم با پوشيدن لباس‌هايي با رنگ‌هاي شاد با كودك ارتباط بيشتري برقرار كنند. اصلا به دليل همين لطافت روحيه بچه‌هاست كه معمولا در دبستان‌ها و مهدهاي كودك از رنگ‌هاي روشن و شاد براي رنگ‌آميزي در و ديوار استفاده مي‌شود. بچه‌ها در چنين فضايي سلامت رواني و آرامش بيشتري دارند و قادر به تحمل محيطي غير از محيط خانه براي چند ساعت متمادي خواهند بود. بچه‌ها با چنين فضايي مي‌توانند ارتباط عميق‌تري برقرار كنند.

پوشيدن لباس‌هايي با رنگ شاد به مادران و پدراني كه فرزند كوچكي در خانه دارند نيز توصيه مي‌شود.

سلامت

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:46 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راهنماي ست كردن جواهرات

امسال جواهرات با قطعات بزرگ و ضخيم، جزو جواهرات سال هستند. قطعات قرار گرفته در اين مجموعه ها به صورت غيرمعمول بزرگ و ضخيم هستند ولي در عين حال چيدمان هنرمندانه اين قطعات جلوه خاصي به اين جواهرات مي دهد زيباست و گران اما اگر خوب انتخاب نشود نه زيبايي اش به نظر مي آيد و نه گراني اش؛

جواهرات را مي گوييم كه حالا فقط حكم زيبايي ندارند و يك سرمايه دوست داشتني هم به شمار مي آيند. در اين مقاله نگاهي داريم به اين موضوع؛ خواندنش خالي از لطف نيست حتي اگر نه قصد خريد داشته باشيد و نه پول خريد آن را.
جواهر عتيقه و قديمي

جواهرات قديمي و عتيقه گرچه در ظاهر منسوخ شده اند ولي امروزه دوباره در رده جواهرات قرار گرفته اند. اين جواهرات با ظرافت ها و اشكال زيبايشان از زمان هاي گذشته سخن مي گويند.

جواهرات خانوادگي و سنتي هم از اين دست جواهرات هستند. به كار بردن قطعه هاي قديمي در كنار جواهرات جديد از ديگر كارهايي است كه امروزه بسيار محبوب واقع شده اند.
جواهر به شكل گل و حيوان

ساختن جواهرات به شكل گل هاي الگو گرفته از طبيعت و حتي حيوانات نيز جزو مد امسال است. در بعضي از طراحي ها جواهرات ساخته شده به شكل گل يا حيوان به صورت آويزهايي به گردنبند يا دستبند يا گوشواره متصل مي شوند.

اين مجموعه اگر با سنگ و مرواريد همراه شوند مجموعه اي بسيار شيك و زيبا به وجود مي آورند كه بيشتر موردپسند دختران جوان قرار مي گيرند.
سنگ هاي قيمتي در كنار نگين هاي كريستالي

در مد امسال سنگ هاي درشت قيمتي را با نگين هاي درخشان كريستالي تزيين مي كنند و مجموعه هاي زيبايي پديد مي آورند و قطعا قسمت بزرگي از جواهرات سال را به خود اختصاص خواهند داد. تزيين سنگ هاي زيبا به وسيله نگين ها، جواهرات بسيار درخشنده و جذابي مي سازند.
جواهر با طيف هاي مختلف آبي

تن هاي مختلف آبي در سنگ ها، واقعا زيبا و دل انگيزند. قرار دادن سنگ هايي با تن هاي مختلف آبي در كنار هم جزو مد امسال است. ممكن است در يك گردنبند، شما رنگ هاي فيروزه اي، آبي روشن، آبي كبود، آبي تيره و درخشان و... را در كنار هم ببينيد كه حس خوبي در انسان ايجاد مي كند.
جواهر پلاتيني همراه با الماس

قرار گرفتن الماس در كنار پلاتين بسيار پرزرق و برق و باشكوه است. معمولا از اين نوع جواهرات در مراسم خاصي مثل ازدواج استفاده مي شود مانند حلقه هاي ازدواج يا نامزدي و سرويس هاي عروس.

البته جواهرات پلاتيني همراه با الماس هاي درخشان قيمت بالايي دارند و از زمان هاي گذشته بيشتر موردتوجه خانواده هاي سلطنتي يا ثروتمند بوده اند.
جواهر دست ساز

جواهرات دست ساز، امسال بسيار پرطرفدار هستند. زيبايي اين كارهاي هنري و مدرن با قرار گرفتن طلا و نقره در كنار سنگ هاي قيمتي يا مرواريد دوچندان مي شود. استفاده از چند رنگ متفاوت در فلزات به كار رفته جلوه خاص و زيبايي منحصربه فردي به اين نوع جواهرات مي دهد.
جواهر با اشكال بزرگ و ضخيم

جواهرات با قطعات بزرگ و ضخيم، جزو جواهرات سال هستند. قطعات قرار گرفته در اين مجموعه ها به صورت غيرمعمول بزرگ و ضخيم هستند ولي در عين حال چيدمان هنرمندانه اين قطعات جلوه خاصي به اين جواهرات مي دهد و معمولا گردنبندهاي ساخته شده به اين سبك كاملا به گردن مي چسبند. اين جواهرات از تنوع گسترده اي برخوردارند و علاوه بر مدروز بودن محبوبيت بالايي بين طرفداران مد پيدا كرده اند.
مرواريد در كنار منجوق

اين جواهرات كاملا از ديگر مجموعه ها متفاوت هستند. استفاده از مرواريد در رديف هاي رنگارنگ منجوق ها بسيار شگفت انگيز و رمزآلود است. اين گروه جواهرات جزو طراحي هاي مدرن هستند و در مد امسال جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده اند.
جواهر با رنگ روشن

طبقه بندي گسترده اي از سنگ هاي بسيار روشن به تازگي رواج پيدا كرده است. رنگ هاي اين طبقه از سنگ هاي متنوع و درخشان هستند. با توجه به رنگ سنگ، رنگ طلاي متصل شده به آنها انتخاب مي شود. قرار گرفتن رنگ هاي متفاوتي از سنگ ها در كنار هم فوق العاده و چشم نواز است.

 

تبيان

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:45 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راهنماي خريددستكش تابستاني

دستكش هاي توري كه برخي خانم ها علاقه زيادي به پوشيدن آنها دارند، بافت متراكم و مناسبي ندارند و ميزان حفاظت آنها از پوست دست در برابر نور آفتاب از نصف هم كمتر است.

ويژگي هاي يك دستكش خوب
دستكش خوب بايد :
1 - از جنس پارچه نخي باشد تا از ايجاد درماتيت هاي تماسي و مشكلات پوستي در فرد جلوگيري شود.

2 - بافت متراكمي داشته باشد تا مانع نفوذ اشعه فرابنفش نورآفتاب از طريق الياف پارچه به پوست دست ها شود.

3 - رنگ روشني مانند سفيد داشته باشد تا حرارت كمتري توليد كند و دست ها را گرم نكند.

دستكش توري نپوشيد
دستكش هاي توري كه برخي خانم ها علاقه زيادي به پوشيدن آنها دارند، بافت متراكم و مناسبي ندارند و ميزان حفاظت آنها از پوست دست در برابر نور آفتاب از نصف هم كمتر است. اين دستكش ها بيشتر جنبه تزئيني و زيبايي دارند و پوشيدن آنها براي حفظ دست ها از اشعه هاي مضر آفتاب نوعي كلاه گذاشتن سر خود است.

11 نكته مهم درباره دستكش
1 - اگر سطح دستكش هاي نخي پس از يكي دوبار استفاده يا شستشو، صاف بودن خود را از دست دادند و به اصطلاح « دون دون » شدند و پرز دادند، مي توانيد آنها را روي يك سطح سفت و صاف پهن كنيد و با تيغي تيز، پرزهاي كركي را جدا كنيد.

2 - اگر آستين لباس يا مانتوي شما كمي كوتاه است و نمي خواهيد اشعه هاي مضر نورآفتاب آسيبي به پوست دستتان بزند يا رنگ آن را عوض كند، مي توانيد از دستكش هاي ساق بلند استفاده كنيد.

3 - اگر گوشي تلفن همراه تان لمسي است و نمي توانيد در حالي كه دستكش به دست داريد از آن استفاده كنيد، كمي درز كنار انگشت سبابه دستكش را باز كنيد تا مشكلي براي استفاده از تلفن همراهتان نداشته باشيد.

4 - اگر با دست هاي آلوده مجبور به پوشيدن دستكش هستيد، حتما به محض رسيدن به منزل دستكش ها را بشوييد تا دفعه بعد كه مي خواهيد با دست هاي تميز دستكش هاي خود را بپوشيد، دست هايتان آلوده نشود.

5 - دستكش ها در تماس با اشياء آلوده مي شوند بنابراين از قرار دادن آنها در كمد لباس ها و كنار لباس هاي تميز خودداري كنيد. به هيچ وجه دستكش هاي آلوده را داخل جاجورابي يا كنار لباس هاي زير نگذاريد زيرا باعث انتقال آلودگي و بيماري خواهدشد.

6 - حتما هنگام رانندگي در روزهاي گرم و آفتابي سال از دستكش نخي استفاده كنيد تا پوست دستتان نسوزد يا در اثر تماس زياد با نورآفتاب، خشك و حساس نشود.

7 - اگر اگزما داريد يا پوست دست هايتان بيش از حد خشك است، حتما پيش از پوشيدن دستكش از كرم هاي نرم كننده با پايه آب يا چربي كمك بگيريد.

8 - از آنجا كه دستكش هاي نخي تابستاني كش نمي آيند و اندازه هاي استاندارد و مشخصي دارند، هنگام خريد دستكش دقت كنيد اندازه مچ يا انگشتان آن درست اندازه دستتان باشد تا هنگام پوشيدن آنها احساس فشرده شدن عضلات دست سراغتان نيايد.

9 - تماس مستقيم و مداوم با نورآفتاب باعث خشك و شكننده شدن ناخن ها هم مي شود. پوشيدن دستكش در روزهاي آفتابي علاوه بر محافظت از پوست دست مي تواند ناخن ها را هم از شر اشعه هاي مضر آفتاب دور نگه دارد.

10 - از آنجا كه معمولا تعريق پوست در روزهاي گرم سال بيشتر اتفاق مي افتد، بهتر است دستكش هاي تيره و رنگي دستتان نكنيد و فقط دستكش هايي با رنگ هاي سفيد يا كرم براي محافظت از پوست دستتان بپوشيد. تعرق زياد باعث ايجاد تماس بيشتر بين پوست دست و رنگ هاي صنعتي و گاهي نامرغوب و بي كيفيت موجود در دستكش ها مي شود و ممكن است عوارضي مانند حساسيت، قرمزي، التهاب و خارش داشته باشد.

11 - بهترين دستكش هاي تابستاني، از پارچه هاي نخي و بدترين جنس آنها هم پارچه هاي صناعي و پلاستيكي هستند. اگر دستكش هايي از جنس مواد صناعي به دست كنيم، در ساعت هايي از روز كه دستمان بيشتر عرق مي كند، اين مواد با پوست بدن در تماس مستقيم قرار مي گيرند و احتمال ايجاد واكنش پوستي در افرادي كه به چنين موادي حساسيت دارند، دور از انتظار نخواهد بود.


منبع : salamatiran.com

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:45 :: نويسنده : مرتضی حسینی

اولين ديدارباهمسرچه لباسي بپوشيم

خوشبويي، به خصوص با انتخاب عطري مناسب روز يا شب كه سنگيني و وقار را القا كند، قطعا در طرف مقابل شما تاثير مثبت دارد. اما يادتان باشد كه مثل هر چيز ديگري افراط در اين زمينه هم به ضرر شما خواهد بود.

اولين ديدار با كسي كه قرار است شريك شما در زندگي آينده تان شود شايد مهم ترين قرار باشد. پس بايد براي آن آماده باشيد، اما چگونه؟ ما توصيه هايي براي شما داريم كه مي تواند تمام اضطراب هاي شما را از بين ببرد.

به هر حال ازدواج مهم ترين اتفاق زندگي شماست، معلوم است كه نقطه شروع چنين اتفاقي چقدر اهميت دارد. قرار اول شما با خواستگار يا همسر آينده تان اتفاقي شيرين و در عين حال بسيار دلهره آور و اضطراب آور است. قطعا اينكه چه لباس هايي در چنين قراري بپوشيد خيلي مهم است. ما نكته هاي بسيار مهمي را در اين زمينه در اختيار شما قرار دهيم.

براي خانمها
لباس هاي شما مهم است، چون
بايد به لباس پوشيدن خود اهميت بدهيد، مردان تنها به چهره همسران آينده خود اكتفا نمي كنند، حتي در بسياري موارد نوع و شيوه لباس پوشيدن شما از چهره تان مهم تر است. خوش پوشي به معناي اين نيست كه گران ترين لباس هاي ممكن را تهيه كنيد و بپوشيد بلكه به اين معناست كه در انتخاب لباس ها و هماهنگي بين آنها سليقه به خرج دهيد. شما بايد به اين نكته توجه كنيد كه وقار، منظم بودن و حتي نوع شخصيت انسان ها را مي توان از روي لباس پوشيدن آنها حدس زد و براي همين شما بايد بتوانيد با لباس پوشيدن خودتان تاثير مثبتي روي طرف مقابل بگذاريد.

خوش پوشي يعني ...
اطلاع داشتن از آخرين اخبار دنياي مد و پوشاك اصلا بد نيست، اما مهم ترين نكته اين است كه خودتان را به مد روز نسپاريد. هيچ تضميني وجود ندارد كه لباس هاي مد روز حتما شما را خوش پوش كند. واقعيت اين است كه داشتن استيل در لباس پوشيدن و خوش استيل بودن و خوش لباس بودن يعني اينكه بدانيد چه چيزهايي به شما مي آيد و چه چيزهايي نه. شما قطعا در گذر زمان با نگاه كردن به آينه و شنيدن صحبت هاي ديگران تا حدود زيادي متوجه اين موضوع شده ايد كه چه رنگ و چه مدل لباس هايي به شما مي آيد. قطعا در نگاه اول تناسب لباس پوشيدن شما و هماهنگي لباس هايي كه انتخاب كرده ايد مهم تر از مارك لباس هاي شماست، حتي لازم نيست براي قرار اول حتما لباس هاي تازه بخريد، قطعا در كمد لباس هايتان بهترين ها در انتظار شما هستند، فقط كافي است بدانيد چه چيزهايي متناسب با شما هستند و به هم و كنار هم مي آيند.

مهم ترين چيز اين است كه تميز باشيد
اولين نكته در لباس پوشيدن انتخاب لباس هاي تميز است. يك انسان با لباس هاي ارزان قيمت و قديمي اما تميز بسيار بهتر از انساني با لباس هاي گران قيمت و نو اما كثيف، روي طرف مقابل تاثير مي گذارد. در مورد خانم ها حتي لكه هاي كوچك روي لباس ها (مثلا لكه هاي ناشي از زدن عطر به لباس ) اهميت زيادي دارد زيرا مي تواند نشان دهنده بي توجهي يا شلخته بودن آنان باشد. در اين روزهاي گرم بايد دقت كنيد لباس هايي بپوشيد كه عرق كردن شما را نشان ندهد.
لك يا خط عرق به خصوص در قسمت زير بغل لباس ها مي تواند تاثير نامناسبي روي فرد مقابل شما بگذارد. فكر نكنيد كه هر لباس تيره اي در چنين شرايطي انتخاب مناسبي است زيرا بسياري از لباس هاي تيره هم اثر تعريق را به وضوح نشان مي دهد. پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان در اين روزهاي گرم را هم فراموش كنيد.

كفش هاي مورد اطمينان تان را بپوشيد
كفش يكي از مهم ترين بخش هاي «خوش پوشي» چه در زنان و چه در مردان است. اهميت كفش ها در قرار اول حتي مهم تر از ساير موارد است، مي دانيد چرا؟ چون در قرار اول بيشترين نگاه به سمت زمين است و طبيعي است كساني كه بيشتر به پايين نگاه مي كنند بيشتر از هر بخش ديگري به كفش هاي طرف مقابل دقت مي كنند. براي مردان كفش زنان يكي از مهم ترين نشانه هاي خوش پوشي به شمار مي رود، اما فكر نكنيد كه به اين دليل بايد كفش هايي تنگ با پاشنه بسيار بلند بپوشيد، اولين اصل در انتخاب كفش راحتي شماست. شايد شما چند ساعت در يك محل باشيد و براي همين اگر كفش تان اذيت تان كند ناراحتي تان مي تواند تمام آنچه را كه مي خواهيد به آن برسيد را از بين ببرد. حتما كفشي بپوشيد كه قبل از آن به پا كرده ايد، زيرا يك كفش نو ممكن است در ابتدا قالب پاي شما به نظر برسد اما پس از چند دقيقه به كابوس شما بدل مي شود. البته يادتان باشد كه يك كفش كثيف يا مستعمل مي تواند تاثير بسيار منفي اي روي ذهن طرف مقابل بگذارد.

مهم، احساس شماست
احتمالا متوجه شده ايد كه در روزهايي كه از لباس خودتان راضي هستيد تصور بهتري از خودتان داريد و اعتمادبه نفس تان هم بالاتر است. شايد ساعت ها مقابل آينه بايستيد و لباس هاي مختلف را امتحان كنيد و در نهايت هم دچار سردرگمي و تشويش شويد، اما بهترين كار اين است كه به حس خودتان اعتماد كنيد، هر زمان لباسي را پوشيديد كه حس خوبي به شما داد، بدانيد انتخاب خوبي داشته ايد. شايد شما نگران اين باشيد كه چند كيلو اضافه وزن شما را نامناسب جلوه مي دهد اما بدانيد كه لباس تنگ كه به شما احساس بدي بدهد، نمي تواند مشكل را حل كند. با پوشيدن چنين لباسي نه اعتماد به نفس خواهيد داشت نه احساس خوب.
طبيعي است كه در چنين قرار مهمي احساس كنيد لوازم آرايشي بهترين دوست شماست، اما باور كنيد كه افراط در اين زمينه شما را از خودتان دور مي كند. شما مي خواهيد فردي را براي يك عمر زندگي انتخاب كنيد و او هم همين طور، اگر شما با استفاده از لوازم آرايشي، بسيار متفاوت تر از ظاهر معمول خود شويد آيا قول مي دهيد كه هميشه در همين حالت بمانيد؟ در ضمن به احتمال بسيار زياد فردي كه قصد دارد زندگي آينده خود را بسازد، نمي تواند چندان به كسي كه مهم ترين ويژگي اش افراط در استفاده از اين لوازم است، اعتماد كند. بهترين كار اين است كه چهره واقعي خودتان را به طرف مقابل نشان دهيد نه آنكه پشت يك نقاب، خود واقعي تان را پنهان كنيد.

چگونه بايستيد، چگونه بنشينيد
شايد مهم تر از آنچه مي پوشيد اين است كه چگونه باشيد، در واقع حالت بدن شما و زبان بدن شما حتي مهم تر از لباسي است كه پوشيده ايد. سعي كنيد در حالت كاملا صاف و شق و رق و بدون قوز بايستيد و در حالت نشسته هم در حالت رسمي باشيد نه در حالت لم دادن. شايد حفظ اين حالت براي مدت طولاني سخت باشد اما بايد سعي كنيد در تمام لحظات احساس اعتماد به نفس در قالب زبان بدن شما باشد. مي توانيد شانه هايتان را رها كنيد و در يك حالت نسبتا آرام قرار بگيريد اما سرتان را هميشه بالا بگيريد و دست هايتان را هم پنهان نكنيد. بدترين كار اين است كه در حالت قوز كرده بنشينيد، خودتان را پشت كيف تان و دست هايتان را هم در زيرميز پنهان كنيد، چنين حالتي به جاي خجالتي بودن، ضعف و منفعل بودن شما را مي رساند.

براي آقايان
باز هم اهميت تميز بودن
طبيعي است كه تميز بودن مهم باشد، اما اين را مي دانيد كه در تحقيقات گسترده اي كه در اروپا انجام گرفته مشخص شده كه براي خانم ها تميز بودن و رعايت پاكيزگي در ظاهر مهم تر از ثروتمند بودن همسر آينده شان است؟ شايد در مقاطع فراواني ظاهر آقايان دچار تغييراتي مطابق روز شده باشد اما هيچگاه نمي توان تاثير پاكيزگي را ناديده گرفت. داشتن صورت و موهاي تميز و اصلاح شده و لباس هايي تميز و پاكيزه اولين اصل براي آن است كه يك مرد واقعي به نظر برسيد. اگر با همان ظاهر هر روزه خود در قرار اول حاضر شويد يعني اين قرار براي شما با زندگي عادي تان هيچ فرقي ندارد و در واقع به طرف خود اين پيام را مي دهيد كه او را جدي نگرفته ايد.
البته اين را هم بدانيد كه لازم نيست ساعت ها وقت بگذاريد، طبيعي است كه آقايان به اندازه خانم ها به چهره خود توجه ندارند اما رعايت برخي نكات و به خصوص پاكيزه بودن و انتخاب لباس هاي هماهنگ، بسيار اهميت دارد.

اين كت شايد آينده شما را تضمين كند
برخي لباس ها مخصوص جوان ها ارزيابي مي شوند و برخي لباس ها مخصوص افراد ميانسال. شما لازم نيست لباس هايي بپوشيد كه سن شما را بالاتر نشان دهد اما بايد لباس هايي بپوشيد كه نشان دهد قرار براي شما قراري مهم است. انتخاب لباس هاي نسبتا رسمي مي تواند اين پيام را به طرف مقابل بدهد كه شما به او و اين قرار اهميت داده ايد. البته اين را هم يادتان باشد كه اهميت راحت بودن شما در لباس بيشتر از رسمي بودن يا اسپرت بودن آن است. يك كت اسپرت، حتي در روزهاي گرم، به همراه يك پيراهن و شلوار هماهنگ مي تواند يك انتخاب خوب باشد.

افراط در بوي خوش ممنوع
خوشبويي، به خصوص با انتخاب عطري مناسب روز يا شب كه سنگيني و وقار را القا كند، قطعا در طرف مقابل شما تاثير مثبت دارد. اما يادتان باشد كه مثل هر چيز ديگري افراط در اين زمينه هم به ضرر شما خواهد بود. تحقيقات نشان داده شامه خانم ها درمورد بوهاي خوب، تيزتر از آقايان است و تاثير بوي خوب و مطابق سليقه آنها در انتخاب هايشان بيشتر است اما اين به آن معنا نيست كه استفاده بيشتر از عطرها و اسپري ها تاثير بيشتري ايجاد كند. قطعا كسي كه در نزديكي شما باشد دلش نمي خواهد افراط شما باعث شود كه او براي دورتر شدن از شما لحظه شماري كند.

كلاسيك باشيد
سبك موسوم به كلاسيك بهترين سبك براي پيروي از قواعد در قرارهاي مهم زندگي است. اگر حالت موها، چهره و لباس پوشيدن شما مطابق سبك هاي مقطعي و روز گذر است بهتر است در قرار مهم زندگي تان تغييري در آن ايجاد كنيد، زيرا شما قرار است ثبات قدم، با اراده بودن و دائمي بودن تصميم خودتان را نشان دهيد. وقار در پوشش تا حدودي وقار در رفتار را هم ايجاد خواهد كرد و اين مي تواند يك امتياز بسيار مثبت براي شما باشد.

چشم ها را پنهان نكنيد
هرگز با عينك آفتابي ر وبه روي طرف مقابل ننشينيد. شما مي خواهيد او را همان گونه كه هست، بشناسيد و طبيعي است كه او هم همين هدف را داشته باشد، پس بگذاريد چشم هايتان را ببيند زيرا چشم ها نقش مهمي در انتقال احساسات و تفكرات انسان دارند، همچنين بهتر است دست هايتان را هم پنهان نكنيد، زيرا دست ها هم در انتقال پيام باطني شما نقش بسيار مهمي دارند.

منبع : aftabir.com

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:45 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راهنماي خريدعطرهاي تابستاني

حواستان باشد گولش را نخوريد! بهترين راه براي خريد عطر متناسب با سليقه تان، استفاده از كاغذ در امتحان كردن رايحه است.

تا حالا دقت كرده ايد كه در فصل تابستان رايحه عطرها بيشتر به مشامتان مي رسد؟! انگار بيشتر افراد براي فرار از بوي ناخوشايند در طول ساعت هاي كاري بيشتر سراغ عطر مي روند تا به دليل گرما بوي نامطبوعي از خود بر جا نگذارند. هر عطر و رايحه اي را نمي توان براي روزهاي گرم و شب هاي پرستاره تابستان استفاده كرد. بهتر است بيشتر سراغ رايحه هاي تلخ و سرد با بوي خنك و ترش برويد تا ماندگاري عطر بيشتر باشد.
همچنين در روزهاي گرم تابستان براي تداعي صبح هاي باران خورده و بوي برگ درختان سراغ رايحه هايي كه در آن از اسانس چوب سدر، كاج و عطر شكوفه هاي پرتقال و گريپ فروت استفاده شده، برويد.
نكته مهم استفاده از رايحه ها و عطرهاي خنك در تابستان، باز شدن ذهن و رفع خستگي ناشي از گرماست. تا حالا دقت كرده ايد كه در روزهاي گرم، يك دوش خنك چقدر مي تواند حالتان را جا بياورد؟ استفاده از عطرهاي خنك و ترش هم همين حس را به شما انتقال خواهد داد. از نظر روانشناسي، بوهايي كه از اطراف به مشام مي رسد، مهم ترين عامل در تداعي خاطره هاي تلخ يا دلنشين محسوب مي شوند

عشق و محبتي به رنگ سفيد
CREED Love in White
معمولا رنگ قرمز نماد عشق و محبت به حساب مي آيد. اما اين بار عشق را به رنگ سفيد و با اين رايحه تجربه كنيد، رايحه اي كه برگ برنده اش استفاده كردن از اسانس هاي نادر و باكيفيت موجود در صنعت عطرسازي ۵ قاره جهان است. ياس سفيد از ايتاليا، شكوفه پرتقال از اسپانيا، پوسته برنج از فرانسه، گل مگنوليا از گواتمالا، گل سرخ و چوب صندل از هند و.... رايحه هاي لوكس برند creed در پاريس علاقه مندان به رايحه هاي طبيعي و خوشبو را شيفته خود كرد، با گذشت سال ها همچنان با بويي خوش، خاص و متفاوت براي علاقه مندان خاصش توليد مي شود، امتحان كردنش را از دست ندهيد.

براي آنها كه رازآلود بودن را دوست دارند
Vera Wang Princess Nigh
رايحه اي شيك و مناسب خانم هاي مشكل پسند پر رمز و راز با تركيبات عجيب و غريب گل ياس، توت وحشي، تمشك شيرين، هندوانه، گل رز، شكوفه پرتقال، شكر، وانيل و رايحه اي جديد كه از ابتداي سال ۲۰۱۲ در كنار ديگر رقيبانش نشسته كه از تركيبات متنوع ترش، شيرين و گلي استفاده كرده تا خاص باشد و به حق هم بوي مدرن و متفاوتش شما را متحير خواهد كرد.

يك بشقاب ميوه تازه
Omnia Coral Bvlgari for women
رايحه اي ملايم با ردپاي گل و ميوه هاي تازه! اگر به دنبال بويي ظريف و خاص هستيد، اين عطر از بهار ۲۰۱۲ روانه بازار شده كه مي توان در تركيباتش گل سوسن، توت وحشي، توت سفيد و تركيب ترنج و شكوفه انار و مخلوط پيچيده سدر و مشك را حس كرد. رايحه هاي برند بولگاري در ايران طرفدارهاي پروپاقرص خود را دارد؛ علت اين انتخاب هم قيمت مناسب و ماندگاري بالايي است كه در نمونه هاي قبلي اش ديده شده است.

خداحافظ خستگي
Chanel ALLURE HOMME SPORT EAU EXTRÊME
در ۲۹ مارچ ۲۰۱۲ برند شنل، رايحه جديدتري از نمونه HOMME SPORT را با اضافه كردن كلمه EAU EXTRÊME روانه بازار كرد. نعناع، شكوفه پرتقال، چوب صندل، مشك سفيد و فلفل سياه با بويي اسپرت و هيجان انگيز براي فرار از خستگي روزمره مي تواند كمك حالتان باشد. رايحه خوش بوي اين ادكلن براي رده سني خاصي در آقايان پيشنهاد نمي شود و اگر به رايحه هاي مدرن و متفاوتعلاقه مند هستيد، حتما امتحانش كنيد.

الماس زرد
Yellow Diamond Versace for women
الماس زرد! يك عطر خالص و شفاف كه درونش روح گل دميده شده و بويي لوكس و خانومانه دارد. با اين رايحه مانند يك الماس مي درخشيد. طراوت ليمو، ترنج و شكوفه پرتقال در كنار سوسن و در بسته بندي اي مانند نسخه هاي قبلي اش فقط به رنگ زرد به چشم مي خورد. بهتر است از اين رايحه براي محيط هاي رسمي تر استفاده كنيد.

آب​بازي در وسط تابستان
BRIT SUMMER EDITION FOR MEN ۲۰۱۲
رايحه اي تابستاني با ماندگاري بالا كه برند بري بري در سال ۲۰۱۲ براي آقايان شيك پوش عرضه كرده است. تركيب هل، زنجبيل، سرو، نعناع هندي و شكوفه پرتقال مي تواند از استرس هاي روزانه و درگيري هاي ذهن بكاهد تا احساس شادابي كنيد و تاثيري مانند گرفتن دوش خنك در گرماي تابستان دارد.

اگر مي خواهيد متفاوت باشيد
Kokorico by Jean Paul Gaultier
در ژوئن ۲۰۱۱ برند ژان پل گوتيه، رايحه اي متفاوت با بسته بندي كاملا خاص براي آقايان جوان عرضه كرد. طراحي شيشه اين ادكلن دال بر متفاوت بودن شخصيت خودنما و كاراكتر فردي است كه از اين رايحه استفاده مي كند. طراحي شيشه با لوگوي قرمز رنگي است كه حالت خودنمايي به بطري ادكلن مي دهد، با رايحه اي تلخ كه ردپاي برگ انجير، وانيل، نعناع هندي، كاكائوي تلخ، سدر در آن حس مي شود.

ميانبري براي شناختن فوايد رايحه ها
ريحان : ايجاد صلح و آرامش
رز : احساس لطيف و شكننده
ياسمين : مناسب افراد با اعتماد به نفس بالا
زنبق : افراد باجرات
اسطوخودوس : مناسب افراد محرك و پرجنب وجوش
پرتقال : ايجاد سرزندگي و تعادل
بهارنارنج : برطرف كردن استرس
گريپ فروت : معجزه در خوش اخلاق كردن
ليمو : رهايي از استرس و آشفتگي ذهن
سدر : تسكين دهنده روح
وانيل : مناسب افراد افسرده كه بوي دلنشين آن باعث ايجاد نشاط و سرحال آمدن مي شود.
اكاليپتوس : اگر احساس افسردگي شديدي داريد، سراغش برويد
چوب صندل : رايحه اي شيرين و خاص براي كنترل هيجان هاي دروني
كاج : قدرت بالابردن حالات روحي و عاطفي شخص را دارد.
مشك : بالا بردن اعتماد به نفس و. . . .

نكته
هيچ وقت در خريد عطر عجله نكنيد! اين نكته، را هميشه در خاطر داشته باشيد؛ بويي كه در بوييدن اوليه عطر به مشامتان مي رسد، بوي واقعي عطر نيست. حواستان باشد گولش را نخوريد! بهترين راه براي خريد عطر متناسب با سليقه تان، استفاده از كاغذ در امتحان كردن رايحه است. بعد از اينكه عطر را روي كاغذ زديد، حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه صبر كنيد تا رايحه عطر وارد فاز دومش شود. بعد از اين مدت، آن را با بوي ثانيه اول مقايسه كنيد. اگر وسواس بيشتري داريد ۱۰ دقيقه بيشتر صبر كنيد تا به رايحه اي كه به مشامتان مي رسد اعتماد بيشتري داشته باشيد. هرگز و هرگز براي امتحان رايحه، عطر را روي لباس تست نكنيد. اتفاقات شيميايي بين عطر و الياف لباس، شما را گيج مي كند و مانع از استشمام بوي اصلي عطر مي شود.

منبع : aftabir.com
 

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:44 :: نويسنده : مرتضی حسینی

چرادرتابستان لباس رنگي ميپوشيم

پوشيدن لباس روشن در فصل تابستان يك دليل بسيار منطقي دارد و آن هم اين است كه از ذوب شدن شما در اثر گرما جلوگيري مي كنند اما علاوه بر اين طراحان تاثيرات روحي و احساسي رنگها در فصول مختلف سال را هم نظر مي گيرند
پوشيدن يك پيراهن سياه رنگ در هواي گرم باعث مي شود كه بيشتر گرما را احساس كنيد زيرا رنگهاي تيره به جاي اينكه گرما را انعكاس دهند آن را جذب مي كنند. البته منظورمان اين نيست كه بايد كلا" پوشيدن لباسهاي تيره را در اين فصل كنار بگذاريم ، طراحان لباس وقتي از پارچه هاي تيره رنگ براي لباسهاي فصل تابستان استفاده مي كنند ، سعي مي كنند پارچه هاي نازكتر و سبكتر انتخاب كنند تا به اين ترتيب درجه حرارت بدن تنظيم شود.
پوشيدن لباس روشن در فصل تابستان يك دليل بسيار منطقي دارد و آن هم اين است كه از ذوب شدن شما در اثر گرما جلوگيري مي كنند اما علاوه بر اين طراحان تاثيرات روحي و احساسي رنگها در فصول مختلف سال را هم نظر مي گيرند.

بعضي از رنگها خاطرات فصلهاي مختلف را تداعي مي كنند :
رنگ آبي ياد آور درياي گرم و آسمان داغ تابستان است.
سفيد ياد آور يخ است و وقتي در فصل تابستان لباس سفيد مي پوشيم از لحاظ روحي بيشتر احساس خنك بودن مي كنيم.
رنگهاي زرد و نارنجي ياد آور رنگ خورشيد و ميوهايي مانند پرتقالي و ليمو هستند.
رنگهاي صورتي و قرمز ياد آور گلها هستند .
رنگ سبز ياد آور درختان و چمنها است.
رنگ كرم و بژ تداعي كننده بيابانها و تپه هاي شني هستند.

اما اگر شما دوست داريد در تمام فصول سال از لباسهاي رنگ تيره مثل سياه ، سورمه اي و قهوه اي شكلاتي استفاده كنيد در فصل تابستان از پارچه هاي سبك و منفذدار مثل لنين و پنبه اي استفاده كنيد و از پوشيدن لباسهايي از جنس نايلون و يا پلي استر پرهيز كنيد زيرا اين نوع لباسها گرما را جذب مي كنند.
پارچه هاي لنين رطوبت را بخود جذب مي كند پس براي فصل تابستان كه تعرق بدن بسيار زياد است انتخاب مناسبي است.
پارچه هاي پنبه اي هم براي اين فصل خيلي مناسب است زيرا اين نوع پارچه از جنس طبيعي است و گرما را از خود عبور مي دهد .


منبع : aftabir.com

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : مرتضی حسینی

چه لباسهايي شما را لاغرتر نشان مي دهند؟

چه لباسهايي شما را لاغرتر نشان مي دهند؟

خيلي خوب مي شد اگر شما هم يك عصاي جادويي داشتيد و در يك چشم برهم زدن لاغر مي شديد ! اما متاسفانه عصاي جادويي وجود ندارد .. اما بعضي لباسها شما را كوچكتر و لاغرتر از آنچه كه هستيد نشان مي دهند! پس براي اينكه لاغرتر به نظر برسيد ، لباس مناسب انتخاب كنيد.

لباسهاي بلند انتخاب كنيد

قد بلند ، شما را لاغرتر نشان مي دهد پس سعي كنيد لباسهايي بپوشيد كه قد شما را بلندتر نشان دهند. براي مثال اگر يك دامن و يا پيراهن بلند با كفشهاي پاشنه بلند بپوشيد كمي بلندتر از آنچه كه هستيد به نظر مي رسيد و در نتيجه بقيه بدن شما لاغرتر به نظر مي رسد. استفاده از تزئينات عمودي و يا حتي يك گردنبند و يا شال بلند و عمودي سبك نيز به بلندتر نشان دادن قدتان كمك مي كند.

لباسي بپوشيد كه در قسمت كمر تنگتر شود

اگر لباسي بپوشيد كه در قسمت كمر تنگتر شود كمي لاغرتر به نظر مي رسيد و بقيه تصور مي كنند كه چند پوند وزن كم كرده ايد. به دنبال لباسهايي باشيد كه شبيه ساعت شني هستند و در قسمت وسط باريكتر مي شوند . اين نوع لباسها همه قسمتهاي چاق بدن شما را مي پوشانند و كمرتان را باريكتر نشان مي دهند و به اين ترتيب باعث مي شوند كه بقيه بدن شما لاغرتر به نظر برسد. اگر لباس شما چنين خصوصيتي ندارد و در قسمت كمر باريكتر نمي شود از يك كمربند استفاده كنيد.

به رنگ لباس توجه كنيد

شايد باور نكنيد اما چيزهاي ساده مثل رنگ و طرح لباس هم در ظاهر شما تاثير بسيار زيادي دارد.اگر مي خواهيد لاغرتر و كوچكتر به نظر برسيد از رنگهاي تيره مات و طرحهاي عمودي رو به پايين استفاده كنيد. البته منظورمان اين نيست كه شما بايد هميشه لباسهاي تيره و سياه بپوشيد . اگر قسمت پايين بدنتان چاقتر از قسمت بالاي بدنتان است لباسي انتخاب كنيد كه قسمت پايين آن رنگ مات و تيره داشته باشد و قسمت بالاي آن طرح دار باشد و بر عكس.

لباسهاي يكسره بپوشيد

لباسهاي يكسره مثل پيراهن سايز واقعي شما را نشان نمي دهند و باعث مي شوند لاغرتر به نظر برسيد. پس به جاي پوشيدن بلوز و دامن و يا شلور از پيراهنهاي يكسره استفاده كنيد. اين نوع پيراهنها شكم و بقيه قسمتهاي چاق بدن شما را مي پوشانند.

مشاور / آفتاب
 
 
  

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی

ازرنگ‌هاي زنانه ومردانه چه ميدانيد

مردان و زنان با دو الگوي متفاوت رنگ‌هاي مورد علاقه خود را عنوان مي‌كنند. فكر مي‌كنيد كدام رنگ در بين هم مردان و هم زنان از بيشترين طرفدار برخوردار است؟ مردها چه رنگ‌هايي را دوست دارند و زن‌ها به چه رنگ‌هايي بيشتر علاقه دارند؟

بهنوش خرم‌روز: معمولا افراد به رنگ‌هاي متنوعي علاقه دارند. در اين ميان، برخي از رنگ‌ها در بين يك جنسيت طرفداران بيشتري دارد،‌ حال آن كه جنسيت ديگر،‌ به آن اندازه آن را نمي‌پسندند، البته نه اين كه از آن بيزار باشند يا اين كه از آن رنگ‌ها استفاده نكنند. اما واقعا بين دو جنس از نظر علاقه به رنگ‌هاي مختلف تفاوت وجود دارد؟ اين سوالي است كه محققين اخيرا به دنبال پاسخ آن رفته‌اند.
به گزارش لايفز ليتل ميستريز، بخشي از مطالعه اخير فيليپ كوهن، جامعه‌شناس دانشگاه مريلند در زمينه هنجارهاي جنسيتي در مورد علاقه به رنگ‌ها در بين دو جنس است. وي از حدود ۲۰۰۰ مرد و زن يك سوال بسيار ساده پرسيد: رنگ مورد علاقه شما كدام است؟ نتايجي كه كوهن به دست آورده نشان مي‌دهد كه در بين هر دو جنس،‌ رنگ آبي از همه بيشتر طرفدار دارد. بعد از آن، در بين مردان، رنگ سبز و در بين زنان، رنگ بنفش از طرفداران بيشتري برخوردار هستند.
نتيجه مطالعه كوهن را مي‌توانيد در دو نمودار مربوط به زنان و مردان ببينيد.
به گفته كوهن، نمونه مورد مطالعه او به طور تصادفي انتخاب نشده بودند و در واقع نمونه در دسترسي از دانشجويان، استادان و كارمندان دانشگاه و نيز افرادي بوده‌‌اند كه به وسطه به اشتراك‌گذاري لينك و يا رسانه‌هاي اجتماعي در مورد مطالعه شنيده بودند. وي در اين‌باره مي‌گويد: «با اين حال وقتي مولفه‌هاي سن، نژاد، ‌قوميت و سطح تحصيلي را كنترل كردم، الگوي جنسيتي ترجيح رنگ‌ها هيچ تغييري نكرد. اين مسئله اطمينان نتايج را بالا مي‌برد و مي‌توان گفت كه نمونه من باعث انحراف نتايج نشده است.»
البته،‌ اين كه چرا دو جنس با الگوي متفاوتي به رنگ‌ها علاقه دارند و اين كه چرا برخي از رنگ‌ها بيشتر از ساير رنگ‌ها طرفدار دارند، سوالات مهم ديگري هستند كه در اين گزارش بدان‌ها پاسخي داده نشده و پاسخ‌دهي به آن‌ها، ‌نيازمند مطالعات بيشتري است.

شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: 12:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی

كاشت ابرو و مژه آسان نيست

كاشت مژه

متخصصان پوست، روش‌هاي درماني خاصي براي كاشت مژه و ابرو پيشنهاد مي‌كنند. البته اين روش‌ها بيشتر به كساني توصيه مي‌شود كه به دليل سوختگي يا بيماري‌هاي گوناگون، موهاي مژه و ابرويشان را از دست داده‌اند.

گفتگوي زير با دكتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو درباره روش‌هاي كاشت مژه و ابرو در هفته نامه سلامت انجام شده است.

 

آقاي دكتر، ابرو و مژه در صورت انسان فقط نقش زيبايي دارند، يا عملكردشان هم مورد توجه است؟

خير، فقط كاركرد زيبايي ندارند، بلكه ابرو با قوس خاص خود از ورود عرق و باران به چشم جلوگيري مي‌ كند. حالت ابرو و موهاي آن كمك مي ‌كنند كه رطوبت به كناره‌هاي ابرو برود و وارد چشم نشود.

ابرو به همراه مژه براي جلوگيري از ورود نور مستقيم خورشيد به چشم هم كارايي دارد.

ابرو همچنين بنا به حالت‌هاي احساسي و هيجاني انسان به همراه ديگر اجزاي چهره، شكل مناسب آن حالت را به صورت انسان مي ‌دهد.

چه افرادي بيشتر براي پيوند مو و ابرو به شما مراجعه مي ‌كنند؟

كاشت ابرو

عللي كه موجب بروز نقص در ابرو مي‌ شود شامل سوختگي، ضربات، آلوپسي آراتا يا جذام است. بسياري از بيماران كه داوطلب پيوند ابرو هستند، افراد آسيايي با ابروهاي تكه ‌اي يا ابروهاي  ظريف و با تراكم كم هستند.

ميزان موفقيت چنين جراحي ‌هايي چقدر است؟

ميزان موفقيت در كاشت ابرو، بستگي به توانايي جراح و تيم او دارد.

اين موها از كجا برداشته مي‌ شوند؟

البته كاشت ابرو براي بيماران دچار نقص ابرو مناسب ‌تر است.

براي كاشت ابرو از موهاي پشت‌سر كه ضخامت كمتري دارند، استفاده مي ‌شود. پيوند در ناحيه ابرو عمل بسيار ظريفي است. به دليل اين كه ابرو كاملا در معرض ديد است، موها بايد در فاصله نزديك كاشته شوند تا كاملا طبيعي به نظر برسد.

نتيجه در اغلب موارد رضايت‌ بخش است. اين عمل در افرادي كه اصلا ابرو ندارند و يا قسمتي از ابرويشان را از دست داده‌اند، انجام مي‌ شود. پس از عمل پانسمان و مراقبت‌هاي معمول لازم است.

كاشت مژه چطور؟

كاشت مژه نيز قابل انجام است، ولي بسيار مشكل و پردردسر است چون نزديك چشم و بسيار حساس است. پلك مرتب حركت مي‌ كند و در ضمن موهاي مژه فرم خاصي دارد كه موجب مي ‌شود از هر جاي سر كه مو برداشته مي ‌شود به‌ طور كامل با مژه‌ها هماهنگ نشود. نتايج به اندازه كاشت ابرو رضايت ‌بخش نيستند.

كاشت مژه

اين روش علاوه بر مقاصد زيبايي، براي بيماراني مناسب است كه به دليل سوختگي يا بيماري ‌هاي پوست و مو مژه‌هاي خود را از دست داده‌اند و مي ‌توان گفت براي اين گروه از افراد، معجزه مي ‌كند.

كاشت مژه روشي بسيار ظريف است كه هدف اصلي از انجام آن، جايگزين كردن مژه‌هاي طبيعي روي خط رويش مژه است.

كاشت مژه در حقيقت يك روش جراحي است كه براي موفقيت آن به يك تيم جراحي ماهر، ابزار و وسايل مناسب، روش‌هاي صحيح و ذوق و هنر در كنار يكديگر نياز است.

كاشت مژه به شما امكان مي ‌دهد مژه‌هايي بلند و پرپشت براي تمام طول عمر خود داشته باشيد. جالب است كه بدانيد مردم شرق آسيا بيش از ديگران به اين تكنيك علاقمند هستند، چون مردم كشورهايي مانند چين و ژاپن اصولا موهاي كمتري دارند و مژه‌هايشان كوتاه و كم پشت است. به همين دليل انجام اين جراحي‌ ها در كشورهايي مانند چين و ژاپن به صرفه‌ تر است و قيمت مناسب ‌تري دارد.

معمولا يك پيوند از فوليكول‌هاي موي پشت گردن برداشته مي ‌شود و هر يك از اين موها به صورت جداگانه در خط رويش مژه پلك بالا قرار مي‌ گيرند. مي ‌توان تا 50 تا 60 عدد مو را با اين روش در محل جديد قرار داد. عمل جراحي كاشت مژه‌ با بي ‌حسي موضعي انجام مي ‌شود و بين 1 تا 3 ساعت زمان مي ‌برد. موهاي جديد سريع‌ تر از موهاي طبيعي مژه رشد مي‌ كنند و شايد لازم باشد آن ها را كوتاه كنيد.

اين جراحي ميكروسكوپي براي جايگزيني موهاي ابرو نيز استفاده مي ‌شود.

دكتر شكيلا نيكنام

ريزش مو

پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 13:14 :: نويسنده : مرتضی حسینی

كاشت موي مصنوعي تاييد نشده است

كاشت مو

شما هم حتما از اين قبيل آگهي‌ هاي تبليغاتي را بسيار ديده‌ايد كه :

"اگر موي كافي و مناسبي در قسمت پشت‌ سر نداريد و پزشك نمي‌ تواند براي كاشت مو از آن ناحيه مو بردارد و اگر شما را داوطلب مناسبي براي كاشت مو به شمار نمي آورند، به هيچ وجه نگران نباشيد، با كاشت موي مصنوعي مي ‌توانيد جواني و چهره دلخواه خود را به دست آوريد."

بعضي ‌ها طرفدار اين نوع موهاي مصنوعي هستند اما كاشت آن ها عوارضي در پي دارد.

گفتگوي زير را با دكتر نيلفروش ‌زاده متخصص پوست و مو در اين خصوص بخوانيد.

فكر كنم در سال 1970 براي اولين ‌بار موهاي مصنوعي معرفي شدند. آيا كاشت اين موها مورد تاييد است؟

خير. موي مصنوعي محصولي است كه در آسيا و چند كشور اروپايي در دسترس است. در اغلب كشورها اين روش تحريم شده است، زيرا بايد با سوزن مخصوص روي سر كاشته ‌شوند و اين روش از طرف اداره غذا و داروي آمريكا مورد تاييد قرار نگرفته است.

بدن بيشتر بيماران در عمل، مو را به صورت جسم خارجي از بدن دفع مي ‌كند. يكي از مشكلات و عوارض مهم كاشت اين نوع موها، عفونت هاي بسيار گسترده و بدي است كه احتمال بروز آن وجود دارد.

در كاشت موي مصنوعي امكان رشد مو همراه با ساير موها وجود ندارد، (در حالي كه در روش پيوند موي طبيعي اين مشكل را نداريم) و اگر پوست سر نسبت به اين موها واكنش نشان دهد، بايد آن ها را درآورد.

كمي درباره كاشت اين موها توضيح مي ‌دهيد.

موهاي مصنوعي چه از نوع ساختگي مانند "مونواكريليك"، "پلي ‌اكريليك" و "پلي ‌استر" باشد و چه تارهاي طبيعي موي انسان كه اعمالي روي آن انجام شده است، توسط وسيله ‌اي به نام "ايمپلنتر" به ‌وسيله گر‌ه‌ زدن روي سر مستقر مي‌ شوند. ويژگي مثبت اين روش، آساني آن است، به طوري كه مي‌ توان در طول چند روز آن را آموخت. ديگر اين كه بدون خونريزي انجام مي ‌شود و نتيجه ‌كار را بلافاصله مي ‌توان ديد.

اما در مقايسه با كاشت موي طبيعي كه به‌‌ طور‌ معمول از ناحيه پشت‌ سر فرد برداشته مي ‌شود، توانايي رشد را ندارد و نمي‌ توان آن را كوتاه كرد.

نظرات متفاوتي راجع به كاشت اين موها وجود دارد. شما اشاره كرديد اداره دارو و غذاي آمريكا آن را تاييد نكرده. دليلش چه بوده است؟

كاشت مو

بله، اداره غذا و داروي آمريكا در سال 1983 استفاده از آن را رد كرده و اشاره داشته كه اين روش، غيرواقعي و فريب‌ كارانه است و اطلاعات كافي درباره خطرات ناشي از قرار دادن و جايگزيني فيبرهاي مصنوعي مو در اختيار مردم قرار نمي گيرد. استفاده از اين تارها هيچ نتيجه مثبتي براي بهداشت عمومي نداشته و اين تارها موجب بروز بيماري يا صدمات ناشي از ناهماهنگي با بدن انسان مي ‌شوند. همان ‌طور كه گفتم بدن آن را جسم خارجي مي ‌داند و پس مي ‌زند و همچنين به دليل ريختن دوره‌اي تارهاي مو، نياز به جايگزيني مكرر دارد. واكنش‌هاي

آلرژيك

و درماتيت‌هاي شديد، آثار تحريكي، ترس از سرطان‌ زايي بيش تحريكي گرانولوماكولر و تشكيل كيست از عوارض ديگر اين روش است.

با وجود اين، سازندگان اين موهاي مصنوعي در حال تلاش ‌اند و كمپاني ‌هاي بزرگ، محصولات خود را در اروپا و استراليا معرفي مي‌ كنند. آن ها ادعا دارند مطالعاتي كرده اند كه نزديك دويست بيمار را طي دو سال پيگيري كردند و پيشرفت هايي در توليد موها داشتند و عوارض كاهش يافته است. حالا هم در ليست انتظار سازمان غذا و داروي آمريكا هستند تا بتوانند تاييد بگيرند؟

بله، ولي در حال حاضر استفاده از پيوند موهاي مصنوعي در هاله اي از ابهام است و اين موضوع صحت دارد كه به تازگي پيشرفت‌ هايي در اين زمينه داشته اند، اما پژوهش‌هاي علمي اين مطلب را تاييد نمي‌ كند.

به ‌طور كلي پزشكان بايد توجه داشته باشند كه گر چه اين روش آسان است، اما درمان استاندارد و رايجي براي طاسي سر يا ريزش ‌مو محسوب نمي ‌شود.

نكته مهمي كه در آخر دوست دارم توجه شما را به آن جلب كنم اين است كه نبايد اين روش را نوعي جايگزين براي كاشت موي طبيعي در كساني كه موي كافي براي پيوند ندارند، در نظر گرفت.

همچنين اين روش را نبايد قبل از درمان با "ماينوكسيديل" يا "فيناسترايد" استفاده كرد.

مسئوليت اين روش درماني متوجه پزشكي است كه آن را انجام مي ‌دهد و به‌ طور قطع ايشان به موارد قانوني انجام اين عمل واقف هستند.

الهه رضائيان

هفته نامه سلامت



ريزش مو
پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 13:14 :: نويسنده : مرتضی حسینی

10 نكته درباره خريد شامپو

يكي از عواملي كه سبب بروز حالتي بيمارگونه در مو مي‌شود، استفاده از شامپويي نامناسب است. كارشناسان توصيه مي‌كنند براي داشتن موهايي سالم و زيبا، نه تنها تا حد ممكن از قرار گرفتن در معرض دود سيگار و هواي آلوده، براشينگ‌هاي متعدد و رنگ و مش‌هاي دايمي دوري كنيد، بلكه شامپويي مناسب موي خود بخريد.

چگونه و با چي سرم را بشويم؟

1- پيش از خريد هر نوع شامپويي ابتدا با پزشك يا آرايشگر خود مشورت كنيد.

اين افراد پس از آگاهي نسبت به اينكه در هفته چند بار موي خود را مي شوييد، چه نوع مويي داريد، آيا دچار ناراحتي پوست‌سر هستيد يا خير و ... ، شامپويي مناسب به شما معرفي كنند.

2- براي موهاي مختلف، شامپوهاي متفاوتي وجود دارند.

حتما نوع موي خود را بشناسيد (چرب، خشك، معمولي) و اگر رنگ يا فر شده است، شامپويي مناسب آن خريداري كنيد.

3- مد نظر داشته باشيد كه آيا هدف خاصي از خريد شامپو داريد يا خير؟

آيا مي‌خواهيد موهايتان نرم و صاف شوند، براق و طبيعي ديده شوند يا پُرپشت‌تر به نظر آيند؟

4- توجه داشته باشيد كه شامپو حاوي ماده‌اي به نام دپاتانولمين نباشد، زيرا تحقيقات اخير نشان داده اين ماده از رشد طبيعي مغز جلوگيري مي‌كند.

5- هرگز گول ظاهر بسته‌بندي و رنگ شامپوها را نخوريد. تركيبات يك شامپو بايد مناسب مو باشد. گاهي شامپوهايي با رنگ و شكل زيبا، غيراستاندارد بوده و مي‌توانند سبب افزايش ريزش مو و خارش پوست‌سر شوند.

6- شامپوهاي مارك دار را تنها از نمايندگي‌هاي معتبر خريداري كنيد. نوع تقلبي اين نوع شامپوها بسيار زياد است و ممكن است شما هزينه گزافي را بابت شامپويي نامرغوب پرداخت كنيد. چاپ‌هاي كج، پلمپ‌ نبودن يا نداشتن جعبه يا بروشور نشان‌دهنده تقلبي يا قاچاق بودن كالاست.

7- در هنگام خريد حتما به تاريخ توليد و انقضا توجه كنيد.

8- در صورتي كه پس از استفاده از يك نوع شامپو متوجه ريزش مو، تغيير رنگ مو، يا چرب و خشك شدن موهايتان شديد، فورا شامپو را عوض كرده و از پزشك‌تان راهنمايي بخواهيد.

9- تا حد ممكن از خريد شامپوهاي ناشناخته‌اي كه در ماهواره يا برخي ‌آرايشگاه‌ها عرضه مي‌شوند، خودداري كنيد. برخي از اين شامپوها اثرات سويي بر جاي مي‌گذارند كه جبران‌ناپذيرند.

10- گمان نكنيد شامپوهاي خارجي بسيار بهتر از شامپوهاي توليد داخل هستند. حتما پيش از خريد هر كدام آنها، با پزشك متخصص مشورت كنيد.

هفته نامه سلامت

 

ريزش مو

پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 13:13 :: نويسنده : مرتضی حسینی

برنامه غذايي مناسب گروه خوني خود را بشناسيد

 برنامه غذايي مناسب گروه خوني خود را بشناسيد

اگر بدانيد چه مواد غذايي با بدنتان سازگارتر است دستگاه گوارش شما مي تواند خود را با رژيم غذايي مناسب گروه خوني تان سازگار كند و كمتر خسته شود. 
    
 
تحقيقات جديد نشان مي دهد گروه هاي خوني مختلف تاثيري متفاوت بر گوارش افراد مي گذارد.

كاركرد اجزاي بدن انسان ها در بسياري موارد با هم اختلافاتي جزيي دارند. ممكن است شما گوشت يا شير را خيلي راحت هضم كنيد اما برادر يا خواهرتان در اين زمينه دچار مشكل شود. تا به حال به پاسخ اين سوال فكر كرده ايد كه چرا دستگاه ايمني يا گوارش برخي افراد قوي تر از ديگران است؟


نتايج تحقيقات جديد از تاثير گروه خوني بر قوت و ضعف دستگاه گوارش حكايت دارد.

البته مقدمات چنين تحقيقاتي از اواسط قرن گذشته يعني زماني آغاز شد كه پزشكان دريافتند فردي كه گروه خوني A مثبت دارد، نمي تواند از فردي كه داراي گروه خوني B منفي است خون بگيرد و در اين صورت بدن فرد بيمار به شدت واكنش نشان خواهد داد.


همين مسئله در مورد مواد غذايي نيز به چشم مي خورد اما اگر بدانيد چه مواد غذايي با بدن سازگارتر است دستگاه گوارش شما مي تواند خود را با رژيم غذايي مناسب گروه خوني تان سازگار كند و كمتر خسته شود.

● گروه خوني O

بررسي ها نشان داده گروه خوني انسان هاي اوليه O بوده است. به دليل همين گروه خوني O را قديمي ترين و رايج ترين گروه خوني مي دانند كه از ۵۰ هزار سال قبل در رگ هاي انسان ها جريان داشته است. بيشتر انسان هاي اوليه گوشتخوار بوده اند،


بنابراين گوشت با معده افراد داراي اين گروه خوني سازگار شده و معده آنها براي هضم پروتئين هاي حيواني، اسيد و تمام آنزيم هاي لازم براي اين كار را به اندازه كافي توليد مي كند.


گروه خوني دهنده جهاني، گروه O است اما فقط مي تواند از گروه O خون دريافت كند. سيستم ايمني قوي و متابوليسم خوب از ديگر مزاياي دارندگان اين گروه خوني است كه باعث مي شود بيشتر به بيماري هاي خودايمني مبتلا شوند اما ميزان ابتلا به آلرژي در آنها بيشتر است.

خوردن غذاهاي جديد و فست فودها براي دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني O مناسب نيست و ممكن است دليل بروز زخم هاي معده و حساسيت اثني عشر در آنها شود.

دستگاه گوارش افراد داراي اين گروه خوني شرايطي دارد كه ميزان چربي دريافتي آنها را بالا مي برد و ابتلا به گرفتگي شرايين و ناراحتي هاي قلبي – عروقي در آنها را افزايش مي دهد.

 بهتر است اين افراد خوردن سبزي را وارد برنامه غذايي خود كنند و ميزان مصرف پروتئين هاي حيواني را كاهش دهند. در ضمن هضم گلوتن در معده اين افراد مشكل است و بايد مصرف غلات، كلم و سبزي هاي خشك را نيز كاهش دهند.

● گروه خوني A

دانشمندان معتقدند از زماني كه كشاورزي رونق گرفت يعني حدود ۲۰ هزار سال قبل گروه خوني A در بدن برخي افراد پديدار شد. شكار، دامپروري و زراعت اساس زندگي كشاورزان بود و اين افراد به دليل زندگي گروهي، فعاليت فيزيكي كمتري نسبت به پيشينيان خود داشتند.


طي گذار از ساليان متمادي، سيستم گوارشي اين افراد با غذاهاي گياهي سازگارتر شدو سيستم ايمني آنها نيز به دليل زندگي گروهي و همه گير شدن بيماري ها، مقاوم تر شد.

با وجود اين و به دليل مصرف بيشتر گياهان، دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني A ضعيف تر شد تا در هضم پروتئين هاي حيواني دچار مشكل شوند. افراد اين گروه در ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ مستعدتر از ديگر گروه هاي خوني هستند.

تعداد افراد گياهخوار در ميان دارندگان گروه خوني A بيشتر از ديگر گروه هاي خوني است زيرا در هضم گوشت و شير مشكل دارند. اين افراد بايد مصرف گوشت و شير را كم و مصرف سبزي و غلات را بيشتر كنند.

● گروه خوني B

دانشمندان، مهاجرت انسان ها بر اثر تغييرات آب و هوايي را دليل اصلي پديد آمدن گروه خوني B در هزار سال قبل مي دانند. به همين دليل اين گروه خوني بيشتر در ميان ساكنان اروپاي شرقي ديده مي شود. افراد داراي اين گروه خوني سازگاري زيادي با هر نوع آب و هوايي دارند و سيستم ايمني، عصبي و فيزيكي آنها قوي است.

دستگاه گوارش آنها با بيشتر مواد غذايي سازگار است و هيچ مشكلي در هضم لبنيات ندارند. بدن افراد داراي اين گروه خوني نسبت به بيماري هاي ويروسي و بيماري هاي خودايمني ضعيف است و خيلي زود به عفونت هاي باكتريايي دچار مي شوند.

● گروه خوني AB

اين گروه خوني از حدود هزار سال قبل به وجود آمده و به همين دليل تعداد دارندگان گروه خوني AB زياد نيست. اين گروه خوني را مي توان تركيبي از سه گروه خوني دانست كه در عين حال مي تواند از هرسه گروه دريافت داشته باشد.

با وجود اين، گروه خوني AB تنها به گروه خوني خود ميتواند خون اهدا كند. بدن دارندگان اين گروه خوني با غذاهاي مدرن و جديد سازگار است اما دستگاه گوارش آنها ضعيف تر از دارندگان گروه خوني O است. به همين دليل در هضم پروتئين هاي حيواني مشكل دارند و مقدار ترشح آنزيم و اسيد معده آنها كم است.

اين افراد به مصرف گوشت قرمز و انواع فست فودها گرايش دارند. سيستم ايمني بدن دارندگان گروه خوني AB در برابر باكتري ها و آلرژي ها تا حدودي ضعيف عمل مي كند.
 


منبع:روزنامه هفت صبح
 

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

ريزش مو

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:2 :: نويسنده : مرتضی حسینی

غذاهاي چاق كننده درفصل تابستان

غذاهاي چاق كننده درفصل تابستان

درتابستان اكثر افراد با رفتن به پيك نيك وفضاي باز سعي درسپري كردن اوقات فراقت خود دارند ، دراين ميان خوردن كباب ومرغ سرخ شده و ...... كه ديگر جاي خود دارد .

به گزارش سلامت نيوز مطلب زير را بخوانيد تا با تمام شدن تابستان دچار اضافه وزن نشويد.

آب كافي دربدن درفصل تابستان بسيارضروريست .


نوشيدني هاي خنك مي تواند منجر به افزايش وزن شما شود سعي كنيد آب بيشتري بنوشيد و مراقب آب ميوده هاي پركالري هم باشيد .


چكاندن چند قطره ليمو در آب علاوه بر اينكه عطش شماره برطرف ميكند اشتها را هم كنترل ميكند. نوشيدني هاي ميوه اي نقش بسيار مهمي در افزايش وزن شما دارند كالري اين نوشيدني ها كه اكثر همراه با شكر نيز هستند بين 300 تا 800 كالري است .

به جاي اين نوشيدني هاي پركالري سعي كنيد ازآب ميوه اي خانگي استفاده كنيد ومصرف روزانه آب
بدنتان را بالا ببريد . فقط نصف فنجان سالاد سيب زميني 180 كالري دارد و12 گرم چربي مقدار سالاد كلم حدود 150 كالري و 8 گرم چربي دارد .


براي كاهش كالري سعي كنيد ازسس كم چرب استفاده كنيد يا آن را با مقداري ماست مخلوط كنيد .مقدار زيادي سبزيجات به آن اضافه كنيد . يك كاسه سالاد سبزيجات با طراوت مي تواند شام شما را درتابستان تشكيل دهد .


سعي كنيد سالاد را بدون چربي وسس هاي خامه اي مصرف كنيد حتي مي توانيد به سالاد خود ، مرغ كبابي يا تخم مرغ آب پز اضافه كنيد . غذاهاي سرخ شده بلاي جان بدن شماست .


كيك پنير سرخ شده 500 كالري ما كاروني وپنير 10 كالري و بوقلمون سرخ شده حدود 1136 كالري و 54 گرم چربي دارد به جاي اين غذاها سعي كنيد گوشت كبابي ساده انتخاب كنيد .


فصل تابستان فصل خوردن بستني هاي رنگارنگ است .يك فنجان بستني تقريبا 380 كالري و 22 گرم چربي دارد .اگرشكلات هم به آن اضافه شود ميتواند تا 720 كالري افزايش يابد.


سعي كنيد ازدسرهاي خنك ديگر مثل شربت ، ميوه هاي خرد شده و .......استفاده كنيد . گردش درخيابان و خريد از ويژگي هاي فصل تابستان است كه چشم شما را به مرغ هاي سرخ كرده پشت ويترين مي اندازد .


جالب است بدانيد سينه مرغ بدون پوست 167 كالري و7 گرم چربي دارد درحاليكه مرغ سوخاري 360 كالري و 21 گرم چربي دارد


سعي كنيد به جاي مرغ سوخاري ، مرغ كبابي بخوريد. خوردن چيپس به عنوان يك ميان وعده آسيب زيادي به بدن نمي رساند اما اگر بيش ازحد مصرف شود يا همراه با پنير باشد قطعا منجر به افزايش وزن شما مي شود. چيپس سيب زميني به تنهايي 160 كالري دارد اما اگر پنير به آن افزوده بشود 690 كالري خواهد داشت .


پس سعي كنيد ازسبزيجات تازه به جاي چيپس درميان وعده استفاده كنيد هات داگ داراي 280 كالري و15 گرم چربي است .


كالباس 330 هم كالري و 24 گرم چربي دارد .
بعد ازخوردن اين غذا شايد توپ بازي بتواند شما را ازافزايش وزن نجات دهد. كباب به تنهايي داراي 1540 كالري است و 124 گرم چربي


چيزبرگر هم به طورمتوسط 750 كالري دارد و 45 گرم چربي دارد


شما مي توانيد با كم كردن چربي چرخ شده درگوشت كبابي ميزان كالري آن را نيز كم كنيد . پوست مرغ را هم اگر بكنيد و يا سعي كنيد سينه مرغ بخوريد كالري خود را محدود كرده ايد .


هات داگ داراي 280 كالري و15 گرم چربي است .
كالباس 330 هم كالري و 24 گرم چربي دارد .
بعد ازخوردن اين غذا شايد توپ بازي بتواند شما را ازافزايش وزن نجات دهد.

خوردن چيپس به عنوان يك ميان وعده آسيب زيادي به بدن نمي رساند اما اگر بيش ازحد مصرف شود يا همراه با پنير باشد قطعا منجر به افزايش وزن شما مي شود. چيپس سيب زميني به تنهايي 160 كالري دارد اما اگر پنير به آن افزوده بشود 690 كالري خواهد داشت .
پس سعي كنيد ازسبزيجات تازه به جاي چيپس درميان وعده استفاده كنيد.


گردش درخيابان و خريد از ويژگي هاي فصل تابستان است كه چشم شما را به مرغ هاي سرخ كرده پشت ويترين مي اندازد .
جالب است بدانيد سينه مرغ بدون پوست 167 كالري و7 گرم چربي دارد درحاليكه مرغ سوخاري 360 كالري و 21 گرم چربي دارد
سعي كنيد به جاي مرغ سوخاري ، مرغ كبابي بخوريد.

فصل تابستان فصل خوردن بستني هاي رنگارنگ است .يك فنجان بستني تقريبا 380 كالري و 22 گرم چربي دارد .اگرشكلات هم به آن اضافه شود ميتواند تا 720 كالري افزايش يابد.
سعي كنيد ازدسرهاي خنك ديگر مثل شربت ، ميوه هاي خرد شده و .......استفاده كنيد .

غذاهاي سرخ شده بلاي جان بدن شماست .
كيك پنير سرخ شده 500 كالري ما كاروني وپنير 10 كالري و بوقلمون سرخ شده حدود 1136 كالري و 54 گرم چربي دارد به جاي اين غذاها سعي كنيد گوشت كبابي ساده انتخاب كنيد .

يك كاسه سالاد سبزيجات با طراوت مي تواند شام شما را درتابستان تشكيل دهد .
سعي كنيد سالاد را بدون چربي وسس هاي خامه اي مصرف كنيد حتي مي توانيد به سالاد خود ، مرغ كبابي يا تخم مرغ آب پز اضافه كنيد .

فقط نصف فنجان سالاد سيب زميني 180 كالري دارد و12 گرم چربي مقدار سالاد كلم حدود 150 كالري و 8 گرم چربي دارد .براي كاهش كالري سعي كنيد ازسس كم چرب استفاده كنيد يا آن را با مقداري ماست مخلوط كنيد .مقدار زيادي سبزيجات به آن اضافه كنيد .

نوشيدني هاي ميوه اي نقش بسيار مهمي در افزايش وزن شما دارند كالري اين نوشيدني ها كه اكثر همراه با شكر نيز هستند بين 300 تا 800 كالري است .
به جاي اين نوشيدني هاي پركالري سعي كنيد ازآب ميوه اي خانگي استفاده كنيد ومصرف روزانه آب بدنتان را بالا ببريد .

آب كافي دربدن درفصل تابستان بسيارضروريست .
نوشيدني هاي خنك مي تواند منجر به افزايش وزن شما شود سعي كنيد آب بيشتري بنوشيد و مراقب آب ميوده هاي پركالري هم باشيد .
چكاندن چند قطره ليمو در آب علاوه بر اينكه عطش شماره برطرف ميكند اشتها را هم كنترل ميكند.


منبع:سلامت نيوز

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

ريزش مو

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:2 :: نويسنده : مرتضی حسینی

رژيم‌هاي تك‌غذايي ممنوع

 رژيم‌هاي تك‌غذايي ممنوع

رژيم تك‌بعدي، عبارت است از مصرف اشكال مختلف يك ماده غذايي خاص در كوتاه‌مدت كه افرادي به كار مي‌برند كه مي‌خواهند سريعا به كاهش وزن دست يابند، انواع اين رژيم‌ها، شامل رژيم مايعات، رژيم‌هاي كم كربوهيدرات يا با پروتئين و چربي بالا هستند

يا از مواد غذايي‌اي تشكيل شده‌اند كه كالري منفي ايجاد مي‌كنند كه در آنها به جاي دريافت كالري از مصرف غذا، كالري بيشتري سوزانده مي‌شود. از جمله رژيم مايعات، رژيم با آب ساده، آب سبزيجات و ميوه‌جات يا آبگوشت است.


به گفته كارشناسان webmed، از رژيم‌هاي تك ‌غذايي مي‌توان به رژيم گريپ فروت اشاره كرد. اين رژيم 12 روزه به دليل اين كه در آن كالري مورد نياز روزانه دريافت نمي‌شود، مي‌تواند موجب كاهش وزن شود. ضمن اين كه در گريپ فروت آنزيمي وجود دارد كه باعث اسهال و در نتيجه كاهش وزن بيشتر مي‌شود. اين رژيم كاملا ناسالم است،


چرا كه مي‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن و الكتروليت‌ها شود. همچنين از آنجا كه حاوي اسيد زيادي است، مي‌تواند باعث از بين رفتن ميناي دندان، حتي در كوتاه‌مدت شود. در نوع ديگري از رژيم گريپ فروت، صبحانه شامل تخم‌مرغ، ژامبون و نصف گريپ‌فروت است.


در اين رژيم نيز كمبود كلسيم، ويتامين‌ها و آهن وجود دارد. در رژيم سيب نيز افراد در طول روز اين ميوه را به عنوان صبحانه، ناهار و شام مصرف مي‌كنند. رژيم سيب‌زميني، يك رژيم هفت روزه ديگر است كه ادعا مي‌كند باعث كاهش وزن سريع مي‌شود.


در اين رژيم ظاهرا احساس سيري و رضايت‌بخشي براي رژيم‌گيرنده وجود دارد، اما اين رژيم بجز داشتن فيبر كافي، فاقد تمامي ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري و نيز پروتئين است كه از اجزاي مهم تشكيل‌دهنده بدن است. در اين ميان رژيم بستني شكلاتي ممكن است عالي به نظر برسد، اما پس از خوردن چهار كاسه بزرگ بستني، جاذبه خود را از دست مي‌دهد.


رژيم سوپ كلم نيز با داشتن فهرستي از تركيبات ازجمله ميوه، سبزيجات (بجز سيب‌زميني)‌ و حتي مقداري گوشت گوساله، به مدت هفت روز، سالم به نظر مي‌رسد، اما افراد با پيروي از اين رژيم، دچار سرگيجه مي‌شوند.


مواد غذايي‌اي كه به عنوان كالري منفي مصرف مي‌شود، شامل سبزيجاتي مانند چغندر، بروكلي، كلم سبز، هويج، گل‌كلم، آسپاراگوس و ميوه‌هايي مانند سيب، توت آبي (قره‌قاط)‌ و زغال اخته هستند. اين مواد غذايي مي‌تواند به عنوان ميان‌وعده ايده‌آل باشد،


اما رژيم بر پايه آنها نمي‌تواند از نظر تغذيه‌اي كامل باشد. در نوع ديگري از رژيم كه بر ميوه تاكيد دارد، رژيم‌گيرنده در اولين وعده غذايي مي‌تواند يك نوع از هر ميوه‌اي را مطابق ميل خود استفاده كند.


در وعده بعدي تنها مي‌تواند غذاهاي حاوي كربوهيدرات‌ مانند نان‌ها و سبزيجات را مصرف كند و براي وعده سوم مي‌تواند يك وعده ديگر كربوهيدرات يا وعده پروتئيني كه شامل گوشت‌ها و لبنيات است، مصرف كند. اين رژيم، 35 روزه است و در برخي روزهاي آن، رژيم‌گيرنده، تنها بايد يك نوع ماده غذايي مانند انگور يا هندوانه را در برنامه غذايي خود داشته باشد.


اين رژيم مي‌تواند كاهش وزني حدود 9 كيلوگرم در 35 روز داشته باشد كه با توصيه‌هاي علمي مبني بر حدود 3/6 كيلوگرم در ماه مغايرت دارد. ضمن اين كه اين رژيم به دليل تاكيد مصرف زياد بر ميوه و مجاز نبودن بر مصرف همزمان كربوهيدرات‌ها، چربي‌ها و پروتئين‌ها كه تركيب آنها در فرآيند هضم غذا و واكنش‌هاي متقابل آنزيماتيك لازم است، ن


اقص و از لحاظ ذائقه‌اي نيز نامتناسب است. به طور مثال شما نمي‌توانيد پاستا را با سس گوشت يا چيزبرگر بخوريد. رژيم‌هاي پركربوهيدرات (عمدتا برنج)‌، مي‌تواند براي افرادي كه مشكل قند خون دارند، مساله‌ساز باشد. خوردن سوياي زياد نيز در اين رژيم، بر هورمون‌هاي زنانه (بخصوص استروژن)‌ تاثير مي‌گذارد، همچنين اثر منفي بر كاركرد تيروئيد دارد.


از ساير رژيم‌هاي تك‌بعدي مي‌توان به رژيم پنير، تخم‌مرغ، تن ماهي و... اشاره كرد. به طور كلي رژيم‌هاي پرپروتئين و پرچربي كه حاوي مقادير زيادي گوشت و ساير منابع حيواني است و غذاهاي پركربوهيدرات (مانند غلات، حبوبات، ميوه‌ها، نان، برنج، سيب‌زميني و سبزيجات نشاسته‌اي)‌ در آنها محدود است، در طولاني‌مدت باعث مشكلات زيادي براي سلامت مي‌شود،

چراكه اولا شما مقدار زيادي از وزن خود را به علت از دست دادن آب كم‌ مي‌كنيد و اين مساله مي‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگي و ضعف شود. ثانيا مواد كتوني كه در جريان خون ساخته مي‌شود، مي‌تواند باعث بي‌آبي بدن، سردرد، تهوع، بدي تنفس و تجزيه ماهيچه‌اي شود.


همچنين كتوز مي‌تواند براي افراد ديابتي كشنده باشد و منجر به مرگ جنين در زنان باردار شود. ميزان كم كربوهيدرات در اين رژيم، تحمل فرد را نسبت به فعاليت‌هاي فيزيكي كاهش مي‌دهد


و كاهش مصرف غلات سبوسدار، ميوه و سبزيجات، باعث كاهش مواد مغذي مانند ويتامين‌هاي گروه B، فيبرهاي فيتوشيميايي و فيبر غذايي مي‌شود (فيبر ناكافي مي‌تواند باعث مسائلي مانند يبوست و ديورتيكولوز شود و خطر انواع سرطان‌ها را افزايش دهد.)


همچنين ميزان بالاي كلسترول و چربي‌هاي اشباع شده، عوارض جانبي مانند تشكيل رسوب چربي در رگ‌هاي خوني و بيماري‌هاي قلبي را در پي دارد و سطح بالاي اسيد اوريك مي‌تواند احتمال افزايش نقرس را زياد و بر ذخاير كلسيم در استخوان‌ها اثر داشته باشد و نيز به دليل مشكل از بين بردن مواد زائد حاصل از متابوليسم پروتئين، باعث ايجاد بيماري‌هاي كبدي يا كليوي شود.


نوع ديگري از رژيم‌هاي غذايي كه بتازگي مورد توجه قرار گرفته، رژيم براساس گروه خوني است. ادعاهايي مبني بر اين رژيم وجود دارد كه هر نوع خوني، علامت آنتي‌ژني منحصر به فرد خود را دارد كه به طور منفي به غذاهاي خاصي واكنش نشان مي‌دهد


و اشخاص سطح متفاوتي از اسيديته معده و آنزيم‌هاي گوارشي را دارند كه با نوع خون مرتبط است. براساس اين تئوري، رژيم غذايي شامل فهرستي از غذاهايي است كه بايد خورده يا از آنها اجتناب شود، به طوري كه در گروه خوني O متابوليسم افراد با گوشت‌هاي بدون چربي، ماكيان و ماهي سازگار است و بهتر است غلات و حبوبات محدود شود، گروه خوني A با رژيم‌هاي سبزيجات و گروه خوني B با لبنيات كم‌چرب و گوشت سازگاري دارد و گروه‌هاي خوني AB نبايد غذاهاي دريايي مصرف كنند.

از نظر علمي، هيچ‌گونه شواهدي مبني بر اين كه رژيم‌هاي غذايي بايد بر مبناي گروه خوني باشد، وجود ندارد و حذف گروه‌هاي كامل غذايي ممكن است باعث كمبود مواد مغذي شود. در برخي رژيم‌ها، تنها يك وعده غذا در روز خورده مي‌شود.


متخصصان در مورد رژيم‌هاي تك‌وعده‌اي، بر اين عقيده‌اند از آنجا كه واكنش‌هاي شيميايي، متابوليسم بدن را هدايت مي‌كند و غذايي كه مي‌خوريد، روند متابوليسم را حفظ مي‌كند، هنگامي كه تنها يك وعده غذا در روز خورده مي‌شود، ممكن است كلسترول و فشار خون‌تان بالا رود و علاوه بر اين، باعث ايجاد گرسنگي در تمام روز شود و ميزان هورمون


كورتيزول را نيز كاهش دهد. كورتيزول باعث ارسال گلوكز بيشتر به خون در موارد استرس‌زا مي‌شود. در طولاني‌مدت، متابوليسم كند مي‌تواند تلاش‌هاي شما را براي كاهش وزن، بي‌حاصل كند.

بررسي‌ها نشان داده رژيم‌هاي گرسنگي يا با كالري بسيار پايين، ممكن است مقاومت به انسولين را ايجاد كند و بيماري ديابت را در افرادي كه سابقه ديابت نداشته‌اند، آشكار كند. همچنين تاثير رژيم‌هاي نيمه‌ گرسنگي بر دستگاه‌ گوارش و قلب ديده شده، به‌طوري‌كه كاهش ذخاير پروتئين بر كاركردهاي دستگاه گوارش ـ اعم از هضم و جذب ـ اثر گذاشته،


باعث كاهش ذخاير ازت بدن بخصوص ماهيچه قلب مي‌شود و نيز عواقبي مانند افت فشار خون، ايست ناگهاني قلب و سنگ‌هاي كيسه صفرا را به دنبال دارد. مهم نيست چه ماده غذايي منفردي استفاده مي‌كنيد، چراكه هر چه باشد، بزودي خسته‌كننده و ناخوشايند مي‌شود.


نظر اكثريت بر اين است كه كاهش وزن در رژيم‌هاي كم‌كالري، بيشتر بر اثر از دست دادن آب است، نه چربي بعلاوه وزن اضافي به دست آمده در طولاني‌مدت، نمي‌تواند با راه‌حل‌هاي سريع، كاهش يابد.

كارشناسان livestrong معتقدند هيچ ماده غذايي نمي‌تواند چربي را بسوزاند، برخي مواد غذايي مانند كافئين ميزان متابوليك را براي كوتاه‌مدت افزايش مي‌دهد،


اما براي كاهش وزن قابل توجه نيست. سوزاندن چربي نياز زمان دارد و نبايد بيش از 2 پوند (9‌/‌0 كيلوگرم)‌ در هفته باشد. يك ماده غذايي نمي‌تواند حاوي همه ويتامين‌ها، مواد معدني، فيبر يا پروتئين مورد نياز بدن باشد


و شخص رژيم‌گيرنده را بزودي با چالش‌هاي تغذيه‌اي پايين آمدن سيستم ايمني و نيز مشكلات روحي و ذهني روبه‌رو مي‌كند،‌ در ضمن چنين رژيم‌هايي مي‌تواند منجر به وضعيت YO-YO‌ شود،


به طوري كه شخص با برگشت به عادات طبيعي، سريع‌تر دچار اضافه وزن مي‌شود. امروزه بيشتر متخصصان تغذيه از تقسيم غذاها به دو دسته خوب و بد اجتناب مي‌كنند.


دكتر بلاتز در وب‌سايت Webmed مي‌گويد: همه غذاها حتي چيپس و بستني در صورتي كه در حد اعتدال و با يك رژيم غذايي متنوع مصرف شود،‌ مي‌تواند با سلامت سازگار باشد. به ياد داشته باشيد تنها راه درست كاهش وزن، داشتن برنامه غذايي متعادل همراه با ورزش است.


منبع:جام جم

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

ريزش مو

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:2 :: نويسنده : مرتضی حسینی

پيش‌غذاي تابستاني رنگين‌كمان

 پيش‌غذاي تابستاني رنگين‌كمان

بسياري از ما عادت داريم كه غذاي‌مان را در وعده‌هاي اصلي با خوردن سالاد يا يك پيش‌غذاي سبك شروع كنيم. سالاد تابستاني رنگين‌كمان يكي از بهترين و مغذي‌ترين اين سالادهاست.

با مصرف اين غذا...

 حرارت دروني خود را كاهش دهيد
 از بروز ناراحتي‌هاي قلبي و عروقي پيشگيري كنيد
 به خون‌سازي اعضاي خانواده به‌ويژه نوجوانان كمك كنيد
 از ابتلا به يبوست و كندي عملكرد روده‌ها پيشگيري كنيد
مواد لازم:


مارچوبه: يك ليوان خردشده
لوبياسبز: يك ليوان خردشده
پرتقال يا نارنگي: يك عدد متوسط
كلم قرمز: يك ليوان
فلفل‌دلمه قرمز: يك عدد متوسط
گوجه مينياتوري: يك ليوان
زنجبيل: يك استكان خردشده يا رنده‌شده
دستور تهيه سالاد


براي تهيه اين سالاد بايد مارچوبه و لوبياسبز را آب‌پز يا بخارپز كنيد. پس از آنكه اين 2 سبزي آماده شدند، آنها را فورا درون يك كاسه آب سرد بيندازيد تا تردي و طعم خود را حفظ كند. پس از آنكه آب مارچوبه و لوبياسبز از بين رفت، آنها را درون ظرفي كه براي سالاد در نظر گرفته‌ايد، بريزيد.


سپس پرتقال را پوست كنده و فيله‌هاي آن را از درون پوست ظريفشان خارج كنيد و آنها را به قطعات كوچك‌تر تقسيم كنيد و آن را به ظرف سالاد اضافه كنيد. در اين مرحله زنجبيل، فلفل و كلم خردشده را به سالاد اضافه كنيد و آنها را كاملا هم بزنيد


 تا رنگ‌هاي مختلف و متنوع با هم به‌خوبي تركيب شوند. تركيب اين مواد با هم يك سالاد خوش آب و رنگ به‌وجود مي‌آورد كه مي‌تواند به‌عنوان يك پيش‌غذاي خوشمزه و سبك از آن استفاده كرد.


مواد لازم براي تهيه سس :

روغن كنجد: نصف فنجان
ليمو‌ترش: 2 عدد
آب‌پرتقال: نصف ليوان
پودر آويشن: يك قاشق غذا‌خوري
دستور تهيه سس

براي تهيه سس سالاد كافي است، روغن كنجد، ليموترش و آب‌پرتقال را با هم مخلوط كرده و آن را به‌خوبي هم بزنيد. سپس پودر آويشن را به سس اضافه كنيد و آن را هم بزنيد.


 اين سس يكي از ساده‌ترين سس‌هاي گياهي و طبيعي است كه مي‌توانيد در منزل تهيه كنيد. دقت داشته باشيد، مي‌توانيد به‌جاي روغن كنجد از روغن زيتون نيز استفاده كنيد.


مارچوبه و افزايش خون‌سازي در بدن


وجود مارچوبه در سالاد رنگين‌كمان از چند جهت اهميت دارد. اين سبزي كه يكي از پرخاصيت‌ترين سبزي‌هاي تابستاني است علاوه بر آنكه طعم و رنگ خاصي به سالاد مي‌دهد، خواص درمان متعددي مانند خون‌سازي و پيشگيري از برخي از ناراحتي‌هاي قلبي دارد.


 به‌همين‌دليل است كه بسياري از متخصصان تغذيه مصرف اين سالاد را به خانم‌هاي نوجوان و زناني كه دچار كم‌خوني هستند، توصيه مي‌كنند. به اعتقاد درمانگران و متخصصان طب سنتي، اين گياه تاثير زيادي در تنظيم عملكرد دستگاه گوارش، بهبود عملكرد روده‌ها، درمان يبوست و همين‌طور تقويت مثانه دارد.

كاهش دماي بدن و رفع عطش


پرتقال به‌دليل خاصيت ادرارآوري كه دارد، در گروه ميوه‌هايي قرار مي‌گيرد كه براي پاكسازي دروني بدن توصيه مي‌شود. اين ميوه از آن رو كه مزه ملايم و طبيعي خنك دارد، علاوه بر آنكه موجب رفع تشنگي در گرماي سوزان تابستان مي‌شود


به‌دليل خاصيت مدربودنش موجب دفع مواد زائد و سموم به‌واسطه دفع ادرار از بدن مي‌شود. انتخاب اين ميوه براي تهيه سالاد تابستاني مي‌تواند بهترين گزينه براي دريافت مواد مغذي موجود در پرتقال در كنار طبيعت خنك و گواراي آن باشد.

تقويت اعصاب با كلم قرمز


براي تهيه سالاد تابستاني به‌جاي استفاده از كلم قرمز مي‌توانيد از نوع سفيد آن استفاده كنيد. به اعتقاد درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درماني در جهان استفاده از كلم سفيد يا قرمز به‌صورت خام يا آب‌پز بهترين دارو براي از بين‌بردن عفونت‌هاي دستگاه تنفسي به‌ويژه ريه است.


مصرف اين گياه دارويي در برنامه غذايي در غذاهاي اصلي و انواع سالاد مي‌تواند علاوه‌بر بهبود التهاب‌ها و برخي از بيماري‌هاي دستگاه گوارش به تقويت اعصاب نيز بپردازد و موجب آرامش بخشي و افزايش ضريب امنيت و آرامش در افراد شود.


كنترل كلسترول بد با زنجبيل


استفاده از زنجبيل تازه در سالاد رنگين‌كمان به‌صورت خردشده يا رنده‌شده تاثير زيادي در كاهش جذب كلسترول بد خون دارد. مداومت در مصرف اين گياه دارويي در حقيقت موجب از بين‌رفتن كلسترول در جريان گردش خون و درنهايت دفع آن از بدن مي‌شود.


 از اين‌رو گنجاندن اين ميزان از زنجبيل در برنامه غذايي هفتگي مي‌تواند به تعديل و كنترل ميزان چربي دريافتي بدن كمك كند. علاوه‌براين خوردن سالاد گياهي كه در آن از زنجبيل تازه استفاده شده است، موجب از بين‌رفتن چربي‌هاي دروني بدن مي‌شود.


منبع:مجله سيب سبز

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:1 :: نويسنده : مرتضی حسینی

تأثير گروه خوني بر عادات غذايي

 تأثير گروه خوني بر عادات غذايي

شايد اين سوال براي شما پيش آمده باشد كه چرا برخي افراد دستگاه ايمني يا گوارش قوي‌تري دارند و برخي ديگر نه؟ چرا برخي افراد مي‌توانند به راحتي گوشت يا شير را هضم كنند


اما گروهي ديگر دچار مشكل مي‌شوند؟ نتايج برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين قبيل مسايل تا حدي به گروه خوني شما وابسته است...


انسان‌ها از بسياري جهات با هم تفاوت دارند. اين تفاوت در گروه‌هاي خوني آنها نيز وجود دارد. فردي كه گروه خوني A مثبت دارد، نمي‌تواند از فردي با گروه خوني B منفي خون بگيرد


زيرا در اين صورت بدنش به شدت واكنش نشان مي‌دهد. در مورد موادغذايي نيز همين مساله صادق است، يعني برخي موادغذايي كه بدن بعضي افراد به خوبي مي‌پذيرد با دستگاه گوارش برخي ديگر از افراد سازگار نيست.


البته در اينكه دستگاه گوارش مي‌تواند خود را سازگار كند، شكي نيست اما اگر بدانيد چه موادغذايي‌اي با بدن شما سازگارتر هستند، نيازي نيست بي‌دليل دستگاه گوارشتان را خسته كنيد.


گروه خوني O

گروه خوني O، قديمي‌ترين و رايج‌ترين گروه خوني است كه از 50 هزار سال پيش تاكنون در رگ‌هاي انسان‌ها جريان داشته است. بررسي‌ها نشان داده‌اند گروه خوني انسان‌هاي اوليهO بوده و با توجه به اينكه آنها بيشتر گوشتخوار بوده‌اند، پس بدنشان با اين ماده غذايي سازگار شده است.


معده افرادي كه گروه خوني O دارند اسيد و تمام آنزيم‌هاي لازم براي هضم پروتئين‌هاي حيواني را به اندازه كافي توليد مي‌كند. از سوي ديگر، گروه خوني O دهنده جهاني است


اما فقط از گروه O مي‌تواند خون دريافت كند. از ديگر مزيت‌هاي اين گروه خوني، سيستم ايمني قوي و متابوليسم خوب است.

جالب است بدانيد سيستم ايمني خوب و قوي‌ اين گروه، باعث مي‌شود بيشتر به بيماري‌هاي خودايمني مبتلا شوند و ميزان ابتلا به آلرژي نيز به همين علت در آنها بالاتر است.

دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني O به راحتي با غذاهاي جديد سازگار نمي‌شود و جز پروتئين با ساير گروه‌هاي غذايي مشكل دارد. اگرچه اين عدم تحمل را نمي‌توان مسوول بروز مشكلات موثري در اين افراد دانست، ولي ظاهرا در مقابل زخم‌هاي معده و اثني‌عشر حساسيت بيشتري دارند.


از آنجا كه دستگاه گوارش افراد داراي اين گروه خوني با مصرف پروتئين مشكلي ندارد، ميزان چربي دريافتي‌شان بالاست و به همين علت خطر ابتلا به گرفتگي شرايين و ناراحتي‌هاي قلبي – عروقي در آنها افزايش مي‌يابد. به كساني كه گروه خوني‌شان O است، توصيه مي‌شود

ميزان مصرف پروتئين‌هاي حيواني را كاهش دهند و سعي كنند سبزي را وارد برنامه غذايي‌شان كنند، در ضمن مراقب مصرف غلات، كلم و سبزي‌هاي خشك باشند زيرا بدن آنها در هضم گلوتن كمي دچار مشكل است.


گروه خوني A

اين گروه خوني از حدود 20 هزار سال پيش يعني از زماني كه كشاورزي رونق گرفت، پديدار شد. كشاورزان زندگي خود را از طريق شكار، دامپروري و زراعت مي‌گذراندند و گروهي زندگي مي‌كردند و فعاليت فيزيكي آنها به نسبت كمتر از پيشينيان خود بود.


زندگي جديد، اين مردم را با غذاهاي گياهي سازگار كرد و از آنجا كه زندگي‌ها گروهي‌تر و بيماري‌ها همه‌گير شدند، سيستم ايمني آنها نيز قوي‌تر شد. برعكس سيستم ايمني، دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني A به دليل مصرف بيشتر گياهان ضعيف‌تر است و در هضم پروتئين‌هاي حيواني دچار مشكل مي‌شود. به نظر مي‌رسد


اين افراد در ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ از ساير گروه‌هاي خوني مستعدتر باشند. بيشتر افرادي كه گروه خوني A دارند، گياهخوارند زيرا در هضم گوشت و شير مشكل دارند. توصيه ما به اين افراد مصرف كمتر گوشت و شير و در عوض مصرف بيشتر سبزي‌ و غلات است.


گروه خوني B

تقريبا 10 هزار سال است كه اين گروه خوني به وجود آمده و دليل آن هم به مهاجرت انسان‌ها در پي تغييرات آب‌وهوايي برمي‌گردد. آمار نشان مي‌دهد اين گروه خوني بيشتر در اروپاي شرقي و ميان جوامع يهودي شايع است.


ميزان سازگاري افراد داراي اين گروه خوني با هر نوع آب‌وهوا بسيار بالاست و به‌طور كلي از سيستم ايمني، عصبي و فيزيكي خوبي برخوردارند. دارندگان اين گروه خوني نيز همانند گروه خوني O، بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي خودايمني‌اند و در برابر بيماري‌هاي ويروسي بسيار ضعيف هستند.


علاوه بر اين، افراد دارنده گروه خوني B، با احتمال بيشتري به عفونت‌هاي باكتريايي نظير استرپتوكوك پنومونيه و اشرشياكولي مبتلا مي‌شوند. دستگاه گوارش آنها تقريبا با هر ماده غذايي سازگار است و به‌راحتي مي‌توانند لبنيات بخورند.


گروه خوني AB

تعداد دارندگان اين گروه خوني چندان زياد نيست. تقريبا هزار سال است كه اين گروه خوني به وجود آمده و مي‌توان گفت تركيبي از 3 گروه خوني است. گروه خوني AB مي‌تواند از هر 3 گروه دريافت داشته باشد اما فقط مي‌تواند به گروه خوني خود خون اهدا ‌كند. بدن دارندگان گروه خوني AB با جهان مدرن بسيار سازگار است. دستگاه گوارش آنها به نسبت ضعيف‌تر از دارندگان گروه خوني O است و به‌راحتي نمي‌توانند پروتئين‌هاي حيواني را هضم كنند زيرا مقدار اسيد معده آنها كاهش يافته و به قدر نياز آنزيم ترشح نمي‌كنند. با اين حال، ميزان مصرف گوشت قرمز و موادغذايي مدرن مانند انواع فست‌فود در آنها بالاست. سيستم ايمني آنها نيز تا حدي ضعيف عمل مي‌كند و به همين علت در برابر باكتري‌ها و آلرژن‌ها به‌راحتي از پا درمي‌آيند.


حرف آخر

ويژگي‌هاي جسمي‌اي كه براي دارندگان گروه‌هاي خوني ذكر شد، عموميت ندارد. درست است كه گفته مي‌شود دارندگان گروه خوني B مي‌توانند شير را به خوبي هضم كنند اما اين دليل نمي‌شود اگر فردي با گروه خوني B به شير آلرژي دارد، خود را مجبور به مصرف آن كند.


در ضمن، اگر گروه خوني شما O است و به‌راحتي مي‌توانيد پروتئين حيواني مصرف كنيد، قرار نيست در مصرف گوشت قرمز زياده‌روي كنيد. فراموش نكنيد كه تعادل هميشه حرف اول را مي‌زند.

منبع: هفته نامه سلامت

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

ريزش مو

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:1 :: نويسنده : مرتضی حسینی

بهترين مواد غذايي براي جلوگيري از سفيدشدن موها

 بهترين مواد غذايي براي جلوگيري از سفيدشدن موها

مصرف برخي مواد غذايي، براي ييشگيري از سفيد شدن زود هنگام مو، اثر فوق‌العاده‌اي دارند.

در خصوص سفيد شدن مو، جدا از مورد وراثت و ژنتيك، موارد ديگري نيز دست اندر كار هستند كه مورد تغذيه از مهم‌ترين آن‌هاست.

در واقع نقايص و كمبودهاي تغذيه‌اي، عامل مهمي براي از دست دادن رنگ و شفافيت مو هستند. غذاهايي مصرف كنيد كه سرشار از ويتامين و مواد معدني باشند كه رنگ موها را حفظ كرده و علاوه بر آن از ديگر خواص سلامتي آن‌ها نيز بهره‌مند شويد.

سبزيجات برگي

براي استفاده از ويتامين‌هاي B از سبزي‌جات برگي تيره رنگ مصرف كنيد. پوست سر شما براي توليد سلول‌هاي قرمز خون كه اكسيژن و مواد غذايي را منتقل مي‌كنند از ويتامين B6 و B12 مصرفي شما استفاده مي‌كنند.

رنگ مو به هورمون‌ها مربوط مي‌شود و ويتامين B12 نيز نقش مهمي را در توليد هورمون بر عهده دارد.


شكلات

مس نقش اساسي در توليد ملانين - منبع رنگ مو - دارد. كمبود مس در بدن مي‌تواند منجر به سفيد شدن مو شود. براي بهره‌مندي از اين ماده،‌ مصرف شكلات نيمه شيرين مي‌تواند گزينه خوبي باشد. از ديگر غذاهاي سرشار از مس مي‌توان به عدس و قارچ نيز اشاره كرد.


ماهي سالمون

سلنيوم موجود در اين غذاي دريايي با تنظيم توليد هورمون و مبارزه با راديكال‌هاي آزاد به شفافيت و درخشش مو كمك موثري مي‌كند و از سفيد شدن زودهنگام مو پيشگيري مي‌كند.


انواع توت

مصرف انواع توت به خصوص توت‌فرنگي راه خوشمزه‌اي براي كسب فراوان ويتامين C است. يكي از عملكرد‌هاي مهم ويتامين C كمك به توليد ونگهداري كلاژن سالم (نوعي بافت رابط درون فوليكول‌هاي مو ) است و با راديكال‌هاي آزاد كه منجر به فرآيند پيري مي‌شوند مبارزه مي‌كند.


بادام

براي دستيابي به ويتامين E و مس، بادام بخوريد. بادام را به عنوان ميان وعده‌اي سالم ميل كنيد . محققان مي‌گويند مصرف بادام مي‌تواند سطح كلسترول بد را كاهش دهد.

منبع: همشهري آنلاين

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:1 :: نويسنده : مرتضی حسینی

هفت شام سلامتي

 هفت شام سلامتي

اعظم 7 شام سلامت اين بخش  گلچيني از خوراك‌هاي آمريكاي لاتين و منطقه بالكان است كه شامل روماني، بلغارستان، مجارستان و... است. ذرت، سيب‌زميني و گوجه‌فرنگي جزء موادي هستند كه از آمريكاي مركزي به ساير نقاط جهان رفته و بسيار پرطرفدار است. به طوري كه تقريبا غذاهاي سنتي تمام كشورها را تحت تاثير خود قرار داده است.


 به عنوان مثال خورش قيمه يا آبگوشت بدون گوجه‌فرنگي و سيب‌زميني قابل تصور نيست به همين دليل گروهي از غذاهاي اين منطقه با ذائقه ايراني سازگار است. غذاهاي منطقه بالكان نيز به شدت تحت تاثير آشپزي عثماني بوده و هست كه اين سبك آشپزي خود ريشه ايراني دارد.


اما با توجه به نوع مواد موجود در منطقه، سليقه و مذهب مردم آن ديار تغييراتي پيدا كرده كه در بسياري از موارد جالب و مورد پسند است. در پايان لازم به ذكر است تمامي اين خوراك‌ها با توجه به ذائقه و علايق ايراني تغيير پيدا كرده و نكات مذهبي و سلامت نيز در استفاده از مواد اوليه و طرز طبخ آنها رعايت شده است.


در سفري خوشمزه از آمريكاي مركزي تا شرق اروپا با ما همراه شويد و سفره‌اي رنگارنگ بچينيد.

فهرست خريد 7 شام هفته

 گوشت چرخ‌كرده: 900 گرم
 گوشت شترمرغ: 400 گرم
 مرغ: 2200 گرم
 ماهي: 900 گرم
 تخم‌مرغ: 5 عدد
 كره گياهي: 250 گرم
 روغن: 250 ميلي‌ليتر
 خامه: 250 ميلي‌ليتر
 بادمجان: 2 عدد
 قارچ: 200 گرم
 پياز: 2 عدد
 ليموترش: 3 عدد
 كلم بنفش: يك عدد
 كدو: يك عدد
 لوبياسبز: 150 گرم
 فلفل دلمه‌اي: 2 عدد
 سيب‌زميني: 900 گرم
 بلال: 2 عدد
 خيار: 2 عدد
 گوجه‌فرنگي: 3 عدد
 نعناع و جعفري: 120 گرم
 كدو: يك عدد
 پيازچه: يك دسته كوچك
 گشنيز: يك دسته كوچك
 كنسرو ذرت: يك قوطي
 نان تست: 2 ورق


كباب كوفته قلقلى كباب كله‌گنجشكى


كساني كه از آشپزي ملل سررشته دارند، به راحتي درمي‌يابند كه خاستگاه اوليه اين خوراك رومانيايي، خاورميانه بوده است. تركيب گوشت، ادويه و سبزيجات معطر همراه سالاد سبزيجات گرم يك غذاي سالم و سريع را به شما پيشكش مي‌كند.

مواد لازم براي 4 تا 6نفر:

 گوشت گوساله: 800 گرم، چرخ‌كرده
 نان تست: 2 ورق
 پياز متوسط: يك عدد ، خرد كرده
 پودر تخم گشنيز: يك قاشق چاي‌خوري
 جعفري ساطوري: 2 قاشق غذاخوري
 زيره سبز: يك‌دوم قاشق چاي‌خوري
 ليموترش: يك عدد
 كلم بنفش كوچك: يك عدد، خلالي
 شويد ساطوري: يك قاشق غذاخوري
 كدو متوسط: يك عدد، ورقه‌ورقه
 روغن مايع: 2 قاشق غذاخوري
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

1- دور نان تست را گرفته و به همراه گوشت چرخ‌كرده، پياز، تخم گشنيز، جعفري ساطوري و زيره در غذاساز ريخته و مخلوط كنيد تا همه مواد مخلوط و يكدست شوند و نمك و فلفل را به آن اضافه كنيد.

2- چند سيخ چوبي را حداقل 2 ساعت در آب خيس كنيد تا روي حرارت نسوزد، سپس مايه گوشت را به شكل كوفته‌هايي به قطر 2 تا 3 سانتي‌متر درآورده و هر 3 عدد آن را به يك سيخ بكشيد.


3- اين كباب را هم مي‌توانيد روي زغال كباب كرده و هم در يك ‌تابه چرب‌شده سرخ كنيد. در هر دو صورت پس از 4-3 دقيقه كوفته‌ها را 90 درجه بچرخانيد تا دورتادور آن سرخ شود.


4- روغن را در يك تابه روي شعله متوسط داغ كرده و كدو و كلم را 5 دقيقه در آن تفت دهيد تا نرم شود، سپس آن را در ظرف كشيده  و با آبليمو و شويد ساطوري مخلوط كرده و نمك و فلفل آن را اندازه كنيد و با نان يا برنج سرو كنيد.

نكات

1- هرچه اندازه كوفته‌ها بزرگ‌تر باشد، مدت پخت آنها طولاني‌تر مي‌شود، بنابراين زود به زود آن را بچرخانيد تا نسوزد. 2- اگر از سوختن سيخ چوبي نگرانيد از سيخ‌هاي نازك فلزي استفاده كنيد.


 3- گوشت گوسفند نيز به جاي گوشت گوساله قابل استفاده است، اما بايد كم‌چرب باشد تا كوفته‌ها از سيخ نيفتند.

بـادمجان خامه‌اى


شايد اين سبك سرو بادمجان به نظر بسياري غيرمتعارف باشد، اما به عنوان يك خوراك لذيذ گياهي، مطمئنا غذايي كامل و مورد پسند خواهد بود. جايگزيني خامه با ماست يا خامه گياهي در غذا تجربه و سبك جديدي خواهد بود.

مواد لازم براي 4 نفر:

 بادمجان درشت: 2عدد
 كره گياهي: 100 گرم
 قارچ: 200 گرم، ورقه‌ورقه
 آب‌گوشت: يك پيمانه،  250 ميلي‌ليتر
 خامه سفت: يك پيمانه، 250 ميلي‌ليتر
 جعفري: 4 قاشق غذاخوري (ساطوري)
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

-1  بادمجان‌ها را پوست كنده و به شكل نوارهايي به ضخامت 5 ميلي‌متر از طول ببريد، سپس آنها را نمك پاشيده و حداقل نيم‌ساعت در آبكش قرار دهيد تا تلخ آب آن خارج شود. بعد از اين زمان آنها را شسته و خشك كنيد.

-2 كره را در يك تابه روي شعله متوسط داغ كرده و بادمجان‌ و قارچ را 15 دقيقه در آن تفت دهيد تا نرم و كمي برشته شود. در طول اين زمان زياد آن را هم نزنيد تا حرارت پايين نيايد و آب نيندازد.

-3 آب گوشت را اضافه كرده و 20 دقيقه خوراك را بپزيد. نمك و فلفل را اندازه كرده و خامه و جعفري را اضافه كنيد. شعله را كم كرده و فقط در حدي كه غذا گرم شود و به جوش نيايد آن را حرارت دهيد. غذا را در ظرف كشيده و با نان سرو كنيد.

نكات

روش ديگر در تهيه اين غذا آن است كه بادمجان‌ و قارچ را در غذاساز پوره كرده و سپس تفت دهيد.


خــــورش فاصـوليــه


واژه فاصوليا در زبان عربي به معني «لوبياسبز» است. من دستور طبخ اين خورش لذيذ را از مادربزرگم ياد گرفته‌ام كه ايراني‌الاصل،  اما زاده و بزرگ‌شده عراق بود.

 با اينكه اين خورش عراقي محسوب مي‌شود، اما روش تهيه آن كاملا بر اساس آشپزي ايراني است، به همين دليل درباره خاستگاه اصلي آن اطمينان چنداني ندارم، ولي از خوشمزگي آن مطمئنم!


مواد لازم براي 4 نفر:

 گوشت شترمرغ: 400 گرم، خورشي
 پياز متوسط: يك عدد، ساطوري
 لوبياسبز: 150 گرم، ساطوري ريز
 نعناع و جعفري: 120 گرم، ساطوري
 گرد ليمو: يك قاشق غذاخوري
 روغن: 6 قاشق غذاخوري
 زردچوبه: يك قاشق مرباخوري
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

1- نيمي از روغن را روي شعله متوسط و در يك قابلمه داغ كرده و پياز را4 دقيقه در آن تفت دهيد تا بلوري شود، سپس گوشت را اضافه كرده و تفت دادن را 5 دقيقه ديگر ادامه دهيد تا پياز طلايي شود


و گوشت رنگ بگيرد. زردچوبه را اضافه كرده و پس از يك دقيقه، 2 پيمانه آب‌جوش روي آن ريخته و با در بسته و روي شعله ملايم 60 دقيقه آن را بپزيد.

2- روغن باقيمانده را در يك تابه روي شعله متوسط داغ كرده و سبزي‌ها و لوبيا را 8 دقيقه در آن تفت دهيد. پس از اينكه نيم‌ساعت از طبخ خورش سپري شد، سبزي و لوبيا را به آن اضافه كرده و نمك و فلفل آن را اندازه كنيد. هنگامي كه خورش جاافتاد، 10 دقيقه قبل از سرو، گردليمو را به آن اضافه كنيد. اين غذا با برنج سرو مي‌شود.


نكات


1- در روش سنتي تهيه اين غذا، از گوشت گوسفندي استفاده مي‌شود.

2- به جاي نعناع و جعفري مي‌توانيد از سبزي قورمه استفاده كنيد.


سينه مرغ شكم‌پر


اين خوراك كه انواع مختلف آن در اسلواكي، يونان و حتي روسيه رواج دارد، با گوشت گوساله تهيه مي‌شود، اما از آنجا كه سفتي گوشت گوساله زياد باب طبع ايراني‌ها نيست، از مرغ در تهيه آن استفاده شده كه هم ارزان‌تر است و هم سريع‌تر آماده مي‌شود.

مواد لازم براي 4 نفر:

 سينه مرغ كامل: 2 عدد، بدون استخوان
 روغن مايع: 6 قاشق غذاخوري
 گوشت گوساله: 100 گرم، چرخ‌كرده
 پيازچه: 5،4 عدد، ساطوري
 آرد سوخاري: 2 قاشق غذاخوري
 جعفري: يك قاشق غذاخوري، ساطوري
 زرده‌ تخم‌مرغ: يك عدد
 فلفل سبز تند يا دلمه‌اي: 3 قاشق غذاخوري، ساطوري
 نمك و فلفل سياه: به ميزان لازم

روش تهيه:

1- سينه‌هاي مرغ را شسته و خشك كنيد، سپس آنها را يكي‌يكي داخل كيسه فريزر قرار داده و با وردنه به آرامي بكوبيد تا ضخامت قسمت بالايي با قسمت پاييني سينه مرغ هم‌اندازه شود. سينه‌هاي مرغ را با 2 قاشق غذاخوري روغن كمي چرب كرده و نمك و فلفل بپاشيد.

2- دو قاشق غذاخوري روغن رادر يك تابه روي شعله متوسط داغ كرده و پيازچه را 2دقيقه در آن تفت دهيد، سپس گوشت را اضافه كرده و 5 دقيقه تفت دهيد تا رنگ آن قهوه‌اي شود. نمك و فلفل آن را اندازه كرده و كنار بگذاريد تا سرد شود.

 3- پس از اينكه مايه گوشت سرد شد، زرده تخم‌مرغ را يك دقيقه بزنيد و همراه جعفري، آرد سوخاري و  فلفل ساطوري‌شده به آن اضافه كرده و پس از مخلوط كردن به 4 قسمت مساوي تقسيم كنيد.

 4- مايه گوشت را روي يك‌سوم ابتدايي سينه مرغ پهن شده ريخته و آن را محكم اما به آرامي لوله كرده، سپس با خلال دندان آن را محكم كنيد.

 5- روغن باقيمانده را در تابه روي شعله متوسط داغ كرده و در هر نوبت 2عدد از شنيسل‌ها را در آن سرخ كنيد و پس از هر 5 دقيقه، 90درجه آن را بچرخانيد تا اطراف آن برشته شود. براي خوشمزه‌تر شدن با پوره سيب‌زميني سرو كنيد.

نكات:

1- هنگام تفت دادن گوشت آن را با قاشق چوبي باز كنيد تا گوشت يكدست شده و گلوله نشود.

2- تركيب گوشت گوساله و مرغ بهتر از گوشت گوسفند و مرغ است، زيرا بوي چربي گوسفندي در كنار طعم مرغ زياد جالب نيست.

3- بنابه سليقه خود مي‌توانيد گوشت را با سبزيجات خرد شده و زرده‌ تخم‌مرغ را با پنير جايگزين كنيد، اما نتيجه نهايي، غذاي ديگري خواهد بود!


مرغ كلمبيايى


گفته مي‌شود اين خوراك جزو افتخارات ملي كلمبيايي‌هاست. در طبخ سنتي آن 3 نوع سيب‌زميني به كار مي‌رود، اما دست ما كوتاه و خرما بر نخيل است، پس ما با يك نوع سيب‌زميني اين مايه غرور ملي را تهيه مي‌كنيم، البته اگر مايليد، مي‌توانيد نصف به نصف از سيب‌زميني معمولي و استانبولي استفاده كنيد.

مواد لازم براي 4 تا 6نفر:

 مرغ: يك كيلوگرم
 پيازچه: يك دسته كوچك
 برگ بو: 2 عدد
 گشنيز: يك دسته كوچك
 دانه فلفل سياه: 6 عدد
 سيب‌زميني: 900 گرم
 بلال: 2 عدد
 خيار متوسط: 2 عدد
 فلفل سبز تند: به ميزان لازم
 ليموترش: يك عدد
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

1. مرغ را با 2 پيمانه آب، 6 - 5 عدد پيازچه، برگ بو، چند ساقه گشنيز، دانه فلفل و كمي نمك 40 دقيقه بپزيد. پس از اينكه مرغ كمي سرد شد، آب آن را صاف كرده و كنار بگذاريد. گوشت مرغ را نيز از استخوان جدا كرده و تكه‌تكه كنيد.

2 . آب صاف شده مرغ را در يك قابلمه ريخته و به جوش آوريد، سپس سيب‌زميني را اضافه كرده و با در بسته روي شعله ملايم 15 دقيقه بپزيد. ذرت را نيز اضافه كرده و 20 دقيقه ديگر پخت را ادامه دهيد، در صورت نياز يك‌دوم پيمانه آب‌جوش به خوراك اضافه كنيد.

3.  مرغ را به غذا اضافه كرده و نمك و فلفل آن را اندازه كنيد. اين غذا كمي آب‌دار است.

4.  براي تهيه سالسا، خيار را نگيني ريز و با پوست خرد كرده و با فلفل سبز ساطوري‌شده، 4 عدد پيازچه ساطوري‌شده، يك قاشق غذاخوري گشنيز ساطوري شده و آبليمو مخلوط كرده و در كنار غذا سرو كنيد.

نكات:

1- در روش تهيه سنتي اين غذا، نوعي سيب‌زميني به كار مي‌رود كه به آن لعاب مي‌دهد. مي‌توانيد 2 قاشق چاي‌‌خوري نشاسته ذرت را در كمي آب سرد حل كرده و در 5 دقيقه آخر به غذا اضافه كنيد.

2- اين خوراك با آنكه رنگ خوبي ندارد اما به واسطه فلفل و سبزيجات به كار رفته در آن، عطر و طعم بسيار خوبي دارد.


پاى مرغ كــوبايى


مصرف ذرت بين ايراني‌ها، به غير از آنكه روي زغال كباب شود، قدمت چنداني ندارد. البته چند وقتي است كه ذرت مكزيكي طرفداران بسياري پيدا كرده است ولي حكم غذا را ندارد و تنها به عنوان خوراكي دم‌دستي و تفريحي مورد مصرف قرار مي‌گيرد. در اين غذا روش جديد بسيار خوشمزه‌اي براي ذرت ارائه مي‌شود كه مطمئنا مورد پسند بسياري از شما خواهد بود.

مواد لازم براي 4 نفر

 مرغ آب‌پز: 800 گرم
 تخم‌مرغ آب‌پز: 2 عدد، خرد كرده
 زيتون بدون هسته: 50 گرم، خرد كرده
 گوجه‌فرنگي بزرگ: يك عدد، خرد كرده
 كنسرو ذرت: يك قوطي
 كره گياهي: 50گرم
 تخم‌مرغ: 2 عدد
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

1- مرغ را ريش‌ريش كنيد و با تخم‌مرغ آب‌پز، زيتون و گوجه‌فرنگي مخلوط كرده و نمك و فلفل آن را اندازه كنيد.

2- براي تهيه مايه روي پاي، ذرت را آبكش كرده و در غذاساز پوره كنيد. كره را روي شعله ملايم داغ كرده و ذرت را  10دقيقه در آن تفت دهيد، سپس كمي نمك و فلفل قرمز به آن بزنيد و كنار بگذاريد تا سرد شود.

3- در يك كاسه جداگانه، تخم‌مرغ‌ها را هم بزنيد تا يكدست شود. سپس با مايه ذرت مخلوط كنيد. يك ظرف نسوز را چرب كرده و مايه مرغ را در آن پهن كنيد. مايه ذرت را روي آن بريزيد و 25 دقيقه در فر با دماي 180 درجه سانتي‌گراد بپزيد تا روي پاي برشته و طلايي شود. قبل از سرو پاي، 10 دقيقه به آن استراحت دهيد.

نكات:

1- در دستور اصلي اين خوراك از 30 گرم كaشمش هم استفاده شده كه در صورت تمايل مي‌توانيد آن را اضافه كنيد.

2- به مايه مرغ مي‌توانيد انواع سبزي و صيفي‌‌ آب‌پز و ساطوري‌شده اضافه كنيد و طعم‌هاي متفاوتي را به دست آوريد.


خوراك ماهى و سبزيجات


مردم بالكان به دليل قرار گرفتن اين منطقه در كنار درياي سياه و درياي آدرياتيك دسترسي خوبي به انواع ماهي دارند. اين دستور غذايي بسيار ساده و در عين حال خوشمزه بوده و مي‌توان آن را با همين مواد، اما به روش‌هاي مختلفي طبخ كرد كه اين كار بر عهده شماست.


مواد لازم براي 4 نفر

 فيله ماهي: 900 گرم
 پاپريكا: 2 قاشق چاي‌‌خوري
 آبليمو ترش: 4 قاشق غذاخوري
 روغن مايع: 4 قاشق غذاخوري
 گوجه فرنگي متوسط: 2 عدد، 8 تكه
 فلفل دلمه‌اي متوسط: يك عدد، 8 تكه
 پياز متوسط: يك عدد، 8 تكه
 نمك و فلفل: به ميزان لازم

روش تهيه:

1- فيله ماهي را به قطعات 3 در 3 سانتي‌متر خرد كنيد. پاپريكا، آبليمو، روغن و كمي نمك و فلفل را در يك كاسه مخلوط كرده و ماهي را حداقل يك ساعت در آن خوابانده و در يخچال قرار دهيد تا طعم بگيرد.

2- يك تابه را روي شعله متوسط داغ كرده و تكه‌هاي ماهي را 4دقيقه در آن تفت دهيد، سپس سبزيجات خرد شده را اضافه كرده و تفت دادن آن را 5 دقيقه ديگر ادامه دهيد. شعله را كم كرده و در تابه را ببنديد. پس از 10 دقيقه، نمك و فلفل غذا را اندازه كرده و با نان يا پوره سيب‌زميني سرو كنيد.

در تهيه اين غذا از فيله ماهي هوكي استفاده شده كه در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در دسترس و قيمتش مناسب است.

نكات:

1- در صورت تمايل مي‌توانيد تكه‌هاي ماهي و سبزيجات را يكي در ميان به سيخ كشيده و روي زغال كباب كنيد.
2- براي كباب كردن، تكه‌هاي سبزيجات را كمي بزرگ‌تر بگيريد تا نسوزند.


منبع:مجله ايده آل

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:0 :: نويسنده : مرتضی حسینی

طرز تهيه ۱۵ سالاد تابستاني

 طرز تهيه ۱۵ سالاد تابستاني

اين سالادهاي تازه شامل همه نوع مواد غذايي هستند . تركيب وسوسه انگيز تازه ترين ميوه ها و سبزي هاي تابستاني براي شام كامل در آب و هواي گرم تابستان با سس سركه و ديگر سس ها بسيار لذيذ و خوشمره است .


● سالاد ذرت شيرين و قره قاط ( بلوبري )
تركيب ذرت و ميوه قره قاط تركيب غير منتظره اي است اما در اين سالاد ليمو شيرازي با زيره سبر طعم اين دو ( ذرت شيرين و قره قاط ) را به آساني با هم جور مي كند .


● سالاد كوفته كله گنجشكي چيني با اسفناج
مواد اين سالاد كوفته كله گنجشكي ، اسفناج تازه ، توت فرنگي هاي آبدار و يك نوع سس سركه توت فرنگي خانگي مي باشد . براي تزيين سالاد مي توانيد از چيبس سيب زميني ادويه دار استفاده نماييد .


● سالاد ريحان و گوجه فرنگي
طعم سس پستو ( سسي ايتاليايي كه مواد اوليه آن سير خرد شده ، ريحان تازه ، پنير پارمژان ، روغن زيتون و... مي باشد ) در تركيب با گوجه فرنگي و ريحان تازه فوق العاده خواهد بود . براي غني تر شدن سالاد و براي اينكه بتوان به عنوان يك وعده شام سبك از آن استفاده كرد مي توانيد مقداري جوجه يا ماهي به سالادتان اضافه كنيد .


● سالاد خربزه با سس كنجد شيرين
شيريني خربزه، طالبي يا عسلك در دستور اين سالاد خوشمزه طعم فلفل قرمز موجود در سس را تعديل مي كند .

● سالاد ذرت تازه با برنج
تركيب ذرت تازه ، برنج پخته شده سرد با آب گوجه فرنگي و شاهي تازه اين سالاد را به شام سبك براي آب و هواي گرم تبديل مي كند . تكه هاي فلفل سبز و پياز قرمز را هم مي توانيد به اين سالاد اضافه كنيد .

● سالاد استيك و سيب زميني
سيب زميني هاي كباب شده به همراه استيك گوشت دنده كه با مقداري زيادي كاهو سرو مي شود .

● سالاد لايه اي ماهي تن
لايه هاي تشكيل دهنده اين سالاد عبارتند از ذرت تازه و سيب زميني و ماهي تن گريل شده و سس آن هم از آبليمو ، زيره و روغن زيتون تصفيه نشده مي باشد.

● سالاد پاستاي نعنايي با گوشت بره
شاهي و نعناي مخلوط شده با پاستا را در داخل ظرف ريخته و گوشت بره طعم دار شده با فلفل را از داخل گريل داغ داغ بر روي اين پاستا بريزيد و نوش جان كنيد




منبع:سيمرغ

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

پوست

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 16:0 :: نويسنده : مرتضی حسینی

پنج خوراكي براي جلوگيري از ريزش مو

پنج خوراكي براي جلوگيري از ريزش مو

ماهي، گردو، سبزيجات برگ سبز، مغزها(خشكبار)، غلات و لبنيات كم چرب از خوراكي هايي است كه به جلوگيري از ريزش مو كمك مي كند.

مصرف بعضي از پروتئين ها و آهن براي سلامت مو و جلوگيري از ريزش آن بسيار مفيد است.در اين خبر، به ۵ خوراكي كه مصرف آن براي سلامت مو مفيد است، اشاره مي كنيم. ماهي:ماهي حاوي مكمل هاي طبيعي است كه براي سلامت مو مفيد است. ماهي سالمون منبع اسيد چرب امگا۳ است. گياه خواران يا افرادي كه ماهي دوست ندارند، مي توانند يك يا دو قاشق دانه گياه كتان به رژيم غذايي خود اضافه كنند.

گياه كتان نيز حاوي اسيدهاي چرب امگا ست. سبزيجات داراي برگ سبز: افرادي كه از داشتن موي چرب شكايت مي كنند بايد بدانند كه اين موضوع به دليل چربي پوست سر است كه مانند يك نرم كننده طبيعي براي موي سر عمل مي كند. ا


ما اگر پوست سر به طور غيرطبيعي چربي توليد كند، اين امر موجب چربي بيش از حد مو مي شود.سبزيجاتي كه برگ سبز دارد منبع ويتامين A و C است كه باعث مي شود پوست سر چربي طبيعي و عادي توليد كند.


مغزها(خشكبار):براي داشتن موي سالم لازم است كه در رژيم غذايي مقدار مناسبي «روي» بگنجانيد.در بيشتر موارد علت ريزش موي سر كمبود روي است.


غلات سبوس دار: اگر دوست داريد موهاي سالمي داشته باشيد به مصرف غلات سبوس دار روي آوريد. براي اين منظور بايد گندم، جوي دو سر، ذرت، برنج قهوه اي، عدس و لوبيا در رژيم غذايي خود اضافه كنيد.


لبنيات كم چرب :كلسيم ماده اي است كه موجب تسريع رشد موي سر مي شود. لبنيات بايد كم چرب باشد، چرا كه حاوي سطح بالايي پروتئين است.


منبع:هلث نيوز

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

پوست

شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 15:59 :: نويسنده : مرتضی حسینی

روش تهيه شيريني توتي شكل

روش تهيه شيريني توتي شكل

يكي از شيريني‌هاي سنتي معطر ايراني كه با هل تهيه مي‌شود " توت" است. اين شيريني را كه خيلي ساده تهيه مي شود جايگزين قند كنيد و از صرف آن با چاي لذت ببريد.

مواد لازم:

بادام پوست گرفته و پودر شده: 125 گرم

خلال پسته: 25 گرم

پودر قند يا پودر شكر: 125 گرم

گلاب: 3- 2 قاشق چاي‌خوري

پودر هل: نصف قاشق چاي‌خوري

شكر: نصف پيمانه

طرز تهيه:

* پودرهل، پودر بادام و پودر قند يا پودر شكر را با هم مخلوط كرده بعد گلاب را اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا خمير شود. خمير نبايد زياد شل شود.

* اگر بخواهيد شيريني توت شما رنگي باشد، مي‌توانيد در اين مرحله دو قطره رنگ مجاز خوراكي به آن اضافه كنيد.

* سپس مقدار كمي از اين خمير را برداريد و در دست به صورت توت فرم دهيد. آن را در شكر بغلتانيد و يك خلال پسته در قسمت بالاي آن فرو ببريد. بقيه خمير را هم به همين صورت فرم دهيد.

* توت‌ها را در ظرفي در دار نگاه داريد تا خشك نشوند.


منبع:همشهري

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

ريزش مو

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:43 :: نويسنده : مرتضی حسینی

روش تهيه گوجه‌فرنگي شكم‌پر با پوره سيب‌زميني

 روش تهيه گوجه‌فرنگي شكم‌پر با پوره سيب‌زميني

براي تهيه اين غذا،‌ از گوجه‌فرنگي‌هايي استفاده كنيد كه ته آن‌ها كمي صاف و تخت باشد.

مواد لازم:

سيب‌زميني: نيم كيلوگرم؛ خرد شود


پنير خامه‌اي: 50 گرم

كره يا مارگارين نرم شده در دماي محيط: 2 قاشق غذاخوري

شير بدون چربي يا كم چرب: يك سوم پيمانه

جعفري خرد شده تازه: 2 قاشق غذاخوري

پيازچه خرد شده: 2 قاشق غذاخوري

نمك: يك چهارم قاشق چاي‌خوري

فلفل: يك هشتم قاشق چاي‌خوري

گوجه‌فرنگي: يك كيلوگرم

طرز تهيه:

• درون قابلمه‌اي قطعات خرد شده سيب‌زميني را با مقداري آب حدود 12- 10 دقيقه يا تا زماني كه چنگال را درون آن فرو كنيد، نرم بيرون آيد با حرارت متوسط بپزيد.

• پنير خامه‌اي و كره را به مخلوط اضافه كرده و خوب هم بزنيد. همزمان با هم زدن مخلوط با همزن، شير را كم كم به آن اضافه كرده،‌ تا مايه نرم و يك دستي حاصل شود.

• كباب‌پز فر را از پيش گرم كنيد. يك برش دايره‌اي پهن در در اطراف ساقه گوجه‌فرنگي‌ها ايجاد كرده، ساقه و گوشت درون آن‌ها را با استفاده از يك قاشق كوچك تا كمي مانده به پوست بيرون آوريد.

• مخلوط تهيه شده را بين 6 گوجه‌فرنگي تقسيم كنيد و درون آن‌ها را با مخلوط، كمي بيشتر از پر، پر كنيد.

• گوجه‌فرنگي‌هاي شكم پر را روي سيني فر كه قبلا درون آن را با فويل پوشانده‌ايد،‌قرار داده و آن‌ها را به مدت 6- 5 دقيقه يا تا زماني كه مخلوط درون آن‌ها كمي قهوه‌اي رنگ شده و گوجه‌فرنگي‌ها كمي نرم شوند، حرارت دهيد.


منبع:همشهري

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

ريزش مو

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی
روش تهيه سالاد تخم‌مرغ؛ صبحانه‌اي خوشمزه

 روش تهيه سالاد تخم‌مرغ؛ صبحانه‌اي خوشمزه

با تركيب تخم‌مرغ و مايونز و ديگر تركيبات،‌سالاد خوشمزه‌اي تهيه كرده و براي صبحانه ميل كنيد.

مواد لازم براي 5 نفر:

تخم‌مرغ بزرگ: 9 عدد، پخته و پوست آن گرفته شود.

سس مايونز كم چرب: يك سوم پيمانه

شير: ‌2 قاشق غذاخوري

شكر: نصف قاشق چاي‌خوري

نمك:‌ به اندازه لازم (يك چهارم تا يك هشتم قاشق چاي‌خوري)

فلفل سياه: يك هشتم قاشق چاي‌خوري

طرز تهيه:

• تخم‌مرغ‌ها را رنده كرده و درون كاسه‌اي ريخته و آن‌ها را با مايونز، شير، شكر، نمك، و فلفل مخلوط كنيد.

• درب ظرف را بگذاريد و آن را درون يخچال قرار داده تا خنك شود. ( به خاطر قرار گرفتن در يخچال كمي خيس مي‌شود).


منبع:همشهري

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی
آشنايي با روش تهيه اسموتي چند ميوه

آشنايي با روش تهيه اسموتي چند ميوه

در دستور تهيه اين نوشيدني سه ميوه موز، آناناس و توت‌فرنگي استفاده شده است.

مواد لازم:

شير: يك پيمانه

ماست: نصف پيمانه

يخ خرد شده: يك چهارم پيمانه

موز: يك عدد؛ پوست كنده و به قطعات كوچك تقسيم شود.

عسل: يك قاشق چاي‌خوري

تكه‌هاي آناناس:‌ نصف پيمانه

تكه‌هاي توت‌فرنگي: نصف پيمانه

روش تهيه:

* تمام مواد لازم را به غير از عسل درون مخلوط كن ريخته و 20 ثانيه دستگاه را روشن كنيد.

* سپس عسل را به مخلوط اضافه كرده و 10 ثانيه ديگر دستگاه را روشن كنيد.


منبع:همشهري

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:41 :: نويسنده : مرتضی حسینی
فيله ماهي هندي با گشنيز

فيله ماهي هندي با گشنيز

● مواد لازم :
▪ پودركاري (خوشبو): ۳ قاشق غذاخوري
▪ فيله ماهي: ۲عدد هر كدام ۲۰۰ گرم
▪ گشنيز تازه: به ميزان لازم
▪ كره: يك قالب
▪ نمك و فلفل سياه
▪ روغن زيتون

● براي شروع
روي يك تخته آشپزي را به خوبي تميز كرده و بعد پودركاري را همراه با نمك و فلفل روي آن ريخته و با هم مخلوط كنيد. در مرحله دوم فيله هاي ماهي را به صورت رول مانند روي ادويه ها بغلتانيد تا كاملا با پودر پوشيده شود؛ گشنيزها را شسته و از شاخه جدا كنيد و كنار بگذاريد.

● براي پختن
يك تابه نچسب را روي حرارت گاز قرار دهيد و زير آن را زياد كنيد. درون تابه يك قالب بزرگ كره بغلتانيد تا آب، شود. اگر ديديد ميزان كره كم است به آن روغن زيتون اضافه كنيد. فيله ها را درون تابه گذاشته و مطمئن شويد از هرطرف كاملا سرخ شوند.

به دليل پودركاري رنگ فيله ها قطعا تغيير مي كند. براي ترد شدن ماهي بهترين روش اين است كه روغن را در وسط تابه جمع كرده و ماهي ها را در داخل حرارت زياد و در روغن زياد قرار دهيد. براي سرخ شدن هر سمت ماهي ۲ تا ۳ دقيقه كافي است؛ اين براي ۲۰۰ گرم فيله ماهي كافي است.

● براي سرو
بهتر است اين ماهي را با برنج سرو كنيد. فيله ها را روي برنج گذاشته و برگ گشنيز را روي آن قرار دهيد. يك عدد ليمو را نصف كرده و كنار برنج بگذاريد و بعد سرو كنيد.

● پيشنهاد جيمي
اين روش پخت، ايجاد تغييري در مزه هاست. بيشتر غذاها از يك پايه پيروي مي كنند و ريشه همه آن ها يكي است ولي يك آشپز خوب مي تواند با ادويه شكل و مزه غذا را عوض كند. گام به گام جلو بياييد و امتحان كنيد. مطمئن باشيد كه پشيمان نمي شويد.




منبع:مجله زندگي ايده آل

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:41 :: نويسنده : مرتضی حسینی
روش تهيه ژامبون و تخم‌مرغ فنجاني؛ صبحانه‌اي متفاوت

 روش تهيه ژامبون و تخم‌مرغ فنجاني؛ صبحانه‌اي متفاوت

اگر به دنبال صبحانه‌اي متفاوت هستيد ژامبون و تخم‌مرغ فنجاني را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

مواد لازم:

ژامبون: 6 تكه

نان: 6 تكه

پنير چدار رنده شده: نصف پيمانه

تخم‌مرغ: 6 عدد

نمك و فلفل

طرز تهيه:

• فر را از قبل روي حرارت 400 درجه فارنهايت از قبل گرم كنيد.

• درون يك قالب بزرگ و چند تايي، كيك فنجاني را با اسپري چرب كنيد.

• درون تابه بزرگي ژامبون‌ها را به مدت 5- 3 دقيقه حرارت داده كه تا حدي، پخته شوند.سپس آن‌ها را از درون روغن بيرون آورده و روي كاغذ خشك‌كن قرار دهيد.

• نان‌ها را يا با استفاده از كيك‌بر به اندازه كف قالب‌ها برش دهيد و آن‌ها را درون كف قالب‌ها قرار دهيد.

• تكه‌هاي ژامبون را به به شكل ديوار، دور نان‌ها بپيچانيد.

• در وسط هر تكه نان مقدار كمي پنير رنده شده بريزيد.

• روي پنيرهاي هر قالب يك عدد تخم‌مرغ بشكنيد.

• قالب را در فر قرار داده و به مدت 15 دقيقه يا تا حدي كه ژامبون‌ها ترد شده و تخم‌مرغ‌ها بپزند، حرارت دهيد.

• سپس با يك چاقو دور ديواره هر قالب را آزاد كرده و آن‌ها را بيرون آوريد.

• نمك و فلفل به آن‌ها اضافه كرده و تا سرد نشده، ميل كنيد.


منبع:همشهري

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

پوست

جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:40 :: نويسنده : مرتضی حسینی




فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 65302
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما